Zamyšlení nad spojením hrozby smrti a moderní formule 1

Ochranný oblouk nebo Canopy? Odpovíme za vás. Ani jedno z toho. Nejčastější odpověď, nad jejíž podstatou hloubal Ben Anderson z Autosportu. Jak vysvětluje, jde spíš o estetickou nechuť fanoušků tohoto sportu schovanou za „neschopností“ tohoto systému jezdce skutečně ochránit. Red Bull při volném pátečním tréninku GP Ruska představil svou alternativu Halo konceptu, přičemž tak znovu nechal rozhořet…

2 Štítky: Ben Anderson F1 Zveřejněno 10. 05 2016 — Josef Nekvinda

Ochranný oblouk nebo Canopy? Odpovíme za vás. Ani jedno z toho. Nejčastější odpověď, nad jejíž podstatou hloubal Ben Anderson z Autosportu. Jak vysvětluje, jde spíš o estetickou nechuť fanoušků tohoto sportu schovanou za „neschopností“ tohoto systému jezdce skutečně ochránit.

Red Bull při volném pátečním tréninku GP Ruska představil svou alternativu Halo konceptu, přičemž tak znovu nechal rozhořet diskuze napříč fanouškovskou obcí. Většinou se debaty strhnou směrem k záporu, ale jak sám Anderson říká, jde o přežitek „staré školy,“ která razí pravidlo – nebezpečí bylo a mělo by být součástí formulového sportu. Podle této skupiny jde o otázku přitažlivosti.

Formule 1 začala prosazovat návrhy na zlepšení bezpečnosti až poté, co piloti ve větším počtu začali umírat. O ochranu se v tu dobu zasazoval zejména Jackie Stewart, který cítil, že už toho bylo dost. Bylo to však okamžitě považováno za nemoderní a doslova nechutné. Až nyní se dostávají Stevartova slova opět do módy, ale namísto toho bují vyjádření o nemoderním způsobu uvažování. Tedy, že by formule 1 měla být nebezpečná a piloti by měli v sázku dávat své životy.

Podstatou v tuto chvíli je, že názory opírající se o „starou školu“ nemají prakticky nic společného s ochranou pilota. Jde o estetický faktor, který s sebou Svatozář nebo Canopy nesou. Ale i samotný Lewis Hamilton, evidentně patřící k sortě hrnoucí před sebou nevoli k chystané bezpečnostní novince, sdělil, že Canopy Red Bullu vypadá „cool.“

Samotné začátky, to bývaly doby, kdy bezpečnostní pásy nebo helmy nebyly součástí a už vůbec ne povinností. Dnes věci naprosto automatické a opak nemyslitelný. Bezpečnostní pásy jdou stranou, nejsou totiž vidět, ale přilby se zároveň staly designovým prvkem. Zde je malý důkaz, že podobné je to s konceptem Canopy. Hlavní je design a vše se scvrkává právě do estetiky. Jak by jinak bylo možné, že lidé naopak kladně přijali návrh Slováka Matúše Procháczky? Nebo futuristický koncept vozu McLaren? Ani v tomto případě se nekonaly žádné záchvaty paniky.

Jedinou známkou, kterou současné koncepty ochrany kokpitů tedy vysílají je, že se zřejmě konstruktéři těchto řešení ubírali špatnou cestou.

„Asi tak před třiceti lety jsme se chodili dívat do doků v Bristolu na motorové čluny. Nejdříve měli otevřené kabiny, což bylo normální, pak ale náhle jezdili s uzavřenými. Vypadalo to celkem v pohodě. Tady jde o to samé – zvyknout si. Pokud to přinese kýžený výsledek, což je zvýšení bezpečnosti v oblasti hlavy, pak je to určitě cesta vpřed. Pokud se nám podaří to udělat dobře, bude to významný krok pro F1. Fanoušci chtějí skvěle vypadající a hlasité vozy,“ uvádí k tématu Jenson Button.

Anderson také podotýká, že jádrem těchto debat je vidina hrdinství. Pobavit miliony lidí a přitom uvést něčí život v ohrožení nicméně není hrdinským činem, ale přinejmenším parazitováním. Sex appeal tohoto sportu by měly tvořit excelentní výkony v extrémně konkurenčním prostředí. Nebo se snad také díváte na fotbal jen kvůli polámaným holením kostem? Sport by měl být především o ocenění dovedností, ne o škodách na životě druhých.

Pokud jde o F1, pak bude vždy nebezpečnější než fotbal, kriket nebo třeba ragby a na druhou stranu bude bezpečnější než box, motocyklové závody nebo IndyCar. Nehody už k závodům zkrátka patří, ale ne za cenu, že by byl ohrožen něčí život. Nebo snad lidé skutečně chodí na závody Moto GP jen kvůli riziku pádu jezdce a případným vážným zraněním či dokonce úmrtí? Asi ne. Všichni doufáme, že bude v pořádku.

Když havaroval Fernando Alonso v GP Austrálie, každý byl rád, když z auta vylezl. Španěl má pravdu v tom, že F1 nepotřebuje hrdiny. Potřebuje špičkové piloty ve skvělých autech, kteří jsou schopni předvést svou výjimečnost na závodní dráze. Abychom to uzavřeli, pro spoustu lidí jsou sportovci hrdiny, ale to kvůli dovednostem jimiž disponují, ne proto, že by mohli zemřít. To platí v každém jiném sportu, tak proč by nemohlo i ve formuli 1?

Čtěte dále: Hysterie kolem Kvjata je nebezpečným šílenstvím

Diskuse k článku

Napsat komentář