Co čekat od nových pravidel sezony 2017?

Letošní sezona se ponese v duchu velkých změn pravidel hlavně kolem aerodynamiky. Ta by se ve zkratce dala shrnout jako pokus o „návrat ke kořenům“. Velká část týmů v loňském roce vzdala vývoj svých monopostů podstatně dříve, než bývá zvykem, a veškerou svou energii přesunula k ročníku 2017. Změna vzhledu, hluku, pneumatik, motorů, ovladatelnosti. Co z toho očekávat?

Vzhled

Cílem nových pravidel je agresivita. Monoposty mají být větší, silnější se širšími pneumatikami. Také přítlačná křídla budou širší, zadní je posazeno o něco níže. Jak zněly první názory na změnu? „Auta budou vypadat celkem dobře,“ řekl dnes již bývalý technický ředitel Williamsu Pat Symonds před prvním testováním v aerodynamickém tunelu. „Vypadá to jako pořádný závodní monopost. Jsou tam velké zadní pneumatiky, ale nevypadá to jako retro. To byla věc, které jsem se obával.“

První představu předvedlo Ferrari, které instalovalo upravené přední i zadní křídlo v rámci testování nových pneumatik Pirelli.

picture-9

Rychlost

Vyjádření FIA zní o více než tři vteřiny rychlejší monoposty. Takové zrychlení má zajistit právě evoluce pravidel kolem aerodynamiky a s ní spojená změna pneumatik. Přirozený vývoj způsobil, že monoposty sezony 2016 byly rychlejší než v roce 2015. V Bahrajnu a v Rakousku byly stanoveny nové rekordy v rychlosti na kolo. Současné hybridní pohonné jednotky tedy překonaly své na první pohled silnější předchůdce. Na druhou stranu, pole position Nika Rosberga v Maďarsku bylo o více než dvě sekundy pomalejší než nejrychlejší čas roku 2015. Takový byl trend celé sezony.

Názor Tota Wolffa je následující: „Vozy se budou hůře ovládat. Na piloty bude působit mnohem větší přetížení než v minulosti.“ Toto tvrzení rozhodně potěší piloty typu Fernanda Alonsa, který si přál návrat „wow faktoru“ do formule 1. „Ubírá se to správným směrem. Musíme mít lepší a rychlejší auta. Potřebujeme vytvořit ty nejrychlejší monoposty a předvést dobrou show.“

Více předjíždění?

Zde se nachází háček celé změny. Časy na kolo klesnou, přítlak se zvýší, monoposty pravděpodobně budou náročnější na řízení, ale málokdo věří, že změna přinese něco pozitivního do oblasti předjíždění. To je jeden z problémů současné F1, ale je možné, že situace bude ještě horší. „Pravdou je, že čím více přítlaku na monopostu máte, tím více budete ovlivněni jízdou za jiným autem,“ řekl Symonds.

Pilotům se zrovna dvakrát nelíbí zvýšení přítlaku. Snad neostřejší vyjádření poskytl Lewis Hamilton. „Myslím, že potřebujeme více mechanické přilnavosti a menší proudění vzduchu ze zadní části auta. Pak bychom se mohli dostat blíže a předjíždět. Dejte nám o pět sekund lepší kolo a nic se nezmění. Prostě budeme jen jezdit rychleji.“

Ale najdou se i lidé, kteří věří ve vidinu lepšího závodění. Není to jen Fernando Alonso, ale také šéf McLarenu Eric Boullier. „Vůz bude generovat větší přítlak z pneumatik, což by nemělo ublížit předjíždění. Také vliv na přední křídlo bude menší, protože podlaha a difuzor budou generovat více přítlaku, což dává prostor více předjížděcím manévrům. To vše autům dovolí více předjíždět, možná tak o pět procent. Všechny současné manévry jsou díky DRS a pravidlům kolem pneumatik.“

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2016, Grand Prix of Japan, #44 Lewis Hamilton (GBR, Mercedes AMG Petronas Formula One Team), #27 Nico Hulkenberg (GER, Sahara Force India F1 Team), *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Pneumatiky

Formule 1 se dlouhodobě zaměřuje na zvýšení přítlaku, proto širší pneumatiky. Přední budou široké 305 milimetrů, letos to bylo 245 milimetrů. Zadní narostou z 325 mm na 405 mm. Celkově řečeno, o 25 až 30 procent větší než aktuální sady.

Pirelli mělo na testování nových pneumatik k dispozici 25 dní, zúčasnily se ho tři nejsilnější týmy – Mercedes, Red Bull a Ferrari. Poslední jízdy proběhly po závěrečné Velké ceně Abú Dhabi. Všechna nasbíraná data měly k dispozici i ostatní stáje z celého startovního roštu.

