Co měl Vettel udělat jinak?

Jaká byla mentalita uvažování Ferrari před Vettelovou malou sportovní tragédií, a dalo se jí vyhnout?

Štítky: Závodní brífínk Zveřejněno 25. 08 2015 — Tomáš Richtr

Z pohledu strategie byla nejdiskutovanějším tématem strategie jedné zastávky v boxech Sebastiana Vettela. Té ale byla předčasně vystavena stopka, když v předposledním kole závodu explodovala pravá zadní pneumatika Vettelova Ferrari, a z očekávaných stupňů vítězů zbyly jen oči pro pláč. Pojďme se ale ve Strategickém brífinku zaměřit mimo jiné na to, proč se v takové situaci Ferrari a Sebastian Vettel vůbec ocitli, a zda měli k dispozici jiné možnosti.

GPF1 přináší českou verzi UBS závodního brífinku od uznávaného žurnalisty F1 Jamese Allena v rámci exkluzivní licence.

JAK DALEKO SE DÁ DOJET?

Spa se stalo víkendem, ve kterém si týmy nebyly zcela jisty, jak daleko se dá v závodním režimu dojet na měkké i tvrdé sadě pneumatik. Příčinou této velké neznámé bylo dvojí přerušení pátečních tréninků, což narušilo závodní simulační jízdy týmů. Zejména druhý páteční trénink je využívaný k tomu, aby týmy zjistily, jak dlouho jim jednotlivé specifikace pneu vydrží.

Týmy včetně Pirelli předpovídaly strategii dvou zastávek v boxech. Některé týmy si nebyly jisté, zda vydrží, a tak připouštěly možnost třetího pitstopu. Nikdo ale nepředpokládal v průběhu 44 okruhů na Spa-Francorchamps stavět jen jednou.

VETTEL vs. GROSJEAN

Kvalifikace se Vettelovi nepovedla, na startu stál až osmý. Ale po prvním kole byl již na pátém místě. Jeho snaze uzmout stupně vítězů se do cesty postavil Romain Grosjean volbu agresivní strategie a pitstopem již v devátém kole. Tím se Grosjean dostal před Valtteriho Bottase. Ferrari se rozhodlo až ve čtrnáctém kole Vettela zastavit a nasadit mu tvrdší sadu gum. Ferrari mělo v plánu zastavit ještě jednou pro žluté pneumatiky. Oproti Grosjeanovi by měl Vettel výhodu o pět kol mladší sady.

Problém by nastal při výjezdu safety caru nebo aktivaci virtuálního safety caru v období závodu mezi okruhy 19 až 23. Soupeři kolem Vettela na měkké sadě by zastavili pro tvrdší sadu a dokázali bez problémů dojet až do konce.

Právě tato událost – virtuální safety car ve 21. kole, Ferrari se dostalo do potíží. Grosjean, Pérez, Räikkönen zastavili v boxech, což je stálo přibližně polovinu času (neboť ti na závodní dráze jedou o poznání pomaleji). V relativním srovnání pilot ve Spa ztratí asi 18 sekund, během VSC asi jenom 10 sekund.

Také proto všichni ti, kteří stavěli během VSC, se dostali Vettelovi na kobylku tím, že byli v časovém pásmu 18 sekund za ním během závodu. Po své plánované zastávce č. 2 pro měkké pneu by se tak Vettel octil za nimi a musel je začít předjíždět. Ferrari začalo kalkulovat o možnostech pro Vettela.

Vettel jel za Grosjeanem, a kdyby do boxů zajel s ním, za ním by nejspíše také zůstal a za ním dojel do cíle, protože by oba byli na stejné strategii, a Vettel by tak získal čtvrté místo, leda by se Grosjeanovi něco pokazilo. Zůstat pod VSC na dráze byla alternativní volba, která měla smysl, protože kopírovat strategie je málo úspěšná taktika. To vystavilo Vettela riziku právě vůči Grosjeanovi v závěrečných fázích závodu.

Empiricky bylo posouzeno, že pneumatiky zpomalí v každém kole o 0,18 sekundy. Kdyby svou druhou zastávku Vettel absolvoval ve 35. kole, měl by žluté pneumatiky o osm kol mladší než Daniil Kvjat, který dojel čtvrtý.  Ve zbytku závodu by měl Vettel výhodu necelých dvou sekund výhody na délce krátkého stintu, plus řešení DRS. Předjet Kvjata mělo být reálné řešení a toto se zpětně ukázalo jako správná strategie.

Před plánovaným pitstopem ale jel Vettel třetí, na průběžných stupních vítězů. A tak vznikl nápad, zda je možné tuto příčku udržet až do konce. Vettel přes rádio komunikoval možnost druhého pitstopu a čas utíkal. Celkem jistě by Vettel přišel o třetí místo, ale dojet čtvrtý, získat 12 bodů po startu z osmého místa by byl výborný výsledek.

Pokušení ale bylo příliš silné. Možný (virtuální) safety car v závěru závodu by Vettelovým pneumatikám ulevil, a tak se Ferrari rozhodlo do toho jít.

To by znamenalo 30 kol na střední sadě. Pirelli indikovalo, že by se mělo dát zvládnout čtyřicet. Ale nebyla k dispozici spolehlivá data.

Vettelova pneumatika bouchla dvě kola před cílem. V zatáčce č. 14 a v Eau Rouge opustil Vettel okraje dráhy ve snaze ubránit se Grosjeanovým atakům. Ačkoli to nebylo exaktně potvrzeno, mohlo to mít vliv na fungování již tak opotřebených pneumatik. Vettelův pokus dlouhého stintu byl statečný. A i když nevyšel, neměl by končit explozí pneumatiky, ale jejím podstatně pozvolnějším selháním.

RED BULL STRATEGIÍ POMOHL KVJATOVI

Ve Strategickém brífinku z Maďarska jsme nastínili, jak neúprosná filozofie Red Bullu a Toro Rosso je při aplikování týmové režie, když má šanci na dosažení lepšího výsledku pro jedno auta, a využije pro to auta druhého.

Daniel Ricciardo na Red Bullu závodil se Sergiem Pérezem na Force Indii. Ricciardo se v osmém kole pokusil o takzvaný undercut, který vyšel, byť se později na dráze Pérez před Ricciarda vrátil. Ale nutnost reagovat na Ricciardovu taktiku z pohledu celé délky závodu Péreze přeci jen ovlivnilo. Mnozí další závodníci kvůli tomu zajížděli do boxů také dříve, z čehož profitoval Daniil Kvjat. Ten startoval dvanáctý, do boxů zajel v 9. kole a pak následoval dlouhý stint na střední sadě. To jej dostalo před jezdce, kteří startovali před ním. Pokud to tak Red Bull zamýšlel až do konce, byla to brilantní taktika.

Ricciardo sice odstoupil, ale Kvjat získal 12 bodů za čtvrté místo, a to díky otmu, co jeho kolega nastartoval.

Force India může být zklamaná. Již po Ricciardově pitstopu bylo podle dat zřejmé, že Pérez by o pozici přišel tak jak tak. Jelikož se nechal Péerez strhnout, dostal se na nevybalancované stinty ve vztahu k potenciálu pneumatik. Také díky tomu jej v závěru Daniil Kvjat předjel. Solidní štípanec Red Bullu pro Force Indii.

11-Belgian-Race1-1k-EN

Diskuse k článku

Napsat komentář