Chcete přenosy F1 pohodlně? ‘Tlačte’ na svého operátora

O tom, jak pohodlná bude míra dostupnosti budoucích přenosů F1 paradoxně nezáleží na novém majiteli práv. Ale na "distributorovi".

37 Štítky: TV Zveřejněno 17. 10 2014 — Tomáš Richtr

Televizní přenosy F1 se pro léta 2015 až 2017 přesouvají na placené programy Sport 1 a Sport 2. Po éře šestnácti let, kdy byly dostupné na volně dostupné televizi. Pro našince dozajista nezvyk. Vypadá to ale, i když se to samozřejmě nelíbí ani mně, že období “formule 1 zadarmo” je definitivně u konce.

Ukazují to trendy na pokročilejších trzích (Německo, Anglie, Itálie). Tedy že F1 už není tím druhem obsahu, na který máme ‘jakoby právo’. Stává se tím druhem obsahu, za který se platí. Jako například za písničková alba, filmy, knihy a další obdobný multimediální obsah.

Majitel televizních programů Sport 1 a Sport 2, společnost AMC Network International, alespoň podle prezentace nabídnuté novinářům na seznamovací akci v Brně, má o tomto záměru dost jasno. Pojďme si ale říci některá zajímavá fakta:

AMC Netwrok International má rozsáhlé zkušenosti zejména na americkém televizním trhu. Tam je známo, že i hollywoodské hvězdy mají zájem angažovat se v pořadech produkovaných ‘televizními’ společnostmi, protože zájem o tyto pořady je enormní. Je to rozvinutý byznys. AMC vidí potenciál ve střední Evropě, kde tato rozvinutost (penetrace) je daleko za ‘světovými’ standardy. Jinými slovy: ten potenciál je nemalý.

Manažerská část mé duše by velmi toužila nahlédnout do byznys modelu tohoto podnikatelského záměru, ale tyto informace a související čísla mi zůstanou pochopitelně skryta. Prozrazeny mi ale byly jiné, možná zajímavější souvislosti:

Sport 1 a Sport 2 samozřejmě mají zájem na tom, aby se přenosy F1 dostaly k co nejširšímu publiku. Tedy… ne úplně zadarmo, pochopitelně. Stejně jako ani to kuře zadarmo nehrabe. Co je ale důležité, že Sport 1 & Sport 2 neoslovují diváky napřímo. Ten vztah mezi firmou a konečným zákazníkem není stejný, jako například vztah mezi Vámi a Vaším mobilním operátorem. Mobilní operátor vyrobí produkt (službu), osloví konečného uživatele (Vás), nabídne Vám službu a rovnou Vás za ní zkasíruje. U přenosů F1 to bude od příštího roku jinak: Sport 1 má práva na službu, ale nenabízí ji Vám, konečným zákazníkům, ale distributorům, kteří tu službu dostanou k Vám domů. Takzvaným operátorům.

Sport 1 & Sport 2 nekasíruje od nás, fanoušků a obyčejných lidí. Sport 1 & Sport 2 kasíruje právě od operátorů, kteří mají zájem na tom, abyste si koupili jejich (zprostředkovatelské) služby. Čím atraktivnější obsah, tím větší zájem. A F1 by tenhle záměr měla podpořit. (O tom, jak solidní kvalitu je schopna nabídnout F1 samotná, samozřejmě nerozhoduje AMC, ale Bernie Ecclestone & spol. – ale to je na…HODNĚ JINÉ TÉMA.)

S tím ale souvisí největší úskalí budoucnosti F1 na českých televizích, o kterém již nějaký měsíc píši, aniž bych tušil upřímně, co se kolem mě děje. Není to AMC Network International (Sport 1 & Sport 2), která je v tomto modelu schopna diktovat kvalitu a rozsah přenosů F1 na další období. Je to operátor.

Zjednodušeně řečeno: AMC má práva pro Českou republiku a Slovensko kolem F1 prakticky na všechno. Nezáleží ale na tom, co AMC vlastní, záleží na operátorech, co všechno z toho k Vám dostanou. A jakým způsobem. Příklad: Sport 1 & Sport 2 nabídnou přenosy F1 v obrazové HD kvalitě. Ale záleží na Vašem operátorovi, jestli Vám umí HD program nabídnout. A za jakou cenu. Obchodní modely různých operátorů jsou různé. A různé jsou tedy i možnosti. A to jsme uvedli jednoduchý příklad! HD kvalitu obrazu! Ale potenciální rozsah služeb je daleko širší: možnost alternativního sledování programu (například ne přes televizi, ale internet), nebo se na závod F1 kouknout až dodatečně. To když třeba přijedete z víkendu až po skončení závodu. Samozřejmě jen v případě, že to stálo za to!

O těchto možnostech ale nerozhoduje AMC. AMC tyto možnosti ‘pouze nabízí’. O škále jejich využití rozhoduje operátor. V tomto ohledu je asi nejdále O2TV se svou (z mého pohledu) fantastickou službou zpětného sledování až 30 hodin zpětně. Ta je ale pro Sport 1 & Sport 2 dostupná zase jen na televizích. Proč ne na tabletech nebo internetu prostřednictvím služby OTV2 Go?  No jednouše proto, že se O2 a AMC na těchto podmínkách (zatím) nedohodli. A co je donutí? Zájem O2? Zájem AMC? Nebo zájem zákazníka O2 a fandy F1 obzvlášť? Tak právě toto neumím posoudit, přiznám se. Právě v tomto trojúhelníku se podle mého názoru skrývá onen skrytý potenciál, který jsem zmínil v úvodu. Nejsem na tuto oblast vůbec žádným expertem. Ale jsem – shodou okolností – zákazníkem O2 a zapřísáhlým fanouškem F1. Ale bušit do O2, to je jako hrách na stěnu házet!!! Jak se dovolám svých tužeb a přaní?! A to jsem zrovna z těch, který je ochoten nějakou tu korunu obětovat! Jak na tom budou ti, kteří obětovat korunu nebudou ochotni, a raději sáhnou k pirátskému vysílání? A u jiných operátorů to asi nebude lepší.

Jak donutit našeho operátora, aby nám zprostředkoval co nejvíce z nabídky AMC kolem přenosů F1? Umění zodpovědět tuhle otázku asi určí trend budoucích přenosů F1. Jedno je jisté: ty možnosti tady jsou a nejsou nedostupné. Jsou – řekl bych – na dosah ruky. Ukázala to Sky Sport v Anglii a Německu. Jenomže ta je televizí ( u nás nově AMC) a operátorem dohromady. Dostupnost nakoupeného obsahu si určuje sama. Jasně, je to jiný trh. Větší. S obří tradicí motorsportu. Ale vymlouvat se na to nelze. Kde je ta naše česká – slovenská šikovnost?

Čech i Slovák má právo na kvalitní přenosy F1. Sport 1 & Sport 2 je umí nabídnout. Teď je potřeba zavelet k útokům na operátory, abychom té nabídky užili dosyta!!

Diskuse k článku

Napsat komentář