Carlos Sainz: Situace kolem Maxe mě posílila, ukázal jsem potenciál a chci být hrdinou

Španěl Carlos Sainz mladší prožívá v F1 druhou sezonu a hned na jejím počátku dostal tvrdou školu. Red Bull po sesazení Daniila Kvjata mohl povýšit pouze jednoho jezdce mateřské stáje Toro Rosso. Vybral Maxe Verstappena. „Bylo to, jako by mi řekli, že nejsem tak dobrý jako on,“ vzpomíná na ten okamžik, kdy se zprávu dozvěděl ve…

Štítky: Carlos Sainz Toro Rosso Zveřejněno 15. 10 2016 — Josef Nekvinda

Španěl Carlos Sainz mladší prožívá v F1 druhou sezonu a hned na jejím počátku dostal tvrdou školu. Red Bull po sesazení Daniila Kvjata mohl povýšit pouze jednoho jezdce mateřské stáje Toro Rosso. Vybral Maxe Verstappena. „Bylo to, jako by mi řekli, že nejsem tak dobrý jako on,“ vzpomíná na ten okamžik, kdy se zprávu dozvěděl ve svém příspěvku pro Jamese Allena. Dále už následuje jeho pokračování.

Když byl Max Verstappen povýšen do Red Bullu, lidé měli tendenci zapomínat, že toto období nebylo těžké jen pro Daniila Kvjata, nýbrž i pro mě. Bylo pro mě těžké pochopit, že nejsem tím vyvoleným. Určitým způsobem jsem skrze výsledky, kterých jsem dosáhl v Barceloně, Monaku a Kanadě, Red Bullu vzkázal: „Tady to máte, třeba jste si nevybrali zle, ale mohli jste si zvolit mě. Jsem opravdu naštvaný, chci také získat lepší místo.

Bylo to pro mě, jako by mi řekli, že nejsem tak dobrý jako Max. Věřím, že jsem stejně dobrý nebo lepší, čemuž ostatně věří všichni piloti F1. Takže tohle pro mě bylo hodně složité období. „Nastal můj čas ukázat, co dovedu,“ řekl jsem si poté.

Následující tři podniky byly nejlepšími třemi závody v mém životě ve formuli 1. Ihned po tomto špatném období, což pro mě bylo důležité. Od té doby to má spád a vyvinulo se to do stavu, který mi to nyní hodně usnadňuje.

Když vidíte Maxovy výsledky a co dokáže s top autem, je to pro vás reference a jen mi to říká: „Proč bych nemohl dosáhnout toho samého?“ Chápu situaci Red Bullu. Je to strašně obtížné, když mají v týmu dva skvělé jezdce. To nejsou zrovna ideální podmínky. Nicméně si myslím, že každý v Red Bullu, mém prostředí, musí mít pochopení pro mé cíle. A ty koneckonců jsou začít bojovat o pódiová umístění a stát se mistrem světa. To je důvod, proč tu skutečně jsem.

Možná je to příliš optimistické, ale jde o jakousi přirozenost každého závodníka formule 1. Chci vyhrát a to zejména po této události, kterou jsem si prošel. Cítím se být na vrcholu a jsem připraven k dalšímu kroku.

Když tým udělal tu změnu, trochu se to přeorganizovalo. Jakmile si však nasadíte helmu, tlak je stejný, ať už je vaším kolegou Max Verstappen, Daniil Kvjat, Fernando Alonso nebo kdokoliv jiný. Prostě tam v tom druhém autě sedí člověk, kterého potřebujete porazit v kvalifikaci i závodě. Ať už je to tedy s Maxem nebo s Daniilem, tlak je stejný a já zkrátka mám tu samou potřebu.

Možná se věci mimo závodní prostředí trochu změnily a celé se to uklidnilo, ale tlak a právě situace, kdy byl Max součástí týmu, bylo něco, z čeho jsem získával zkušenosti. Něco, díky čemuž jsem silnější, protože koneckonců je to rivalita, z které při svém učení čerpáte nejvíce. To je pozice, kde se to všechno naučili Lewis Hamilton a Fernando Alonso, Senna a Prost. Jsou to situace, kde vyzráváte, učíte se od toho druhého, učíte se, jak reagovat. Lidé mohou namítnout, že moje první sezona v F1 tedy byla těžká, ale byla to fáze učení, kterou jsem využil pro svou osobní zkušenost.

Poté, co jsem si tímto prošel, se cítím být lepším závodníkem. Pilotem, který ví, jak se lépe vypořádat s různými situacemi uvnitř týmu, jak jednat s lidmi, ať už ve světle věcí dobrých či špatných. Bylo to tedy tvrdé, zároveň ale velmi podnětné.

Sezona 2016 – i lidem mimo tým jsem ukázal potenciál

Moje první sezona ve formuli 1 byla dobrá, vedl jsem si jako nováček velmi dobře, ale bylo pro mě těžké to dokázat i mimo tým. Uvnitř věděli o mém potenciálu, ale lidi mimo Toro Rosso nebo Red Bull bylo při pohledu na holé výsledky těžké přesvědčit. Letos se mi to konečně podařilo dokázat o něco více, a to i jinými způsoby. Hlavní příčinou byla naše zvýšená spolehlivost. Skutečnost, že jsme neměli tolik problémů se spolehlivostí, má za následek, že jsem mohl bodovat pravidelněji. Prostý faktor a klaplo to.

