Čeští komentátoři IndyCar o Fernandu Alonsovi

Už nadcházející neděli, jen pár hodin po skončení Grand Prix Monaka, odstartuje Fernando Alonso do slavné pětistovky v Indianapolis – navíc z výborné páté příčky. Závodem, který odvysílá stanice Nova Sport, provedou diváky jako vždy komentátoři Martin Straka a Michal Beran. Právě jich jsme se zeptali, jak se na celou „kauzu“ kolem Alonsova startu v IndyCar dívají.

Štítky: Fernando Alonso IndyCar Zveřejněno 22. 05 2017 — Lukáš Štěrovský

Co jste si pomysleli ihned po oznámení o Alonsově startu v Indy 500? Jste rádi, že se v IndyCar objeví takto známé jméno, nebo byste radši, kdyby k tomu nedošlo?

Martin Straka (dále MS): První a dodnes nejsilnější emocí je Fernandovo chlapství. Byl to pro mě tak silný okamžik, že na něj nezapomenu. Také jsem se rozesmál a dlouho usmíval. Pro radost, kterou, věřím, že nejen Strakovi, španělský šampion způsobil. Fernandův start v Indy 500 bude nejvzácnějším kořením, které mohl jeden z největších závodů světa získat.

Michal Beran (dále MB): První reakcí bylo naprosté překvapení, protože jsem takovou věc z hlediska termínové kolize Indy 500 a GP Monaka považoval za nereálnou. Prvotní překvapení ale brzy vystřídalo nadšení, protože jsem přesvědčen, že start Fernanda Alonsa v Indy je po všech stránkách velmi pozitivní záležitostí pro všechny strany.

Jaké dáváte Alonsovi šance do samotného závodu? Může reálně pomýšlet, s ohledem na úspěšnou kvalifikaci, třeba i na vítězství?

MS: Oválové závody jsou vždy otevřenou loterií, takže Fernando může vyhrát stejně jako skončit ve zdi v prvním kole. Nikdo si nemusíme vysvětlovat jeho kvality, ale pro onu zvláštnost oválového závodění to bude zcela otevřené.

MB: Myslím, že šance Fernanda Alonsa být v užším kruhu těch, kteří budou bojovat o vítězství, nebo řekněme umístění v první pětce jsou reálné. Má k tomu všechny předpoklady. Fernando Alonso je bezesporu jedním z největších jezdců současnosti. Bude startovat v týmu, který je v posledních létech v Indy vždy velmi silný a kombinace motoru a aerokitu od Hondy bude mít zřejmě i letos podle všeho převahu nad Chevroletem. Alonso bude mít kolem sebe silný tým profesionálů, v čele s Michaelem Andrettim v roli závodního stratéga. Za velmi přínosné považuji i angažování Gila de Ferrana do role Alonsova mentora. A nesmíme zapomínat ani na finančně silné zázemí McLarenu a Hondy. Zda může Alonso pomýšlet na vítězství? Myslím, že na kvalifikovanou odpověď je ještě brzy. Skvělých jezdců je v Indycar celá řada a velkou roli budou v Indy hrát i zkušenosti s jízdou na oválech.

Komentátor Martin Straka

Komentátor Martin Straka

Co bude pro Alonsa největší překážkou, nejtěžším úkolem ke zvládnutí? Specifická trať, ovládání vozu, jízda ve velkém balíku jezdců…?

MS: Všechno pro něj bude nelehké, ale s jeho zkušenostmi a darem závodnického umu a chytrosti bude určitě hodně vidět.

MB: Vůz zvládne bez problémů, jak ostatně nepověděly už testy a kvalifikace. Stejně tak se vyrovná i s nástrahami tratě ve „Staré cihelně“. Osobně vidím jako nejtěžší úkol hledání oné pomyslné hranice v nastavení vozu, protože krok za tuto hranici může být krokem k nepříjemnému setkání s ochranou bariérou. Tady může hrát svou roli psychika, přece jen současné tratě ve formuli 1 promíjejí mnohem více. Pokud jde o jízdu v balíku jezdců, pak to je komplexní problém zahrnující zvládnutí vozu v turbulentním prostředí, spolupráci se spotterem, využívání předjíždění pomalejších jezdců ve svůj prospěch a tak dále. Je toho zkrátka hodně, co bude muset Fernando Alonso zvládnout. Ale jsem přesvědčen, že to stejně jako jeho předchůdci zvládne na výbornou.

Sledovali jste testy, tréninky a další jízdy, které Španěl podstoupil a ve kterých se mu zadařilo? Lze z nich něco vyčíst a předpovědět?

MS: Jak se můžete ptát? Samozřejmě! Vše, co se okolo Fernanda a Indy děje, sleduju s velkou chutí a potěšením. Bylo bezvadné, jak se v TV studiu střídali bývalí šampioni Indy 500 a glosovali onu mimořádnou novinku. No a dvojnásobný vládce F1 vše zvládl tak, jak se dalo čekat – precizně, profesionálně a zcela v klidu. Vždy pozoruju i sebemenší nuance vystupování závodníků a u Fernanda se mi velice líbilo, jak působil při Velké ceně Alabamy. Byl ve studiu s našimi zámořskými kolegy Paulem Tracym a Towsnendem Bellem, oba jako vždy v oblecích, a španělská hvězda v šedé mikině za dvě padesát. Pokorný, usměvavý, vstřícný. Takhle tvářit se a působit jsem ho nikdy předtím neviděl.

