GP Japonska předčasně ukončena, vyhrál Hamilton

Závod na Suzuce, kterému opět vévodily vozy Mercedesu, byl dvakrát přerušen. Na vině byly vrtochy počasí a dosud neznámé dopady nehody Julesa Bianchiho.

4 Zveřejněno 5. 10 2014 — Michal Mikoláš

Závod na Suzuce, kterému opět vévodily vozy Mercedesu, byl dvakrát přerušen. Na vině byly vrtochy počasí a dosud neznámé dopady nehody Julesa Bianchiho.

Po dnešku již do konce sezony 2014 zbývají pouhé čtyři závody. Jaká vlastně byla letošní Velká cena Japonska, která měla napovědět, jak se bude nadále vyvíjet souboj o titul mezi Hamiltonem a Rosbergem? Celou dobu se nesla v podobě hrozby zrušení samotného závodu. Na vině je tajfun Phanfone, který sliboval extrémní objem srážek.

Kvalifikaci dle očekávání ovládl Mercedes. Rosberg tentokrát překonal Hamiltona a získal pole position. Dařilo se také Williamsu, druhá řada patřila právě jemu. Třetí startoval Bottas, čtvrtý Massa. Do první desítky pronikl také Alonso (který se s největší pravděpodobností po sezoně stěhuje pryč z Ferrari), Ricciardo, Magnussen, Button, Vettel (který se již na 100% po sezoně stěhuje pryč z Red Bullu) a Räikkönen.

Již několik hodin před startem závodu bylo de facto jasné, že předpovědi slibující vydatné srážky nebudou lhát. Vzhledem k množství vody na trati byl závod zahájen za safety carem. Piloti měli problémy s ovládáním vozů i za safety carem. Marcus Ericsson se dostal do hodin v nájezdu na cílovou rovinku.

Už ve druhém kole závodu byly vyvěšeny červené vlajky. V 8:20 středoevropského času se počasí mírně umoudřilo. Přibližně do devíti hodin měly být srážky buď žádné, nebo minimální. V 8:25 byl závod restartován. Pole stále vedl zpomalovací vůz. Fernanda Alonsa ve třetím kole závodu postihly technické problémy a musel ze závodu odstoupit.

V sedmém kole již byli jezdci velmi netrpěliví a většina z nich si přála zajetí safety caru do boxů. Vedení závodu nicméně zvolilo poněkud konzervativní přístup a snažilo se s vyvěšením zelených vlajek vyčkat co nejdéle – nutno však dodat, že vzhledem k blížícímu se tajfunu se mohlo jednat o poněkud kontraproduktivní krok.

Přání diváků a závodníků bylo vyslyšeno na konci devátého kola. Zpomalovací vůz se poroučel z trati a pole jezdců se rozjelo letmým startem. První zatáčkou piloti projeli bez potíží. Hamilton však okamžitě zle dotíral na Rosberga. Button se rozhodl pro alternativní strategii a zamířil do boxů, patrně pro přechodné pneumatiky. Stejný krok podnikl také Maldonado.

O jediné kolo později je napodobila celá řada dalších jezdců. Piloti Mercedesu zatím zůstali na trati. Zdálo se, že přechodné pneu v této fázi závodu již skutečně byly výhodnější než mokré. Button svým tahem vydělal, posunul se až před Bottase. Posledními piloty s mokrými pneumatikami byli Rosberg, Hamilton a Bianchi, kteří v té době vedli závod.

Rosberg se v boxech nakonec zjevil na začátku čtrnáctého kola. Na trať se vrátil na druhém místě, a tedy ještě před Buttonem. Zraky všech proto spočívaly na Hamiltonovi a jeho počínání na obutí na pneumatikách do extrémního mokra. I on ovšem přezul na přechodné gumy. Na trať se vrátil na druhém místě, a tedy za kolegou Rosbergem.

Pořadí po první sérii pitstopů na bodovaných místech bylo následující: Rosberg, Hamilton, Button, Bottas, Massa, Vettel, Ricciardo, Magnussen, Räikkönen a Hülkenberg. V šestnáctém kole Massu předjel Vettel. Ricciardo měl s Brazilcem o poznání více práce. I on však Massu předjel, stalo se tak v esíčkách v prvním sektoru dráhy.

