Grand Prix Brazil, Circuit Autódromo Carlos Pace, Interlagos, Sao Paulo, Brazil, Formula1, Round 20, 2016
#44 Lewis Hamilton (GBR, Mercedes AMG Petronas F1 Team), #6 Nico Rosberg (GER, Mercedes AMG Petronas F1 Team),  *** Local Caption *** www.hoch-zwei.net 
photo: Peter van Egmond / Hoch Zwei

Co pomohlo Mercedesu k dominanci na mokré trati? Červené vlajky, kuchyňské váhy a štěstí!

Technický ředitel Mercedesu přiznal, že za dominantním výkonem německé stáje v Brazílii stál riskantní krok – během prvních červených vlajek Stříbrné šípy změnily nastavení Hamiltonova a Rosbergova monopostu ze suchého na mokré. S tím se však pojil jeden nemalý problém… Taková změna v nastavení pomohla Hamiltonovi a Rosbergovi maximálně využít potenciál plně mokrých pneumatik ve zbytku závodu. Ostatní…

1 Štítky: Mercedes Paddy Lowe Zveřejněno 16. 11 2016 — Lukáš Štěrovský

Technický ředitel Mercedesu přiznal, že za dominantním výkonem německé stáje v Brazílii stál riskantní krok – během prvních červených vlajek Stříbrné šípy změnily nastavení Hamiltonova a Rosbergova monopostu ze suchého na mokré. S tím se však pojil jeden nemalý problém…

Taková změna v nastavení pomohla Hamiltonovi a Rosbergovi maximálně využít potenciál plně mokrých pneumatik ve zbytku závodu. Ostatní oproti tomu měli s produktem Pirelli potíže – v problémech se ocitli Grosjean (ještě před startem závodu), Räikkönen, Vettel ale třeba i Verstappen.

Pavel Turek OMV

O co vlastně šlo? Během prvního vyvěšení červených vlajek TV záběry odhalily členy týmu v diskuzi s technickým delegátem FIA Jo Bauerem ohledně způsobu vážení komponent zavěšení. Podle pravidel totiž nemohou být žádné části nasazené na vůz během červených vlajek lehčí než původní díly, jelikož by se celková váha vozu dostala pod povolené minimum. A Mercedes prokázat, že právě to se v jeho případě nestalo.

„Auto bylo nastaveno na sucho,“ říká Pady Lowe, technický šéf Stříbrných šípů. „Musí to tak být, vyjma situace, kdy očekáváte zcela mokrý závod – což by byl skutečný hazard –, jelikož je pravděpodobné, že v určitém momentu závodu dráha oschne.

Jakmile během závodu bylo jasné, že déšť neustane, změnili jsme během červených vlajek nastavení na mokro; přesunuli jsme vyvážení směrem dopředu, abychom získali lepší vlastnosti vozu na mokré dráze. V takové situaci si ale musíte dát pozor, aby žádný z nových dílů nebyl lehčí než původní, proto byla povolána FIA. Dokonce jsme použili kuchyňské váhy, abychom se ujistili, že vše bude v pořádku!“ usmívá se Paddy Lowe.

Ten však připouští, že Mercedes měl v tomto případě spíše štěstí – při konstrukci dílů pro mokré podmínky se prý jejich hmotností nikdo dvakrát nezabýval. „Upřímně je to něco, na co bychom si v budoucnu měli dát větší pozor. Na váhu ‚mokrých‘ komponentů nebyl původně moc brán zřetel,“ dodává technické eso německo-britské stáje.

Změny v nastavení během červených vlajek jsou relativně vzácné. Podobný případ si Lowe vybavuje ještě ze svého působení u McLarenu. Je jím Velká cena Kanady 2011, kterou nakonec ovládl Jenson Button. „To byla asi nejpodobnější situace té z Brazílie. Začalo pršet a bylo jasné, že pršet bude až do konce. Změna nastavení byla vhodná s ohledem na to, že kdyby se jelo na suchu, bylo by to hlavně o opotřebení brzd a zahřívaní kol.“

Čtěte dále: Red Bull špatnou strategií nahrál Rosbergovi. Ten byl rád, že nemusí hledat cestu před Verstappena

Paddy Lowe stejně jako po závodě v Mexiku nabídl zajímavou historku

Paddy Lowe stejně jako po závodě v Mexiku nabídl zajímavou historku z uplynulé Grand Prix

Diskuse k článku

  1. Leon1966 16.11.2016 (16:31)

    to určitě…

Přidat názor

Napsat komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.