Pneumatiky budou společně s lehčími vozy a změnami aerodynamiky hrát klíčovou roli ve zrychlení. Gumy by se také měly pomaleji opotřebovávat. „Tento rok budou vozy o čtyři až pět sekund rychlejší, z toho pneumatiky přispívají 2,5 sekundy. To dokazuje, jak moc jsou důležité,“ říká předseda Pirelli Marco Tronchetti Provera.

Motory

Současné turbo motory byly zavedeny v sezoně 2014. Tato změna si stále udržuje své odpůrce, například Bernieho Ecclestona. Změna nastane nejdříve v ročníku 2020. Pravděpodobně největším problémem jsou náklady, ty budou letos sníženy o milion eur a o další tři miliony eur v roce 2018. Ve snaze zmenšit rozdíly mezi motory letos bude zrušen systém vývojových žetonů. V letošní sezoně se také omezí limit počtu motorů na jednoho pilota. Jezdci budou mít k dispozici jen čtyři pohonné jednotky na sezonu, vloni jich měli pět. Primárním cílem je snížit náklady, možná dojde i ke zvýšení nepředvídatelnosti.

Všechny týmy mají zajištěné dodavatele motorů pro letošní sezonu. Kdyby se tak nestalo, opakoval by se scénář Red Bullu z roku 2015. Nyní platí, že každý tým, který se nemůže dohodnout s žádným dodavatelem, dostane motory od výrobce, který má nejméně zákazníků. Letos by volba padla na Hondu.

Grand Prix Brazil 2016

Hlasitost

Motory V6 čelí velké kritice ze strany fanoušků i některých pilotů kvůli své nízké hlučnosti. FIA potvrdila, že vnímá tento problém a snaží se ho odstranit. Zvažovaným řešením by mohl být zvukový generátor, který by uměle zvýšil hlasitost. Ale toto řešení přijde na scénu nejdříve v roce 2018.

Další novinky

Další změny by se měly týkat safety caru. Pokud by se kvůli dešti muselo startovat za zpomalovacím vozem (jako například letos v Monaku, Anglii a Brazílii), po jeho odvolání proběhne restart z pevných pozic na startu. Týmy se dále dohodly, že pokud bude závod přerušen červenými vlajkami, na autě nebudou prováděny žádné změny.

Piloti

Kompletní změny ve startovním roštu, to je vlastní a stále nedokončený příběh. Reportér Sky Sports Anthony Davidson se zaměřil na to, jak se startovní pole může změnit v dalších letech. „Příští rok budou monoposty hodně odlišné, budou jako velké formule 3. Myslím, že piloti se mohou vystřídat. To záleží na tom, co dělají nebo nedělají. Řízení bude jiné, bude záležet na schopnostech pilotů.

Podívejte se na Sergia Péreze. Je známý svými kvalitami, tím jak dokáže zacházet s pneumatikami. Je skvělý v tom, jak dokáže udržovat jejich životnost během dlouhého stintu. Problém s opotřebováním pneumatik by měl být eliminován. Možná, že z pneumatik budete moci dostat to, co chcete, během celého závodu. Možná, že se nebudete ohlížet na jejich opotřebení a na všechno, co s tím souvisí. Půjdete na výkonnostní limit, a ne přilnavostní limit. Celá věc může být postavená na hlavu.

Možná, že to uvidíme na někom, jako je Sebastian Vettel. V roce 2011 se mu dařilo, dával nohu dolů ještě před apexem zatáčky. Teď budou širší zadní pneumatiky, které vám dají spoustu přítlaku a větší přilnavost. Pilot jako on možná získá ještě více času než ostatní, to v současnosti nemůže.“

Ochrana hlavy

Mnoho pilotů mění svůj názor na systém, který by měl ochránit jejich hlavu. Ale například Lewis Hamilton během Velké ceny Maďarska na zasedání Strategické skupiny F1 hlasoval proti zavedení Halo v roce 2017. Další testy budou probíhat během volných tréninků. Je dost pravděpodobné, že k jeho povinnému nasazení v závodech dojde v sezoně 2018, a to navzdory pochybnostem kolem viditelnosti a nevzhlednosti.

Sebastian Vettel tvrdí, že 95 procent pilotů se shodlo na zavedení Halo, ale toto číslo bývá zpochybňováno. Většina týmových šéfů se dohodla s FIA, že se zásadním rozhodnutím nebude spěchat. „Halo má své výhody, ale existuje velké množství nezodpovězených otázek,“ komentoval šéf Red Bullu Christian Horner. „Nemůžeme na monopost přišroubovat něco, s čím máme tak málo zkušeností.“

Čtěte dále: Vrátí se do formule 1 žraločí ploutve? Týmy je prý na rok 2017 chystají

halo3

1 comments