Co jste (ne)věděli o zákulisí TV přenosů formule 1

Dva páteční tréninky po devadesáti minutách, sobotní šedesátiminutovka, kvalifikace a velké finále v podobě předzávodního studia a samotné velké ceny. Tak vypadá závodní víkend pro vzorného fanouška formule 1. Ale v zákulisí se děje mnohem víc… Tomáš Richtr, Josef Král, Števo Eisele, Jan Charouz, Štefan Rosina, Richard Gonda. Tato šestice reprezentuje vysílání přenosů F1 pro…

1 Štítky: Studio F1 Zveřejněno 30. 10 2016 — Marie Tomšíková

Dva páteční tréninky po devadesáti minutách, sobotní šedesátiminutovka, kvalifikace a velké finále v podobě předzávodního studia a samotné velké ceny. Tak vypadá závodní víkend pro vzorného fanouška formule 1. Ale v zákulisí se děje mnohem víc…

Tomáš Richtr, Josef Král, Števo Eisele, Jan Charouz, Štefan Rosina, Richard Gonda. Tato šestice reprezentuje vysílání přenosů F1 pro Českou republiku a Slovensko. V zákulisí se na zprostředkování přenosů v rámci společnosti AMC Networks International podílí mnohem více lidí. Počínaje slečnami v maskérně, které ručí za to, že pánové budou na kameře vypadat k světu, přes kameramany, režií konče.

Pro běžného diváka závodní víkend znamená přibližně osm hodin televizního přenosu během tří dnů. Potřebné přípravy a analýzy ale zaberou podstatně více času. „Obecně platí, že do toho s kolegy dáme pět dní příprav a tři dny vysílání,“ uvedl Tomáš Richtr v rozhovoru pro brosport.sk. Obzvlášť náročné jsou pak dva závodní víkendy za sebou. Letošní kalendář si pro všechny zúčastněné připravil pořádnou výzvu – jednadvacet závodů. Měsíce červenec a říjen měly pár věcí společných: pět víkendů a čtyři velké ceny. Z pohledu člověka, který se věnuje každému přenosu (ať už je jeho role jakákoliv) velmi náročné.

cvhjufjwyaej1t1

Expert na formuli 1 – závodník Josef Král

Doprava

Situaci kolem zprostředkování přenosů neulehčuje ani fakt, že se komentuje v maďarském hlavním městě. Trasa Praha – Budapešť, více než 550 kilometrů. Způsoby dopravy jsou různé. Cesta z Prahy vlakem zabere přibližně sedm hodin, automobilem záleží na dopravní situaci. Nejpřijatelnější je přesun letadlem s dobou letu hodina a pětadvacet minut, plus nezbytné kontroly na letištích. Komentátoři, kteří se na vysílání podílejí, jsou ubytováni v centru Budapešti, přibližně půl hodinku od televizních studií. Doprava je zde celkem nevyzpytatelná. Pokud jste náhodou zažili němý začátek tréninku, vysvětlení je nasnadě.

20161022_122724

Televizní studia

Veškeré vysílání se odehrává v prostorách televizních studií Origo. Na první pohled celkem nenápadné budovy, kde se mimo přenosů F1 točí i hollywoodské filmy – v současné době například Blade Runner 2. V přízemí budovy, která je využívána programy Sport 1 a Sport 2, se nachází velký odzvučený prostor, který skrývá čtyři studiové kulisy, převážně využívané pro sportovní studia. Ty nejsou nijak odděleny. O dvě patra výše se nachází komentátorské kabiny. Zde může probíhat i několik přenosů najednou.

Kromě komentátorů zde jen těžko narazíte na osobu, která rozumí češtině, případně slovenštině. S velkou částí režie se domluvíte anglicky, ale někdy máte smůlu. Všudepřítomná je samozřejmě maďarština.

Dění v Budapešti významně ovlivňuje lokalita jednotlivých závodů, konkrétně časový posun. Nejnáročnější je asijská část, která se neobejde bez bolestivého vstávání uprostřed noci. O něco přívětivější jsou pak části americké a evropské. Veškeré přenosy vyžadují pečlivou přípravu. Jedná se hlavně o pravidelné sledování i těch nejmenších novinek. Nedílnou součástí jsou také méně formální debaty mimo vysílání.

cvzjt1pweae73ox

Jak probíhá komentování?

Komentátorská kabina je příjemný, světlý prostor o několika metrech čtverečních. Poskládá se tam bez větších obtíží i pět lidí. Plus nezbytná technika. Obvykle se jedná o televizi s přenosem F1, časomíru, PC a notebook. To vše musí komentátor sledovat. Tato práce vyžaduje značnou dávku nejen psychické odolnosti a vytrvalosti.

Komentování moderní F1 skutečně nespočívá v pouhém pozorování televize. K tomu, aby člověk mohl poskytnout komentář na úrovni, potřebuje sledovat nejméně tři obrazovky. Ideálně najednou, což vyžaduje nemalou dávku soustředění. Internet je nezbytným pomocníkem, ať už se jedná o historické údaje nebo například Twitter účty týmů. Oproti sociálním sítím je v tomto ohledu televize podstatně pomalejší.

20161022_194359

Největší výzvou je neděle, především předzávodní studio. Tady už nezáleží jen na tom, co člověk řekne, ale také na jeho vizáži i pohybu. Vnímání této události je rozdílné. Každý nese jinak velkou dávku zodpovědnosti, což se přirozeně projeví na míře nervozity. Jediným přáním je, aby nic neselhalo. Jakmile se ozve znělka, veškeré problémy musí stranou.

Forma česko-slovensko-maďarské spolupráce má svá úskalí, ale výsledky stojí za to. Tvrdá práce celého realizačního týmu se odráží v rostoucí popularitě a vyšší sledovanosti, která umožňuje zprostředkovat divákům co nejkvalitnější obsah.

Čtěte dále: Soutěž o zájezd do maďarského studia F1 u příležitosti posledního závodu sezony

20161023_121928

Diskuse k článku

Napsat komentář