Felipe Massa

Zveřejněno 27. 04 2014 — Jan Pastorek

 

Národnost: brazilská
Startovní číslo: 19
Tým: Williams
Datum narození: 25. 4. 1981
První závod: GP Austrálie 2002
Tituly:
Oficiální stránka: felipemassa.com
Statistiky: GPGuide

Felipe Massa je jediným brazilským pilotem v současné formuli 1 a zároveň posledním Brazilcem, kterému se podařilo vystoupit na stupně vítězů. Stejně jako krajan a kamarád Rubens Barrichello se narodil v Sao Paulu potomkům italských přistěhovalců. Se závoděním začal v osmi letech, a to pochopitelně na motokárách.

K hlavním Massovým úspěchům v juniorských formulích patří tituly v italské a evropské formuli Renault 2000 a vítězství v šampionátu v evropské formuli 3000. Svými výkony upoutal pozornost známého lovce talentů Petera Saubera. Sezonu 2002 tak Massa strávil již jako pilot formule 1 v barvách Sauberu. Ve svém debutovém ročníku Massa prokázal, že mu rychlost nechybí. Zároveň si ale vypracoval pověst často bourajícího jezdce. V USA ho dokonce Sauber vyměnil za Frentzena. Švýcarský tým si zkušeného Němce ponechal i pro rok 2003.

Massa byl bez závodní sedačky. Jak se ale ukázalo, nebylo to ke škodě. V roce 2003 sbíral potřebné zkušenosti jako testovací pilot stáje Ferrari. Poté se opět jako závodní pilot vrátil k Sauberu, který v té době používal právě motory Ferrari. Strávil zde dvě sezony. V průběhu ročníku 2005 Ferrari oznámilo, že Massa nahradí Barrichella a stane se kolegou Michaela Schumachera.

Začalo tak osmileté období velkých úspěchů, výborných výkonů, ale i hořkých zklamání. V roce 2006 Massa vyhrál své první závody. Následující rok, poté, co Schumacher poprvé ukončil kariérou, se Brazilcovým kolegou stal Kimi Räikkönen, kterému Massa dopomohl k mistrovskému titulu. Felipeho rokem měla být sezona 2008. Do posledního závodu sezony bojoval o mistrovský titul, domácí závod v Brazílii dokonce vyhrál, nicméně Lewis Hamilton v posledních několika stovkách metrů předjel Tima Glocka a stal se světovým šampionem.

Sezona 2009 byla v Massově případě poznamenána hrůzostrašným zraněním. Došlo k němu při kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska, kdy Massu do helmy zasáhla pružina uvolněná z Barrichellova vozu. Ze strašlivé nehody se však Massa dokázal zotavit a v sezoně 2010 opět závodit. To už byl jeho kolegou ambiciózní Fernando Alonso.

Ve zmiňovaném roce došlo ke kontroverzi, když Massa musel na Hockenheimringu přepustit vedení v závodě ve prospěch Alonsa. Massa se pomalu začal propadat do pozice dvojky, ze které se už po zbytek svého působení u Ferrari nedokázal zcela dostat. Téměř vysvobozením tak pro něho byl přestup ke stáji Williams, kde v roce 2014 bojoval o lepší pozice, než na které mohla pomýšlet Scuderia. Brazilec si tak polepšil a znovu pravidelně bojoval o stupně vítězů. Na konci sezony 2016 Massa oznámil ukončení kariéry, ale po nečekaném odchodu Nika Rosberga a přesunu Valtteriho Bottase byl Massa povolán zpět do služby pro rok 2017.