Elektrické formule? Jsou neefektivní a neekologické, tvrdí Mercedes

Nadšení pro elektrické pohony tlumí technický šéf týmu F1 Mercedes Paddy Lowe. Podle něj jsou totiž elektrické motory pořád značně neefektivní a vlastně i neekologické. Proč? Inu, jednoduše proto, že onu ‘čistou’ elektřinu je nutné nějak vyrobit. A způsoby výroby jsou pořád ty samé. Nakonec, v USA jsou pro 66 % produkce elektřiny využívány klasické…

13 Štítky: Formule E Pohonné jednotky Zveřejněno 10. 04 2016 — Tomáš Richtr

Nadšení pro elektrické pohony tlumí technický šéf týmu F1 Mercedes Paddy Lowe. Podle něj jsou totiž elektrické motory pořád značně neefektivní a vlastně i neekologické. Proč? Inu, jednoduše proto, že onu ‘čistou’ elektřinu je nutné nějak vyrobit. A způsoby výroby jsou pořád ty samé.

Nakonec, v USA jsou pro 66 % produkce elektřiny využívány klasické uhelné  tepelné elektrárny, využívající fosilní paliva. Jen 13 % elektřiny je vyráběno využitím obnovitelných zdrojů.

Účinnost tepelných nebo uhelných elektráren je udávána na úrovni 33 %. Jak jsme uvedli v rozsáhlém materiálu o motorech Honda a Mercedes, účinnost spalovacího motoru vozu F1 je dnes na úrovni 45 %. Za více než 130 let své existence urazily velký kus cesty. Prvotní spalovací motory měly účinnost 12 % a ještě před dvěma lety, když končily osmiválce, to bylo 29 %. Technický ředitel Mercedesu Paddy Lowe se snaží fanouškům elektrických pohonů otevřít oči:

“Elektrické pohony jsou vnímány jako jako ‘zelené’, jako řešení vůči všem těm uhlíkovým emisím. Ale to doopravdy nejsou,” cituje Lowa televize ESPN. “Vše záleží na tom, odkud tu elektřinu berete. Když si vezmete typický stát s běžným profilem výroby elektrické energie, pak je vůz formule 1 daleko účinnější než jakýkoli elektrický motor, který je nabíjen z elektrárny spalující uhlovodíky. (A není možné skrýt fakt, že monoposty formule E jsou v dějišti svých závodů nabíjeny z dieselových generátorů.)

Je úžasné, čeho se nám povedlo dosáhnout, ale nikdo o tom příliš nemluví.”

Paddy Lowe připomíná, že týmy F1 jsou nuceny k vyšší účinnosti pravidly. Ta omezují využití množství paliva na 100 kg na závod a maximálním okamžitým průtokem paliva na 100 kg za hodinu. Vyšší výkon tedy nelze hledat ve větším množství benzinu, ale v lepším využití toho, co je dostupné.

“Dnes jsme na úrovni účinnosti 45 % a u toho rozhodně nezůstáváme,” pokračuje Paddy Lowe. “Do dvou tří let dosáhneme 50 % (byť o 50 procentech hovořil Mercedes již na začátku sezony – poznámka autora). Když si uvědomíte, že silniční auta zůstala viset na 30 % posledních 50 let, tak to je prostě naprosto úchvatné.”

Paddy Lowe kritizuje oponenty současné generace pohonných jednotek F1, které na technické úrovni dosáhly před lety nemyslitelných výsledků. Ale právě s tímto cílem do toho vedení F1 šlo.

“Dosáhli jsme toho technicky. Ale ten úspěch se dnes neprodává,” kritizuje Paddy Lowe například Bernieho Ecclestona. “To mi přijde divné. Ty technické příběhy uvnitř tohoto románu jsou úchvatné. Máme hybridní motory s účinností přes 45 %.”

Čtěte dále: Současná generace motorů V6 Hybrid je nejvýkonnějším motorem formule 1 v historii

Formule E? Zdaleka ne tak ekologická, jak se může jevit na první pohled *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net, copyright: Michael Kunkel / HOCH ZWEI +++

Formule E? Zdaleka ne tak ekologická, jak se může jevit na první pohled

Diskuse k článku

Napsat komentář