MB: Vše jsem samozřejmě sledoval, tak jak mi to jen moje pracovní povinnosti dovolily. Jen se potvrdilo, že Fernando Alonso přistupuje k Indy se zdravým respektem a uvědomuje si, že věcí, které ještě bude muset zvládnout na cestě k úspěchu, je hodně. Potvrdilo se, že celý projekt Alonsova startu v Indy je připravován velmi profesionálně a přistupuje tak němu tým i vedení série IndyCar. To, že Alonso zvládne ROP (Rookie Orientation Program) bez problému se myslím čekalo.

..takjo, dneska nás čeká druhá Indycar Grand Prix, tentokrát veleslavná Long Beach. S Michalem věříme, přejemesi, že se…

Zveřejnil(a) Martin Straka dne 12. březen 2017

McLaren má v plánu se Indy 500 účastnit pravidelně. Mohl by tak Alonso zahájit novou vlnu, kdy piloti budou v jedné sezoně přeskakovat z jedné série do druhé, jako tomu bylo v minulosti?

MS: Uvidíme, za mě absolutní ano takovému stavu! Stavu, kterému říkám přirozenost, která, jak říkáte, bývala běžná a diváky sakrabavila.

MB: To je poměrně složitá otázka a odpověď bude záležet z velké části na vedení obou sérií, zda si vyjdou vstříc v otázce termínů závodů. Bude dále záležet na tom, zda budou týmy ve formuli 1 ochotny své jezdce uvolnit k působení v jiných sériích. Jednorázové starty pilotů IndyCar ve formuli 1 v blízké budoucnosti vůbec nepředpokládám, na to je dnešní prostředí ve formuli 1 příliš komplexní. Osobně bych takové „přeskakování“ mezi sériemi přivítal, ale myslím, že za současné situace to není příliš reálné. Ale zdá se, že F1 se bude měnit a pak se může otevřít cesta i tímto směrem.

Jaký je váš osobní pohled na rozhodnutí Alonsa nezávodit v Monaku? Nemůže to formuli mediálně uškodit? Není to od Alonsa vlastně „zrada“ vůči královně motorsportu a jeho fanouškům, kteří už třeba mají lístek na GP Monaka?

MS: Poslední otázkou se vracíme k první, takže zopakuju mou hlavní emoci – bylo to chlapské rozhodnutí, což se mi nesmírně líbí. Pro F1 to je, samozřejmě, pecka mezi oči. Nicméně a zároveň bohužel si o to koledovala už velmi dlouho, takže žádná zrada. Formule 1 je vrcholem motorsportu, ale pro mě už roky umělým. Moc ji přeju návrat skutečné velikosti, kdy to budou opět závody ke koukání. A kromě změn ve vedení šampionátu tomu může pomoct i chlapský čin Fernanda Alonsa. Moc se mi také líbil nedávný rozhovor s Markem Webberem. Řekl, že Fernando má deset roků času, aby se pokusil získat Triple Crown. Má plnou pravdu, jak v Indy, tak v Le Mans nehraje věk zásadní roli. Teď mu je pětatřicet, takže si přejme, že do pětačtyřiceti to Španěl zvládne a po Grahamu Hillovi se stane druhým závodníkem, který této výjimečnosti dosáhne.

MB: Myslím, že termíny jako „zrada“ nebo „uškodit“ jsou v tomto případě příliš silná slova. Základem rozhodnutí Fernanda Alonsa startovat letos v Indy místo GP Monaka je bezesporu kombinace frustrace ze současných výkonů McLarenu/Honda a Alonsovo srdce závodníka, který touží zvítězit i v odlišném prostředí a vyrovnat se tak některým velikánům motoristického sportu. Kdyby měl naději na slušné umístění v F1, start v Indy by se letos nekonal. Ale za současné situace je to podle mne tah, na kterém mohou vydělat absolutně všichni. O tom, jak ho výzva jménem Indy 500 nabudila a namotivovala, hovořil už sám Alonso. Pozitivně se to může odrazit i v jeho dalších startech v letošním ročníku F1, protože psychika je velmi důležitá. Alonsův start v Indy je určitě velmi pozitivní i pro McLaren a Hondu. Místo jejich problémů ve F1 se více hovoří o návratu McLarenu do Indy a oba subjekty, jak McLaren, tak Honda, z toho mediálně jistě dokáží vytěžit maximum. Kladný přínos může mít Alonsův start v Indy 500 i pro F1, přinejmenším z hlediska sledovanosti F1 ve Spojených státech. A jsem přesvědčen, že i fanoušci Fernanda Alonsa jeho touhu jet ve slavném závodě a mít šanci na vítězství nebo velmi dobré umístění pochopí. Koneckonců, ze současných výsledků ve F1 mít radost nemohou.

Alonso v Indy 500 získal druhou řadu na startu. Závod odvysílá NOVA Sport 1

Foto: motor.as.com, Martin Straka

Diskuse k článku

Napsat komentář