Co to vlastně je “nezávislý motor” ve formuli 1

Red Bull chce takzvaný "nezávislý motor" ve formuli 1. Myšleno tak, aby byl nezávislý na některé z automobilek. Motory od automobilek mají dnes různou kvalitu a jedno společné: jsou strašně drahé. A "nezávislý motor" je jedna velká utopie.

3 Štítky: Pohonné jednotky Zveřejněno 21. 04 2017 — Tomáš Richtr

Red Bull se opět vydal do boje s větrnými mlýny, ačkoli jeho první taková bitva skončila monumentálním trapasem. To když vypověděl smlouvu automobilce Renault a Red Bull šel po jiném dodavateli motorů, než zjistil, že žádný další nemá o spolupráci zájem. Red Bull se potupně vrátil s prosíkem a motory Renault se dnes jmenují Tag-Heuer. Vyhrál s ním loňské závody v Barceloně a Kuala Lumpuru (Monako nevyhrál vlastní chybou).

Takže ačkoli se zdá, že co do kvality a výkonu jsou Red Bull – Renault – Tag-Heuer na vzestupu, Red Bull spokojen není. A varuje vedení F1, že nebude-li k dispozici “nezávislý motor”, který mu umožní nedoprošovat se věčně u nějaké automobilky, pak formuli 1 opustí.

Byla by to samozřejmě škoda, kdyby Red Bull formuli 1 opustil, ale dělá pořád stejnou chybu: v této své agresivní strategii staví na velmi smutném předpokladu. Že Red Bull je víc než F1.

S využitím zažitého pravidla, že když je něco velmi složité, hledejte velmi jednoduchá vysvětlení, pojďme si říci, proč je na mnoho let dopředu myšlenka “nezávislého motoru” nerealizovatelná:

Je jedno, zda-li se vám současné motory F1 líbí nebo ne, jejich zrození bylo tak drahé, že to nečekal vůbec nikdo. Drahý vývoj má přímý dopad na to, že jsou drahé i na provoz. U značek Mercedes, Ferrari, Renault a Honda tyto ceny absorbují mateřské automobilky továrních týmů. Nezávislé týmy (Red Bull, Toro Rosso, Sauber, Haas, Williams, Force India) si musí sáhnout hluboko do kapsy.

Aby nějaká nezávislá firma postavila motor, který bude schopen konkurovat pohonným jednotkám Mercedesu nebo Ferrari, to je mimo automobilku příliš velké sousto. Nemluvíme tu pouze o motoru ve smyslu spalovacího motoru, ale také o složitých rekuperačních systémech, turbu nebo akumulátorech. Oddělení výzkumu a vývoje (R&D) takové nezávislé firmy nemůže s nějakým od zavedené automobilky reálně konkurovat.

Přehled: Jaké motory se v minulosti používaly?

“Nezávislý motor” je takový snová utopistická vize. Mít je za cenu pod 10 milionů dolarů, jak si žádá Red Bull, je snem o to větším. Chce-li Red Bull dosáhnout úrovně továrního týmu, pak se musí vzdát myšlenky na to být týmem zákaznickým. Svůj vlastní motor stavět nebude, protože je to s ohledem na výše řečené finančně-technologická sebevražda. Ze stejného důvodu tak ostatně nečiní ani McLaren.

Jasně, můžeme volat po návratu krásných hlučných velkoobjemových dvanáctiválců. Ale jednak automobilky už pro ně nemají výrobní linie a navíc toto řešení je parním strojem budoucnosti. Prostě se to nestane. Šlo by to udělat v jednom jediném případě: standardní motor pro všechny. To ale znamená konec F1.

Nezávislé motory ve formuli 1 nevyhrávají, nebo vyhrávají zřídka. Prostě nezískávají tituly. Posledním nezávislým motorem byl ve formuli 1 Cosworth, než před nástupem současné generace hybridních pohonů formuli 1 před třemi lety opustil. Pravda, zrovna Cosworth v sedmdesátých letech zažíval úspěšné období, ale jen do nástupu turbo motorů.

V roce 2015 se Mezinárodní automobilová federace pokusila výběrový řízením nalákat nezávislé výrobce motorů. Přihlásili se AER (Advanced Engine Research), Ilmor Engineering nebo Mecachrome. Ale pod návalem slibů Mercedesu, Ferrari a Renaultu FIA tendr zrušila. Příklad Hondy ukazuje, že tím možná jmenované zájemce zachránila od krachu.

Nezávislý (alternativní) motor má smysl pouze v případě, přistoupíme-li na to, že ve formuli 1 budou dvě soutěžní kategorie. Startovní pole by se možná rozrostlo, ale zase by to nebyla úplně formule 1. Tím spíš, když formuli 1 dvou kategorií máme už dnes:

  1. Ferrari, Mercedes, Renault
  2. Williams, Force India, Red Bull, Torro Rosso, Sauber, Haas, McLaren-Honda

přičemž za lepších okolností by to mohlo vypadat takto:

  1. Ferrari, Mercedes, Renault, McLaren-Honda, Red Bull-Renault
  2. Williams, Force India, Toro Rosso, Haas, Sauber

Současné podmínky kolem motorů jsou ve smlouvách zakotveny až do roku 2020. Pak je pole otevřené, ale je velmi málo pravděpodobné, že na něm vznikne prostor pro “nezávislý motor”, který by současně byl konkurenceschopným. Zájmy automobilek, vedení F1, nezávislých týmů, FIA budou tak odlišné, že budeme rádi za horko-těžko nějaký stravitelný kompromis. Jaký ten kompromis bude, to je dnes ve hvězdách.

Diskuse k článku

Napsat komentář