Bottas: Přetížení jsou letos tak velká, že se auto pod námi ohýbá a kroutí

Nejenom telemetrická data z oficiálních testů, ale také samotné poznatky jezdců dokládají, že letošní formule budou klást na své jezdce ještě větší nároky z pohledu přetížení. Jedná se o fenomén, který tu léta chyběl, tedy že monoposty F1 nejsou dostatečně fyzicky náročné. To se ale změnilo s představením širších aut i pneumatik na začátku loňské sezony. Generovaná přetížení budou letos ještě větší.

Štítky: 2018 Lewis Hamilton Valtteri Bottas Zveřejněno 12. 03 2018 — Tomáš Richtr

“Pobavilo mě, jak Daniel Ricciardo z Red Bullu říkal, že přijde o hlavu. Tak velká přetížení to jsou,” prozradil šéf programu F1 dodavatele pneumatik Pirelli Mario Isola. Na španělském okruhu u Barcelony je to nejvíce znát na zatáčkách číslo 3 a 9. “Je to vskutku úžasné. Zabrzdí do zatáčky jedna a pak jedou na plný plyn až do zatáčky čtyři. Takže na plný plyn jedou první, druhou a třetí zatáčku a rychlost je skutečně vysoká.

Vloni jsme zjistili, že ve srovnání s předchozím rokem byly formule ve třetí a deváté zatáčce o více než 30 km/h rychlejší. Musím se podívat na čísla, ale letos je to zase o kousek rychlejší.”

Že zatáčkou číslo 9 okruhu Catalunya mohou jet naplno, si pochvalovali také pilot Mercedesu a obhájce titulu mistra světa Lewis Hamilton a jeho kolega Valtteri Bottas.

“Je to vskutku něco výjimečného,” řekl Bottas. “Je ale obtížné to popsat. Ve třetí a deváté zatáčce dosahujeme 5G příčného přetížení. Hodně to cítíte. Auto v takových rychlostech generuje tolik přítlaku, že v jednu chvíli cítíte, jak se šasi začne kroutit a ohýbat, ale pořád máte potřebnou přilnavost, které navíc musíte věřit. Smýkat se v takových oblastech na mé tváři generuje úsměv. Směju se vlastně pořád.”

Lewis Hamilton prozradil, že to jsou největší přetížení, která ve své kariéře okusil.

“Pořád ještě objevujeme, máme tolik přítlaku. Třetí zatáčku jedeme naplno. Devátou zatáčku jsem jel také naplno, což se mi nepodařilo nikdy během uplynulých deseti dvanácti let, co závodím. Je to úchvatné.”

Taktika s motory: Tři na sezonu nebo něco obětovat a získat výhodu na výkonu?

Diskuse k článku

Napsat komentář