Evropské závody jsou v ohrožení, přestože jejich počet vzrostl

Jedenadvacet závodů kalendář formule 1 nepamatuje. Do deníčku fanouška se už nyní proto může sezona 2016 poznačit jako něco „extra.“ Deset závodů navíc bude hostit starý kontinent. Věc naposledy viděná před deseti lety. Poslední léta jsme byli spíše zvyklí na odliv formule 1 z evropských kolbišť. Ve většině případů hrály prim finanční prostředky, proto s obavami otevíráme…

3 Štítky: GP Itálie GP Německa GP Velké Británie Zveřejněno 10. 03 2016 — Josef Nekvinda

Jedenadvacet závodů kalendář formule 1 nepamatuje. Do deníčku fanouška se už nyní proto může sezona 2016 poznačit jako něco „extra.“ Deset závodů navíc bude hostit starý kontinent. Věc naposledy viděná před deseti lety.

Poslední léta jsme byli spíše zvyklí na odliv formule 1 z evropských kolbišť. Ve většině případů hrály prim finanční prostředky, proto s obavami otevíráme každou podobnou zprávu. Nejvíce nahnuté to má v současnosti Monza, ačkoli se hovoří o nově uzavřeném kontraktu. Vrátilo se ale Německo a přibyl také nový okruh v Ázerbajdžánu. Je proto na tomto místě vhodné zdůraznit, že jde doslova o žně na starém kontinentě. Ty poslední bychom dohledali k datu před deseti lety. Nezbývá tedy, než si je náležitě užít, protože kdo ví, kdy přijdou ty další?

Pojďme si ještě o něco detailněji přiblížit současnou situaci a začněme dobrými zprávami. První na ráně je z pochopitelných důvodů Ázerbájdžán. Země ležící na hranici nejvýchodnější části Evropy a západní Asie, přičemž stále existují dohady ohledně přesné polohy hranic mezi těmito dvěma světadíly. I proto může být Ázerbájdžán považován za závod pod hlavičkou GP Evropy. Ačkoli lze tedy tuto Velkou cenu považovat za evropskou, je na dobrých pár tisíc kilometrů vzdálená od epicentra ostatních dějišť evropských závodů formule 1. Z pohledu fanouška má ale tato destinace něco do sebe. Stačí se podívat na již publikované video samotnými pořadateli.

Dobrou zprávou je, že se do kalendáře navrací Německo a jeden z nejstarších závodních okruhů na světě. Řeč je o Hockenheimringu. Otázkou ale je, na jak dlouho. Pokud bychom měli nějakým způsobem analyzovat, pak by se dalo předpokládat, že byl s největší pravděpodobností uzavřen kontrakt v dlouhodobém horizontu. Navíc po loňském selhání Nürburgringu ohledně dohody (právě s Hockenheimringem) o střídavém hostování velkých cen je nepravděpodobné, že by se formule 1 do pohoří Eifel v dohledné době vrátila. Dveře na Hockenheimring se tak stále více otevírají i do budoucna.

Jenže jak už jsme si za nějakou tu dobu mohli všimnout, pro F1 není nemožné vyškrtnout i závody s dlouholetou tradicí. Stačí si vzpomenout na zánik Grand Prix Francie v minulém desetiletí. Zdaleka to ale není nic proti tomu, pokud by z královny motorsportu vypochodovala i italská Monza. Po sezoně 2016 je to klidně možné a to z finančních důvodů. Vysokorychlostní trať ležící nedaleko Milána je pro formuli 1 doslova synonymem, proto by taková ztráta byla takřka srdcervoucí. Od roku 1980 se navíc nestalo, že by závod na Monze v kalendáři chyběl. Současná smlouva vyprší v září, nicméně nedávný vývoj v této oblasti přináší alespoň několik pozitivních zpráv. Vypadá to zatím na prodloužení smlouvy o dalších sedm let.

Čeští fanoušci sledují závod na legendární Monze

Čeští fanoušci sledují závod na legendární Monze

Pod tíhou finančních břemen se ale zmítá i Silverstone. Okruh, který má podobně dlouhou tradici v motorsportu. Již vloni se ale projevily nějaké finanční problémy a dá se předpokládat, že ty i nadále porostou. Silverstone totiž před sedmi lety dosáhl na snově vypadající dlouholetý kontrakt, který vyprší až roku 2027. Vše se ale velmi brzy může změnit v noční můru, neboť v dohodě stojí dodatek o každoročním zvyšování „zápisného“ o 5 procent. Snahy o maximalizaci příjmů proto budou růst spolu s finančními nároky na pořadatelství. Minulý rok si přitom na okruh v Northamtonshire našlo cestu rekordních 140 000 diváků. I tak ale platil Silverstone s několika měsíčním zpožděním.

Jak ukazují jednotlivé příklady, problémy evropských okruhů se různí. Hlavní příčinou problémů zůstávají finance. Vládní podpora jednotlivých států je nedostatečná a politici si záležitosti kolem financování závodů přehazují jako horký brambor. Můžeme nad tím jen kroutit hlavou do doby, než bychom si ji ukroutili.

Každopádně z pohledu fanouška to v sezoně 2016 vypadá velmi hezky. Proto si pojďme následující závody užít, protože jak již bylo nastíněno výše, příští rok může být všechno jinak. Sledovat je můžete u televizních obrazovek, třeba i v HD kvalitě na Sport 1 a Sport 2 nebo přímo na trati. Nám Čechům se pak jako nejschůdnější varianta nabízí Maďarsko nebo Rakousko. A pokud byste se při svém výletu nechtěli o nic starat, svěřte se do rukou expertů a neváhejte skočit po některém ze zájezdů.

Čtěte dále: Nová trať v Ázerbájdžánu přinese jedny z nejvyšších rychlostí v kalendáři

Vítězství domácího pilota na okruhu v Silverstone sledoval rekordní počet diváků

Vítězství domácího pilota na okruhu v Silverstone sledoval rekordní počet diváků

Diskuse k článku

Napsat komentář