Český motokárový talent vzhlíží k F1. Ale jeden závod jej stojí 20 tisíc

Každé kariéře v královně motorsportu předchází několikaleté působení v nižších sériích. Dnes to jsou například GP2, GP3, formule V8 3.5 a mnoho dalších. Ale na úplném začátku stojí něco z velké části odlišného – motokáry. My jsme se potkali s českým talentem, mistrem republiky, šestnáctiletým Jakubem Talašem. Nabízíme rozhovor nejen o tom, co motokáry znamenají, ale také…

2 Štítky: Motorsport Rozhovor Zveřejněno 9. 04 2016 — Marie Tomšíková

Každé kariéře v královně motorsportu předchází několikaleté působení v nižších sériích. Dnes to jsou například GP2, GP3, formule V8 3.5 a mnoho dalších. Ale na úplném začátku stojí něco z velké části odlišného – motokáry. My jsme se potkali s českým talentem, mistrem republiky, šestnáctiletým Jakubem Talašem. Nabízíme rozhovor nejen o tom, co motokáry znamenají, ale také jakými způsoby vzhlíží k formuli 1.

Kdy ses rozhodl, že se chceš stát závodníkem? A kdybys mohl svoje rozhodnutí zpětně změnit, udělal bys to?
Jezdit mě naučil taťka. V motokárách závodím už osmý rok a hrozně mě to baví. Vůbec se nebojím, i když už jsem párkrát boural. Ale nic se mi nestalo, jenom jsem si jednou narazil ruku. V osmi letech jsem dostal motokáru pod stromeček a začal závodit. Ničeho samozřejmě nelituji, jsem strašně rád za to, co dělám.

Jakými sériemi jsi prošel?
Easy 50, Easy 60, Easy 100 – tam jsem se stal mistrem republiky. Pak Kadet 60, Rotax junior a v současnosti KZ2. Zní to komplikovaně, ale jde prostě o věkové kategorie,obsah motoru a tím pádem výkon. Těch kategorií je několik a závodníci postupují směrem vzhůru.

Jak bys charakterizoval zrovna tu sérii KZ2?
Říká se jí “královská třída”. Používáme řazení a šestistupňovou převodovku, máme pevné starty, používáme bílé gumy Vega. Motory mají obsah 125 cm³, jsou chlazené vodou a na závod můžeme použít nejvíc dva. Jinak ostatní části se mění bez omezení. Motokára i s pilotem může vážit maximálně 175 kilo. Jezdím s týmem Spirit Racing Team a podvozkem Birel Art. Většina pilotů má svého mechanika, který se stará o motokáru. Ten můj se jmenuje Ivan Čermák a jsem s ním tři roky.

Máš nějaké zkušenosti se závoděním v zahraničí?
Ano, mistrovství Itálie. To jsem byl nejlépe druhý. Byl jsem i na světovém finále, ale to se mi moc nedařilo, měl jsem smůlu. Ale určitě to nevzdávám.

Jaká je tvá nejoblíbenější trať?
V Písku. Je technická, náročná. Taková jakoby ‘nebezpečná’. To se mi na tom líbí.

Liší se nějak tratě u nás a v zahraničí?
U nás se okruhy vyznačují poměrně velkým počtem jednodušších rovinek. V zahraničí jsou okruhy náročnější, víc technické. Dobrá škola.

Jak probíhá motokárový závodní víkend?
V pátek jsou tréninky. V sobotu tréninky přes den a večer je kvalifikace. V neděli pak tři jízdy. Do první se startuje podle kvalifikace. Do druhé se otáčí řady, v každé řadě jsou dva jezdci a ti si mezi sebou prohodí pořadí. Třeba ten, co startoval první, bude druhý a naopak. Do třetí jízdy se sečtou trestné body a podle toho se sestaví rošt do finále. Trestné body se udělují tak, že první má nulu, druhý dva a tak dál.

Jak dlouho trvají tréninky, kvalifikace a závody? Jaký je průběh kvalifikace?
Trénink trvá deset až dvanáct minut, závody se jedou tak na čtrnáct až dvacet kol. Záleží to na délce okruhu. Kvalifikace je na sedm minut, nasadí se nové gumy a jezdci se seřadí podle nejrychlejšího kola.

