Coulthard: Proč je Hamilton favorit a jak Alonso přestal mít svoji situaci pod kontrolou

David Coulthard analyzoval pro GPF1.cz současnou situaci v šampionátu a na trhu s jezdci.

2 Štítky: David Coulthard Fernando Alonso Lewis Hamilton Zveřejněno 17. 10 2014 — David Coulthard

David Coulthard analyzoval pro GPF1.cz současnou situaci v šampionátu a na trhu s jezdci.

Všichni jezdci, kteří kdy vyhráli čtyři závody v řadě, se v daném roce stali mistry světa. A Lewis Hamilton to letos udělal dvakrát.

Říká se, že jsou „lži, proklaté lži a statistiky“, nicméně Hamilton je v boji o šampionát víc než na koni. Hamiltonův týmový kolega u Mercedesu Nico Rosberg i nadále předvádí skvělou rychlost a profesionalitu, ale visí nad ním jeden velký otazník. Teprve musí vyhrát souboj kolo na kolo s Hamiltonem.

Není to otázka zasloužení si titulu nebo něčeho podobného. Rosberg vyhrál několik závodů a má mnoho pole position, a tituly už vyhrály menší úspěchy, jako třeba v případě jeho otce Kekeho, který v roce 1982 vyhrál jeden závod a dokázal to konzistencí.

Zdá se, že si Hamilton hodně věří v tom, co dělá, ani se Rosbergovi nebránil, když mu o víkendu v Rusku přijel na vnitřek před první zatáčkou. To je velmi neobvyklé, mnoho jezdců dělá na startu velmi agresivní manévry, aby bránili své pozice.

Přišlo mi to fascinující. Bylo to skoro jako kdyby říkal: „Ó, OK, předjel mě. Získám to zpět, mám na to 53 kol. Nebo si možná tolik věřil na brzdách, protože byl v té zatáčce celý víkend lepší než Rosberg, že si pomyslel: „Uvidíme, co z toho bude, až se dostaneme do brzdné zóny.“

V podání Hamiltona to byl velice solidní víkend, zdálo se, že je po celou dobu ve výhodě. Rosbergova chyba na brzdách po startu, když zablokoval kola a vyjel rovně, byla další v řadě chyb z posledních závodů. Hamilton nebyl letos bezchybný, ale chyby dělal na začátku roku, kdy bylo mnohem více příležitostí jakýkoliv deficit dohnat.

Rosberg neudělal víc chyb než Hamilton, ale má tendenci chybovat, když je vpředu. Dejme tomu trochu víc času, než budeme dělat závěry, ale pokud Rosberg udělá další chybu v takové situaci, tak by to mohlo vypadat, že jsou podložená tvrzení o tom, že se začíná projevovat tlak. Je fascinující sledovat tu bitvu a Hamilton si zachovává přístup s klidem Buddhy, když to srovnáme se starým Lewisem.

Zasloužený titul

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2014, Grand Prix of RussiaBoj o titul je od začátku jen závodem dvou jezdců mezi Hamiltonem a Rosbergem. Daniel Ricciardo z Red Bullu se držel dobře, ale teď už z boje vypadl, ztrácí 92 bodů a získat se jich dá ještě 100. Že Mercedes získal konstruktérský titul v podstatě čtyři závody před koncem, pokud vezmeme v úvahu dvojité body z posledního závodu, podtrhuje, že v této nové éře turbo hybridů a omezené spotřeby paliva ve formuli 1 jedou vlastní ligu.

Takovou úroveň dominance jsme delší dobu neviděli. Fakt, že se Red Bull dostal na druhé místo v šampionátu konstruktérů, říká hodně o výkonnosti jejich vozu a velké síle týmu, ale Mercedes jako dodavatel motorů udělal výjimečnou práci a je jen správné, že se mu dostalo uznání.

