Co bude dál s Force Indií

Force India je v nucené správě. Ačkoli to zní smutně, bude to zpráva dobrá, pokud se snahy některých aktérů podaří dotáhnout do konce. Snad není příliš pozdě.

Štítky: Force India Zveřejněno 30. 07 2018 — GPF1.cz

Londýnským soudem jmenovaní správci Geoff Rowley a James Baker mají se světem F1 zkušenosti. Řešili už případy Marussie a Manoru. Věřiteli jsou sám Vidžaj Mallya, jak alespoň sám tvrdí. A to skrze společnost Orange India holding se sídlem v Lucembursku. Věřiteli jsou vlastně všichni, kdo skrze vlastnickou strukturu do týmu nějakým způsobem investovali, a to v očekávaní návratu těchto investic.

Dalším věřitelem je Mercedes, který týmu dodává motory a další technologie, a Sergio Pérez, jeden z pilotů týmu. Právě Mercedes a Pérezův management pomohli svými právními kroky Force Indii do nucené správy. Což vypadá jako nepěkný krok vůči týmu, ale opak je pravdou.

Do pátku minulého týdne měl nad týmem kontrolu šéf stáje Vidžaj Mallya. Mallya je notorický dlužník a objem jeho závazků narostl až na odhadovaných 22 miliard korun, převážně u indických bank. Inidcké úřady chtějí Mallyu dostat před soud, ten se ale ‘schovává’ v Británii, kde čelí vydání. Dluhy samotného týmu dosahují desítek milionů dolarů. Minulý týden ve středu se u londýnského soudu pokusil o likvidační nucenou správu britský úřad pro daně, HM Revenue and Customs. Tento proces by neumožnil režim, který byl zahájen v pátek a ve kterém může Force India dále fungovat.

Dlouhodobým problémem bylo, že Mallya odmítá dlouho tým prodat, neboť za něj chce nereálnou částku. Čím déle ale Mallya bude na vysněnou částku čekat, tím horší bude situace tým a hlubší jeho dluhy. Zájemci o koupi týmu existují, ale Mallya od nich chce podstatně více peněz.

Proto Mercedes, který navíc musí chránit své vlastní finance, společně s Pérezem a sponzorem BWT pomohli Force Indii do nucené správy jiného, mírnějšího režimu, ve kterém může tým po omezenou dobu nadále fungovat. A to právě proto, aby tým vytrhli z rukou nezodpovědného Mallyi a umožnili odkoupení týmu někým, kdo je finančně schopnější a uvědomělejší. Současný režim nucené správy umožňuje týmu fungovat, mohl startovat v Maďarsku, pojede oficiální testy na Hungaroringu a pak jej čeká měsíční přestávka.

I kdyby se ale našel nový vlastník, rozhodně to neznamená šťastný konec příběhu. Velkou otázkou je, jak kvalitní je infrastruktura stáje v oblasti serverů, informačních systémů a softwarů. Když Renault kupoval zpátky Lotus, byl překvapen zastaralostí veškeré infrastruktury, který představovala časovou ztrátu několik let a nutnost velkých investic na obnovu. Dá se předpokládat, že v podobné pozici bude i Force India a že nový majitel bude čelit nutnosti větších investic, než očekával. To může nastartovat podružné finanční komplikace stáje pod novým vedením.

Druhý problém je samotná F1 a její další týmy. Tým totiž není vůbec snadné přejmenovat. Starý tým, který vlastní někdo nový a dostane nové jméno, je totiž ve světě F1 novým týmem. A jako takový má nárok na prize money až po dvou až třech letech, v závislosti na výsledcích. Jedná se o významnou částku několika desítek milionů dolarů, které budou hrát klíčovou roli. Samozřejmě lze učinit výjimku, ale s tou musí souhlasit všichni ostatní soupeři. Jenomže podle informací ze zákulisí sportu, přinejmenším Renault, Williams a McLaren jsou proti.

Tady se projevuje naprosto chladnokrevná a cynická politika F1. Jelikož vedení F1 potřebuje souhlas týmu pro to, aby pomohlo Force Indii zachránit tím, že novému majiteli umožní změnu jména a ponechá mu stávající příjem prize money, některé jiné týmy svým zamítnutím začaly vedení F1 vydírat, nebo se prostě jenom mstít. Za absenci rozpočtových stropů, za horší výsledky bohatších týmů ve srovnání s chudší Force Indií, nebo z perspektivy Renaultu za B týmy Ferrari a Mercedesu.

Rizikem je, že se dohodu nucených správců s novým investorem nepodaří uzavřít právě pro výše zmíněné těžkosti, což by nasměrovalo Force Indii tam, kde před dvěma lety skončil Manor.

Diskuse k článku

Napsat komentář