Jak často jsou závody?
Přibližně jednou za dva týdny. Dříve to bylo skoro každý týden, z harmonogramu ale vypadlo docela dost tratí.

Máš svůj závodnický vzor?
Ayrton Senna. Asi neumím přesně vysvětlit proč. Lidé kolem mě o něm často hovořili, tak jsem si začal něco zjišťovat a jeho příběh mě uchvátil.

Velká jména jako třeba právě Senna občas způsobila kontroverzní situace. Máš za sebou nějaký závodnický průšvih?
Zatím žádný a snažím se, aby to i tak zůstalo. Jednou jsem byl diskvalifikován kvůli pneumatikám. Na závod můžeme mít jednu sadu a jednu pneumatiku můžeme nasadit novou. Každá má svůj kód, ale tým je před závodem špatně načetl a diskvalifikovali celý tým. Normálně by se nic nestalo, ale tady při závodě toho bylo i u dalších týmů, tak museli. Nemám rád, když někdo švindluje. Neměl bych z toho dobrý pocit.

Jak je to s financemi? Nepůjde asi zrovna o úplně levnou zábavu, že?
Docela špatně, protože tahle série je nejdražší. Vše financují moji rodiče. Když nemám žádnou bouračku, tak jeden závod vyjde přibližně na dvacet tisíc korun.

Svět a sport se postupem času mění, děje se něco podobného i na motokárové scéně za tu dobu, co na ní působíš?
Ano, motokáry se také vyvíjí. Většinou jde o detaily, ale od letošní sezony byly zavedeny padací nárazníky. To znamená, že když nějak víc narazím do soupeře, tak nárazník zapadne a dostanu penalizaci deset sekund. Vnímám také prořídlé startovní pole, jezdí méně jezdců.

Kolik pilotů startuje?
V České republice maximálně čtyřiatřicet. Ale teď na posledním závodě nás bylo třeba jen osmnáct.

Jak moc musíš trénovat? Připravovat se na závody, ať už fyzicky nebo psychicky? Jak těžké je sladit takový styl života se školou?
Na okruzích závodím, co to finance dovolí. Fyzicky to je hlavně o síle, protože motokára nemá žádný posilovač. Psychicky jsem se nikdy nepřipravoval. Se školou je to horší, moc mě nechce pouštět.

Zbývá ti čas na nějakou zábavu? Co děláš ve volném čase?
Volný čas mám. Trávím ho třeba s kamarády a mám i další koníčky. Dělám i další sporty jako fotbal nebo posilovnu. Taky chodím pomáhat do dílny.

Jaký je tvůj cíl, kde bys jednou chtěl závodit?
Můj cíl je jasný, jednou bych chtěl závodit ve formuli 1.

Sleduješ formuli 1? Jestli ano, komu fandíš?
Formuli 1 sleduji a mým favoritem je Sebastian Vettel. Fandím mu od té doby, kdy začal vyhrávat s Red Bullem. Oslovilo mě, jak dokázal dosáhnout takových výsledků v tak nízkém věku. To mě strašně inspiruje.

Co říkáš na současnou F1 a její směr?
Moc se mi nelíbí její směr. Dominuje Mercedes, občas ho ohrozí Ferrari, ale nikdo další nemá šanci. Ale pořád to je můj cíl. Že je to paradox? Asi ano, ale i přes své komplikace je prostě F1 nejvyšší cíl, královna motorsportu.

Proč ne třeba americké formule Indy Car?
Moc o nich nevím, abych řekl pravdu. Tím nejvyšším cílem je F1.

Co bys doporučil začínajícím jezdcům k tomu, aby se co nejrychleji dostali na vrchol?
Najít si dobrý tým a dobrého trenéra. Trenérem myslím toho, kdo má velké zkušenosti, kdo umí ukázat, jak se na motokáře jezdi, kdo umí poradit i zkritizovat. Je nutné trénovat, co to jde. Dřív jsem zkoušel závodit sám, ale to moc nešlo. V zázemí týmu je to o padesát procent lepší.

[wppa type=”content” album=”411″]Any comment[/wppa]

Diskuse k článku

Napsat komentář