Co čeká formuli 1? V rozhovoru se snaží nastínit Pavel Turek

Dlouhá léta působil jako velmi schopný manažer formule 1. Na manažerské schopnosti asi nejnáročnější disciplina světa byla pro něj denním chlebem a láskou zároveň. Pracoval pro McLaren i Red Bull a svými unikátními informacemi přímo ze srdce šampionátu pak doprovázel po sedm let televizní přenosy velkých cen. Dnes Pavel Turek přiznává, že se na F1…

3 Štítky: Pavel Turek Zveřejněno 18. 03 2016 — Tomáš Richtr

Dlouhá léta působil jako velmi schopný manažer formule 1. Na manažerské schopnosti asi nejnáročnější disciplina světa byla pro něj denním chlebem a láskou zároveň. Pracoval pro McLaren i Red Bull a svými unikátními informacemi přímo ze srdce šampionátu pak doprovázel po sedm let televizní přenosy velkých cen.

Dnes Pavel Turek přiznává, že se na F1 dívá “s odstupem, možná víc kriticky”. Co vlastně dělá Pavel Turek dnes? Je Berniem Ecclestonem seriálu ‘F1 ve vzduchu’, neboli Red Bull Air Race, ve které zastává funkci komerčního ředitele.

Šampionát Red Bull Air Race zahájil minulý víkend v Abú Dhabi a vyznačuje se perličkou v podobě dvou českých účastí: Martina Šonky a nově Petra Kopfsteina. Přenosy jsou vysílány Českou televizí na jejím sportovním programu.

“Vytvořili jsme pravidla, aby se z toho stal sport a hlavně vyrovnaný závod. To se unifikací motorů podařilo. Dřív byl rozdíl mezi prvním a posledním 14 vteřin, dnes jedna dvě,” vysvětluje v rozhovoru pro MF Dnes Pavel Turek. “Přesunuli jsme se do sportovních stánků – na okruhy, kde se jezdí motocyklové MotoGP i formule 1. Létá se na dostihovém závodišti v britském Ascotu. Už nejsme uprostřed měst jako dřív, kde se i náhodný kolemjdoucí počítal do statisíců diváků, což skutečně byla víc letecká show než sport. Teď diváci přicházejí za námi, musí si koupit lístek. Zastřešuje nás Mezinárodní letecká federace a považuje nás za sport. Zredukovala se viditelnost Red Bullu jako dominující značky, přicházejí další sponzoři. Za závod požadujeme poplatek a jsou zájemci, kteří zaplatí. To je další znak toho, že se z nás stává uznávaná sportovní událost.”

Formuli 1 sleduje zpovzdálí a v některých ohledech se na její adresu vyjadřuje velmi kriticky. Zejména činnost vedení F1 ve vztahu k fanouškům.

“Osobně dorazím na dva tři závody ročně, zbytek sleduji v televizi. A to s odstupem, možná víc kriticky,” přiznává Turek ve zmíněném rozhovoru. “Nechávám se inspirovat, zároveň je jasné, že formule 1 dnes nefunguje ideálně a v některých ohledech by se mohla přiučit i od Air Race. Třeba v komunikaci s fanoušky. Formuli 1 v oblasti sociálních sítí ujel vlak, teď se ho snaží dohnat a kolikrát to řeší na sílu. A jde i o další věci. V rámci sledování sportu přijde velká změna. Nikdo už se nebude chtít dívat na sport 90 minut. Vidím to u syna – dokážu si představit, že se bude 90 minut dívat na finále mistrovství světa ve fotbale, ale jinak? Ne, na tak dlouhou dobu generaci teenagerů neudržíme. V Air Race jsme si uvědomili, že nejsme pupkem světa, změnili formát a dnes stojíme na eliminačních soubojích dvou pilotů, který trvá pět minut. To je tak akorát.”

Pavel Turek ale uznává, že pro F1 je těžké dělat radikální změny.

