Názor: Ecclestonova hrozba konkurenční sérií GP1? Nesmysl, který nemůže uspět

Bernie Ecclestone po svém odstranění z funkce výkonného ředitele F1 uplynulé pondělí s médií nemluví. Ale lidé blízcí jeho okolí potvrzují, že svůj nucený odchod nese velmi nelibě. Není se co divit. Navzdory velmi respektovanému věku 86 let je Bernie dost vitálním člověkem. A žádanku o odchod do důchodu rozhodně nepodal. A stejně k ničemu je…

5 Štítky: Bernie Ecclestone Zveřejněno 26. 01 2017 — Tomáš Richtr

Bernie Ecclestone po svém odstranění z funkce výkonného ředitele F1 uplynulé pondělí s médií nemluví. Ale lidé blízcí jeho okolí potvrzují, že svůj nucený odchod nese velmi nelibě. Není se co divit. Navzdory velmi respektovanému věku 86 let je Bernie dost vitálním člověkem. A žádanku o odchod do důchodu rozhodně nepodal. A stejně k ničemu je mu titul “čestný ředitel”… nebo jak se dá termín “chairman emeritus” jinak do češtiny přeložit. ‘Emeritus’ má fonetický nádech podobně blbý jako například ‘exitus’. Jsem hluboce přesvědčen, že se vážně dalo vymyslet něco důstojnějšího, leda byste budoucího nositele tohoto divného titulu chtěli spíše urazit. Což se nakonec asi i povedlo.

Formulový seriál, který by byl konkurencí F1, není nic nového. Poslední taková hrozba byla přítomna v roce 2009. To když přední automobilky v čele s Ferrari založily ‘Grand Prix World Championship’. Stalo se tak v dějišti Velké ceny Velké Británie na Silverstonu toho roku, a pohříchu se nehovořilo o ničem jiném. Hnací silou pro založení konkurenčního seriálu byl boj mezi automobilkami a FIA, kterou tehdy vedl dnes již bývalý prezident Max Mosley. Max Mosley se na automobilky zlobil, protože těžily ze slávy F1, ale byly ochotny šampionát opustit ze dne na den, jakmile se jim to hodí. Ve světle nastupující finanční krize se přesně tato slova potvrdila: do zaječích vzaly Honda, Toyota, BMW i Renault. Max Mosley velmi správně tušil, že tato arogance a sobeckost automobilek je pro F1 potenciálně smrtelná.

To ale příliš nevadilo Berniemu Ecclestonovi. Ten vždy (a celkem logicky) razil teorii, že kam půjde Ferrari, půjdou i ostatní. Jinými slovy Ecclestone byl ochoten uzavřít s automobilkami konkurenční pakt, pokud mezi těmito automobilkami bude Ferrari. Tím spíš, když se tím zbaví vlivu FIA. Což by se podařilo jen částečně, protože FIA by beztak schvalovala minimálně bezpečnostní a sportovní regule – ale nevlastnila by samotný šampionát, jako je tomu u F1.

Vzpomenete si ještě na všechny Bernieho šílenosti? 🙂 Minimálně tohle nám bude chybět! 😁

Sedm nejbizarnějších nápadů Bernieho Ecclestona jak zatraktivnit F1

Zveřejnil(a) GPF1cz dne 26. leden 2017

Idea ‘Grand Prix World Championship’ měla jepičí život. Max Mosley se stáhl, automobilky pochopily, že konkurovat formuli 1 je přece jen velmi, velmi dusivé sousto, a nastal mír, přičemž v jakési roli OSN chvíli vystupovala týmová asociace FOTA.

Jenomže naprosto bez povšimnutí médií se stala jiná věc. V důsledku této lekce si – pro všechny případy – Bernie Ecclestone zaregistroval značku GP1. Aneb Grand Prix 1. Věřte (nebo ne), s původní myšlenkou naší značky GPF1 (Grand Prix F1) to nemá nic společného.

Pro Bernieho měla být GP1 taková životní pojistka. Automobilky byly velmi nevyzpytatelné a s FIA to byly spíš boje než dohody. Ale že by si Bernieho troufl někdo odstranit tak asertivně jako nový majitel práv, to asi čekal nejméně on sám. A jelikož prostě některé pudy, jako je ego a ješitnost, fungují někdy silněji než racionální uvažování, Bernie chce podle zákulisních informací získat zpátky svou moc. Protože jak chutná moc? Moc, moc, moc! A tak Bernie přemýšlí, jak aktivovat svou ideu konkurenčního seriálu GP1 a tento nápad podporuje fakt, že se Bernie v těchto dnech zbavuje téměř všech akcií, které mu v F1 zbyly.

Upřímně doufám, že Bernie myšlenku konkurenční série za několik dní opustí.

Je to šílený nápad, který jen potvrzuje teorii toho, jak krátká je lidská paměť. Formulové závody jsou tak specifickou disciplinou, že mít dvě vedle sebe nemůže fungovat. Ukázala to dvanáctiletá doba temna v oblasti kdysi populárních amerických formulí CART. Ty se rozpadly na Indy Racing League a Champ Car World Series. A formulové seriály v Americe co do popularity převálcovala oválová série NASCAR. Až nakonec v roce 2008 zvítězil unavený pud sebezáchovy a – byť velmi pomalu – jednotná formulové série Indy Car zase nabírá na popularitě.

Podívali jsme se pro vás blíže na kontroverzní osobu Bernieho Ecclestona a na to, jak se anglický byznysman propracoval…

Zveřejnil(a) GPF1cz dne 28. prosinec 2016

F1 vs GP1?

V mých očích nesmysl, který je navíc velmi těžko proveditelný. Potenciální konkurenční seriál musí mít atraktivní týmy (hlavně Ferrari). Musí mít definovaná technická a sportovní pravidla. Musí splňovat přísné bezpečnostní předpisy, které určuje – jaká ironie – FIA. Závodit může na okruzích, které mají licenci FIA. Musí s nimi existovat komerční smlouvy. A seriál musí mít fungující business model.

Formuli 1 dnes živí poplatky ze strany hostujících okruhů, od televizních společností a příjmy z reklam. Je šíleným nápadem očekávat, že televize nebo okruhy budou za propagaci GP1 platit třeba jen polovinu toho, co platí za F1. A kdo by se na to koukal? V jedné sezoně 20 závodů F1 a třeba 16 závodů GP1? A kdo se v tom má vyznat? Hamilton / Vettel / Ricciardo / Verstappen přestupuje z F1 do GP1?

Prosím, jen to ne.

Ano, F1 je trochu líným spícím gigantem, ale téměř sedmdesátiletou tradici nenahradíte ze dne na den. Stejně jako otec musí pochopit, že od určitého věku svou dceru za ruku nepovede on, ale někdo jiný, také Bernie musí své super bohaté dítě předat do péče jiným. Ten nejsmutnější nápad, který by Bernie mohl dostat, je ubližovat mu nějakou konkurenční rychlokvaškou typu GP1.

Protože jak já s oblibou říkám: F1 je jen jedna.

Čtěte dále: Komentátor F1 Tomáš Richtr o tom, co teď bude s formulí 1 dál

Diskuse k článku

Napsat komentář