Úvahy o Bianchim

Jsem dost starý, takže jsem zažil úmrtí Ayrtona Senny v Imole 94, kdy formule 1 čelila ještě horšímu scénáři než po nehodě Julesa Bianchiho v japonské Grand Prix. Ve chvílích, kdy toto píšu, zůstává Bianchi v kritickém stavu v Japonsku, a jak se dalo čekat, je tu velká podpora pro jeho tým Marussia, aby pomohl Julesovi a jeho rodině v těchto těžkých časech.

FIA udělala správné rozhodnutí, když uspořádala tiskovou konferenci během ruské Grand Prix a zveřejnila co nejvíce dostupných informací o té nehodě. Nemyslím, že po té nehodě můžeme někoho obviňovat, ale nevyhnutelně se míchaly emoce, od šoku, přes smutek a v některých případech se zlobou.

Čtyřnásobný mistr světa Alain Prost byl hodně hlasitý a naštvaný, že vyprošťovací vozidlo bylo na okruhu v místě, kde do něj mohl někdo narazit. To je pochopitelné, ale je třeba si také uvědomit, že tohle se praktikuje posledních 20 let při vyprošťování vozů, od chvíle, kdy Martin Brundle málem narazil do traktoru ve stejné zatáčce v Suzuce a těžce zranil maršála.

Loni byl zabit maršál, když ho přejelo vyprošťovací vozidlo v Kanadě. Vzhledem k tomu nevyhnutelně dojde ke změně, aby bylo odstraněno toto riziko, a to buď tak, že se v daném úseku všechny vozy zpomalí na stejnou rychlost, nebo vyjetím safety caru.

Můžete hrát generála po bitvě a ptát se, proč něco nebylo uděláno dřív. Ale je třeba říct, že každý člověk ve formuli 1, ať už je to mechanik, maršál nebo závodní jezdec, ví a akceptuje, že vzrušení a riziko k tomuto byznysu patří.

Alonso v koutě

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2014, Grand Prix of JapanNeznám všechny detaily, které vedly k tomu, že Fernando Alonso zřejmě odejde z Ferrari, a k tomu, že zřejmě přijde Sebastian Vettel, ještě se to musí oficiálně potvrdit, ale pokud budu věřit získaným informacím, Fernando byl přehrán.

Byl uvolněn z jedné smlouvy, aniž by měl připravenou jinou, a to má dopady na jeho vyjednávání, ať už po něm McLaren touží jakkoliv. Co se stane s Alonsem? Dá si rok pauzu? Bude rok závodit ve sportovních vozech? Bude jezdit pro McLaren? Mezitím je zafixovaný na sedačku u Mercedesu v roce 2016, která se ale nezdá být dostupná.

Hamilton ve svém pozávodním rozhovoru pro BBC hovořil o cyklech ve svém životě. Měl víceletý cyklus u McLarenu a teď chce projít stejným cyklem u Mercedesu. Nic nenaznačuje tomu, že by nebyl zcela upřímný. A jakmile se šampionát uzavře, očekával bych, že velmi brzy oznámí svoji budoucnost u Mercedesu. Takže jelikož má Rosberg podepsáno nejméně do konce roku 2016, nezdá se, že by mohl Alonso jinam než k McLarenu-Hondě.

Viděl jsem Alonsovy komentáře o brzkém oznámení, a že až k němu dojde, bude zřejmé, že měl delší dobu jasno. Ale ze situace, kdy měl trh pod kontrolou, je teď podle všeho v situaci, kdy má na výběr jen mezi McLarenem a rokem mimo. A i když se zdá, že je v klidu, v zákulisí je velký shon, aby byla jeho budoucnost vyřešena.

Alonso má rád orientální filozofie, hlavně samurajskou Knihu pěti kruhů Mijamota Musašiho. Ale kapitola o tom, jak zůstanete stát, když přestane hrát muzika, v té knize určitě nebyla. To je ten problém, když se držíte knihy, která byla napsána před 500 lety. O pět století později není vždy použitelná.

Diskuse k článku

Napsat komentář