V loňském roce si lidé mohli všimnout mých jízd na osmém místě v Rakousku nebo v Silverstone, ty jsem však nedokončil a po dvou závodech mohli zapomenout, jak dobře to vypadalo. Zkrátka jsem nedokončil. Nyní, když se podíváte na výsledky, jsou stále v tabulce. V Monaku mohlo být dokonce pódium, kdyby věci dopadly trochu jinak, a taky jsme mohli dokázat mnohem více, než co jsme letos předvedli. Singapur byl další promarněnou šancí.

I přesto jsem s touto sezonou spokojený – za výsledky a způsob, jakým jich bylo dosaženo, protože naše konzistentnost byla tento rok opravdu dobrá. Taky v kvalifikacích přišlo zlepšení. Pokaždé jsem cítil, že jsem ve skvělém autě. Mimo Kanadu, kde jsem se snažil dostat za hranice možností auta. Celkově tam byly chyby, ale konzistence byla to, čeho jsem chtěl letos dosáhnout.

Mám smlouvu s Toro Rosso a Red Bullem na rok 2017 a jsem rád, že se to povedlo už tak brzy v sezoně. Obvykle tyhle věci Red Bull nedělá uprostřed sezony v Baku, ale spíše někdy v listopadu na poslední chvíli. Jsem taková výjimka v tomto ohledu, za což se cítím být na sebe velmi hrdý a jen to ukazuje, že dělám věci správně.

Od lidí v padoku jsem slyšel spoustu pozitiv a myslím, že osmdesát procent toho jde na vrub právě mému vystoupení v tomto roce. Co do činění s tím má nicméně i způsob, jakým jsem přistoupil ke změně po Barceloně.

Život za branami závodního okruhu

Žiji ve svém bytě v Londýně, a to stále stejným způsobem. Dost pochybuji, že bych v blízké budoucnosti měnil, protože mi to tu dává stabilitu a jsem spokojený s osobním životem právě tady. Život v Londýně je výhoda i z toho důvodu, když musím na simulátor Red Bullu do Milton Keynes. Je to takový výchozí bod. Bydlím půl hodiny od Heathrow, letiště odkud se létá do celého světa, kam se rychle dostanu po práci na simulátoru k přesunu na závody.

Mám ale také takovou malou základnu v Madridu ve Španělsku, která mi pomáhá vidět se s přáteli a rodinou. V současnosti, a potvrzenými jednadvaceti závody i  pro příští sezonu, se ukazuje, jak je formule 1 hektická a jak důležité je vybalancovat to s osobním životem.

Dejte fanouškům hrdinu, ke kterému mohou vzhlížet

Jedna věc, jež se od mého posledního sloupku změnila, je, že Liberty Media zahájila proces odkupu F1. Pochopitelně tu v určitých aspektech existují problémy, ale moje práce je řídit auto, a ne se zajímat, proč třeba mladá generace nesleduje formuli 1. Doufejme, že se to bude řešit a mělo by to být hlavním cílem, neboť přilákání nových fanoušků vytvoří základnu na mnoho let.

V současnosti se reakce na F1 hodně liší. Když se zeptám svých přátel, zda viděli poslední víkendový závod, někteří z nich odpoví ano, jiní ne. Pro mě osobně je to neuvěřitelné, pokud máte kamaráda závodícího ve formuli 1. Pokud byste před deseti lety řekli „tvůj kamarád závodí v F1,“ tak by vám to ani nevěřili. Dnes je situace taková, že byste mu řekli „jezdí ve formuli 1 a dokonce bojoval o stupně vítězů v Monaku“ a oni řeknou, že to ani neviděli. Proč? „Byl jsem pryč s rodinou“ nebo „byli jsme na večeři.“ Zkrátka budou říkat, že toho mají hodně.

Vraťme se o patnáct let zpět. Lidé by zapínali televize, aby viděli své hrdiny. Jste-li ve věku mezi deseti až dvaceti, pětadvaceti lety, pak potřebujete nějaký idol, symbol, hrdinu. V současnosti F1 nemá smysl pro mladou generaci, nic takového tu totiž nevytváříme. Tržní potenciál je nyní v digitální éře. Jsou tu sociální sítě, které mohou hodně pomoci, ale především bych řekl, že je nutné pro mladé vytvořit právě nějakého hrdinu. Dát jim člověka, ke kterému budou vzhlížet. Nevím proč, ale nyní formule 1 takovou image závodníků nenabízí.

Zároveň není pochyb o tom, že nastala generační obměna. Spousta závodníků z F1 odchází nebo ji během dvou tří let opustí. Nyní je tak správný čas odrazit se od toho a ukázat, že teď nastal můj čas – jsem ten další, kdo si jde pro titul.

Doufám, že to lidé vidí. To, co dovedu, budu dokazovat v každém závodním víkendu a věřím, že má rozhodnutí mě k tomuto cíli dovedou. To je ostatně to, proč jsem tady. Bojuji za ten malý krok kupředu, který chci již brzy uskutečnit.

Čtěte dále: Názor: Lewis Hamilton je pod tlakem. A neví si s ním rady

Carlos Sainz se svým týmem na prohlídce singapurského okruhu

Carlos Sainz se svým týmem na prohlídce singapurského okruhu

Diskuse k článku

Napsat komentář