Ayrton Senna versus…. Martin Brundle

O Ayrtonu Sennovi tak trochu jinak. I takto se dá podívat na vztah brazilské legendy s urputným pilotem F1 své doby, a dnes uznávanou britskou televizní osobností Martinem Brundelem.

Štítky: Ayrton Senna Historie Martin Brundle Zveřejněno 6. 02 2021 — Tomáš Richtr

V tematicky (a lehce tendenčně) sestříhaných historických záběrech jsme si Sennovu kariéru připomněli v jinak naprosto brilantním filmu Senna režiséra Asify Kapadii z roku 2010. Tvůrci jiného dokumentárního filmu šli ale dále do historie, konkrétně do roku 1983. Britský šampionát formule 3 byl tehdy na špičkové úrovni a sloužil jako líheň pro velká jména nejen závodnická, ale i manažerská: Ron Dennis, Eddie Jordan nebo dnes již zesnulý Tom Walkinshaw.

O rok dříve přišel brazilský talent Ayrton Senna závodit do Evropy, a kam jinam než do Anglie. Ve formuli Ford 2000 rozdrtil konkurenci a v sezoně 1983 se postavil proti Martinu Brundlovi, kterého dnes fanoušci znají coby televizního experta přenosů F1.

Odehrát se tehdejší bitva Senna – Brundle na poli F1, byla by to sezona, která by se do historie zapsala velkým písmem. (To ona se i tak zapsala, neboť v tom roce získal rozdílem pouhých dvou bodů titul Nelson Piquet před Alainem Prostem.) A právě o souboji Ayrton Senna vs. Martin Brundle sezony 1983 britské formule 3 pojednává zmíněný dokument z dílny produkční společnosti Shakefree Maria Mutha. Zhlédnout jej můžete na platformě Vimeo (nebo si jej stáhnout) za 206 korun. Dostupný je také na Amazon Prime na omezenou dobu za 80 korun.

Trailer:

Film nabízí fantastický pohled do srdce britského formulového motorsportu na straně jedné a do psychologie postav hlavních aktérů na straně druhé. Pohříchu jeden z hrdinů už nežije, a tak se – obrazně řečeno – nemůže bránit. Tvůrci filmu k takové přirozené potřebě obhajoby dávají mnoho příčin, ale právě v tom spočívá největší deviza filmu, který by klidně mohl nést podtitulek: Ayrton Senna tak, jak jej neznáte.

Že měl Senna skoro až nadpřirozené závodnické schopnosti, o tom nelze pochybovat. On ale nebyl vůbec žádný svatoušek a jeho sebedůvěra a víra v této (a jiné jeho) nadpřirozené schopnosti hraničila až s fanatismem, někdy konvergujícím k schizofrenii. Tak jak měl ve formuli 1 Senna pocit, že se proti němu spiklo celé francouzské impérium v čele s tehdejším šéfem FIA Jean-Marie Balestrem (a Alainem Prostem), ve filmovém dokumentu o sezoně 1983 je absolutním nepřítelem britský motorsport. To není myšleno nijak negativně nebo pomlouvačně a film to tak ani nepodává. Ale je to dokument a v dokumentech je potřeba se na věci dívat pokud možno ze všech úhlů pohledu. To se myslím podařilo.

Jste-li byť trochu fanoušek motorsportu a zajímá vás něco o jeho historii, nelitujte a film si kupte.

Já jsem si film hodně užil, ale přiznám se, že mě film zklamal v jednom rozměru. Ale takovým způsobem by mě zklamal jakýkoli jiný dokument. Je to nešvar typický zejména pro dokumenty z dílny BBC: lidé tam dlouze a často prostě jen suše hovoří na kameru. Ve filmu Senna vs. Brundle hovoří lidé na kameru prakticky pořád. Pro takový styl dokumentu už dnes asi není potřeba dělat film, ale stačí napsat knihu nebo udělat podcast. Tím spíš, když ve filmu prakticky chybí jakékoli záběry z okruhů. Ty jsou často nahrazeny vícerozměrnými fotografiemi vytvářející 3D efekt, což baví chvíli, ale pak už ne. A když už se nějaké záběry objeví, jsou doprovozeny zjevně nekompatibilním zvukem.

Přesto všechno je dokument velmi přínosný: pohled do psychologie postav hlavních aktérů je velmi unikátní, stejně jako odhalení organizace sportu tehdejší doby a přístupu jednotlivých šéfů k závodům, které se co do soutěživosti mohli snadno srovnávat s formulí 1. Film je další oslavou krás motorsportu a v neposlední řadě je pořád tím, čím s čistým svědomím být může: oslavou legendy jménem Ayrton Senna.