“Formule 1 je tradiční sport s etablovanými fanoušky a bylo by pro ni hodně riskantní radikálně zkrátit závod. Navíc poměrně velká část fanoušků je konzervativních a těžce reaguje na změny. I tak jich bylo v poslední době hodně. Ale problémů je ve formuli 1 víc. My dinosauři si stěžujeme na špatný zvuk formule 1, že už nás nedokáže dostat do té správné nálady. Jenže dnes už není sexy, když má auto vysokou spotřebu a burácí na rovince. Mladého třináctiletého člověka dnes na autosalonech uchvátí stánek Tesly (výrobce elektromobilů – pozn. red.), fascinuje ho technologie. Bude trvat jen okamžik, než se tihle mladí stanou ekonomicky nezávislí, a pak se začne lámat chleba. Do budoucna tak mají šanci na přežití sporty jako formule E (s elektromotory) či Air Race. Diváci budou hledat nové formy sledování a budou spíš kvitovat, když sport přijde za nimi, ne naopak. Formule 1 si chrání televizní práva, že je téměř nemožné sledovat ji kdekoliv mobilně. A to je překážka.”

Není problém například spíš v tom, jak šéfové F1 prezentují? Ecclestonova vyjádření jsou stejně nepochopitelná, jako kdyby dnešní Pavel Turek řekl, že by si on sám lístek na Red Bull Air Race nikdy nekoupil.

“Bernie Ecclestone je silný stratég. Tahle jeho velmi silná prohlášení jsou vždy směrována k někomu konkrétnímu. K někomu, kdo umí zahýbat veřejným míněním nebo nitkami v pozadí. Jemu jde hlavně o sílu obchodních vztahů mezi partnery, konečný zákazník jej zas až tak moc nezajímá. Pracuje ve prospěch majitele práv, společnosti CVC Capital Partners. O co přesně mu jde, to není zcela čitelné, ale zjevné jsou nikoli střednědobé nebo dlouhodobé cíle, ale ty krátkodobé. Může to být třeba snaha zvednout cenu F1 a připravit její vstup na burzu. A Bernie Ecclestone usiluje o to, aby ty podmínky prvotní nabídky (IPO) byly co nejlepší. F1 se sice přesouvá na placené programy, ale výnosy z prodeje televizních práv rostou. A o to jde: maximalizovat příjmy. Těžko to lze majitelům sportu zazlívat.”

Co by se mělo s F1 udát koncepčně na marketingové a promo úrovni? Někteří odborníci kritizují, že po krachu mediálního magnáta Lea Kircha spadla komerční práva do rukou banka a následně investiční skupině CVC Capital Partners. A ti nedělají nic jiného než formuli 1 dojí do posledníhodolaru. Fanoušek ji nezajímá. Ale lidé kritizují F1 jako takovou. Ne toho, kdo je za její promo zodpovědný?

“F1 je velmi staromódní a konzervativní na radikální změny,” dodává Pavel Turek. “Je nezbytně nutné ten sport přizpůsobit mladé generaci. Zapracovat na dostupnosti a povědomí OTT obsahu (Over The Top – dostupnost multimediálního obsahu bez nutnosti využít služeb provozovatelů zprostředkovatelských struktur, jako například televize – pozn. redakce). F1 musí převzít filozofii firem, jako jsou dnes například Google či Apple. Elektronický sport (e-sport) je na rychlém vzestupu. Sportovci už nebudou muset jezdit někam daleko a tam usedat do extrémně drahých aut, protože se dnes utkají v byť virtuálním, přesto kvalitním prostředí. A toto prostředí už v některých disciplinách generuje více financí, než klasické ‘fyzické’ sporty.

Uvedu dnes již zřejmější příklad: dříve bylo potřeba například televizních společností k tomu, aby vznikla nějaká známá osobnost – hvězda. Dnes takovou hvězdou může být každý z nás a sám. Podívejte se na čísla úspěšných youtuberů. A podobné to bude ve sportu. Sociální sítě, reality show a například e-sporty fungují na stejném principu. Popírají elity, vyprofilovat se může ‘kdokoliv z ulice’.”

Rozumíme. Znamená to ale, že se blíží konec klasického F1 závodění tak, jak jej známe? Tak nad touhle otázkou jsme se s Pavlem Turkem bavili ještě nějakou dobu, ale shodli jsme se, že si ve srozumitelnější struktuře na toto téma popovídáme někdy příště. Samozřejmě se o průběh debaty opět s vámi podělíme.

Čtěte dále: Nová kvalifikace, medaile v F1 a ponižující omluva

[wppa type=”content” album=”397″]Any comment[/wppa]

Diskuse k článku

Napsat komentář