Piloti Red Bullu byli při chuti a nedlouho poté si vyšlápli také na Bottase. V polovině závodu se schylovalo k velké bitvě o první místo. Hamilton postupně ukrajoval ztrátu na Rosberga a chystal se k útoku. Netrvalo dlouho a Hamilton se již dostal do DRS detekční zóny. Rosberg si stěžoval na chování svého vozu a zdálo se být otázkou času, než se kolem něho Hamilton prožene.

Hamilton, který byl v inkriminované době nejrychlejším pilotem na trati, jeden ze svých pokusů mírně přehnal a na okamžik se v první zatáčce dostal mimo trať. Rosberg si tak mohl na několik chvil mírně oddechnout. Klíčový okamžik nastal ve 29. kole, kdy se Hamilton srdnatým manévrem vnější stopou s přehledem dostal před Rosberga.

Lídr šampionátu začal Rosbergovi okamžitě rapidně ujíždět, a to rozdílem několika sekund na kolo. Kolem třicátého kola započala druhá vlna zastávek v boxech. Button se potýkal s problémy, kvůli kterým poměrně výrazně ztratil. V kole č. 33 se Rosberg dočkal vytoužené změny a zajel do boxů. Při výměně kol došlo i na mírnou úpravu přítlaku na předním křídle.

Piloti zajížděli do boxů v době, kdy se na trať snášely nové dešťové kapky. Otevírala se tak otázka, zda brzy nebude vhodné opět přezout. Ukazovalo se, že Rosbergovo rozhodnutí změnit přítlak na předním křídle nebylo vzhledem k měnícím se podmínkám na trati příliš šťastné. Hamilton Rosbergovi výrazně ujížděl.

Jedenáct kol před koncem závodu došlo na přezouvání na kompletně mokré pneumatiky. Na výjezdu z esíček svůj vůz nezvládl Adrian Sutil, který svůj sauber poslal do zdi. Devět kol před koncem již byly podmínky na trati natolik závažné, že na trať vyjel safety car. Na trať se vydal také medical car, který však podle všeho nemířil za Sutilem, nýbrž za Julesem Bianchim.

Ve 47. kole byly vyvěšeny červené vlajky a všichni napjatě očekávali zprávy, v jakém stavu se Bianchi nachází. Závod byl o chvíli později definitivně ukončen. Vyhrál Hamilton před Rosbergem a Vettelem.

GP Japonska 2014 - závod

P. Jezdec Tým Kola Ztráta
1 Lewis Hamilton Mercedes 44 vítěz
2 Nico Rosberg Mercedes 44 +9.1s
3 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 44 +29.1s
4 Daniel Ricciardo Red Bull Racing-Renault 44 +38.8s
5 Jenson Button McLaren-Mercedes 44 +67.5s
6 Valtteri Bottas Williams-Mercedes 44 +113.7s
7 Felipe Massa Williams-Mercedes 44 +115.1s
8 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 44 +115.9s
9 Jean-Eric Vergne STR-Renault 44 +127.6s
10 Sergio Perez Force India-Mercedes 43 +1 kolo
11 Daniil Kvjat STR-Renault 43 +1 kolo
12 Kimi Räikkönen Ferrari 43 +1 kolo
13 Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 43 +1 kolo
14 Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 43 +1 kolo
15 Romain Grosjean Lotus-Renault 43 +1 kolo
16 Pastor Maldonado Lotus-Renault 43 +1 kolo
17 Marcus Ericsson Caterham-Renault 43 +1 kolo
18 Max Chilton Marussia-Ferrari 43 +1 kolo
19 Kamuj Kobajaši Caterham-Renault 43 +1 kolo
20 Jules Bianchi Marussia-Ferrari 41 +3 kola
21 Adrian Sutil Sauber-Ferrari 40 +4 kola
- Fernando Alonso Ferrari 2 +42 kola

Diskuse k článku

Napsat komentář