Blog: Volání po jednoduchosti F1 je projevem vzdělanostní lenosti

F1 je prý technologicky moc komplikovaná, a to je například podle Lewise Hamiltona, ale i dalších, chyba. Že prý je špatně, když se na televizní obrazovce u konkrétního jezdce objeví informace, podle které pilot použil již šest jednotek MGU-H. “Většina z těch lidí, kteří se dívají, nemají páru o tom, co to MGU-H je, a…

22 Zveřejněno 22. 09 2016 — Tomáš Richtr

F1 je prý technologicky moc komplikovaná, a to je například podle Lewise Hamiltona, ale i dalších, chyba. Že prý je špatně, když se na televizní obrazovce u konkrétního jezdce objeví informace, podle které pilot použil již šest jednotek MGU-H.

“Většina z těch lidí, kteří se dívají, nemají páru o tom, co to MGU-H je, a hlavně je to vůbec nezajímá!”, řekl.

Pravdou je, že F1 je velmi komplexní. Auta jsou asi to nejsložitější, co vedle Batmobilu člověk vymyslel. Sportovní pravidla jsou košatá jako zákony naší země a o pravidlech vedení F1 ani nemluvě.

Jenomže F1 je komplikovaná disciplína. Vždy byla. Formule 1 byla vždy průkopníkem na poli automotive technologií. Nežil jsem v té době, ale kdyby formule 1 někdy v historii jezdila s parními motory nebo koňskými spřeženími, lidé by se určitě rozhořčovali nad prvním spalovacím motorem stejně tak, jako se dnes podivují hybridním technologiím.

Věci zjednodušovat a činit je tím přístupnější širším masám lidí, je v mnoha oblastech věc užitečná a chvályhodná. Ale ne všude je to možné. Lidé se čím dál méně zajímají o to, co se děje uvnitř mobilu nebo počítače, co všechno se děje před tím, než rozsvítí žárovku nebo přijede ranní vlak. Co všechno muselo být vybudováno a promyšleno, než jsme si pouhým přiložením malého plastového skoro nic k jakési černé krabičce zaplatili večerní nákup nebo co všechno je sledováno v době, kdy sedíme v letadle a nadáváme na zpoždění a mračící se letušku.

Ve stejném duchu jsou odkazy na složitost současné generace F1 jen pohodlnou výmluvou pro neochotu věci pochopit. Formule 1 by neměla jít cestou sportů vyznačujících se jednoduchostí a přímočarostí. Od toho, ať si nechá Jarda svůj fotbal a nemusí nepochopení funkce jaderné elektrárny schovávat za údajnou ‘pravdu’, že je nudná. F1 nikdy jednoduchá nebyla. A neměla by podlehnout tlaku doby, ve které konzument údajně nezvládne víc než dva odstavce textu nebo dvouminutovou reportáž v televizi.

Lewis Hamilton a s ním řada dalších se mýlí, když tvrdí, že formule 1 by měla být ‘jednodušší’, aby byla srozumitelná. A tím pádem atraktivní.

Nemám v úmyslu nikoho přesvědčovat, aby věřil tomu, že GP Singapuru byla brilantní Grand Prix podívanou. To fakt nechci a koho to neoslovuje, má určitě důvody věnovat se jiným disciplinám a oborům. Někdo holky, jiný vdolky. Neznamená to ale, že ten závod byl nudný. S pochopením těch správných věcí byl fascinující. Je to vlastně věc výrazně relativní. Pro někoho je fascinující skákat padákem, pro jiné fotbal, pro další vědecký pohled přes mikroskop, pro jiné něco jiného.

Rozvoj odvětví moderního automobilismu, jehož je F1 vlajkovou lodí, je postaven na technologicky akademickém principu. Přitom žijeme v době, kdy ‘reprezentanty’ úspěchu jsou tvůrci zábavních YouTube videí, ‘zárukou čtenosti’ jsou pateticky dojemné příběhy nebo katastrofy a ‘důkazem manažerských dovedností’ efektivita generátoru pageviews. Všechny tři vyjmenované disciplíny mají své místo na zemi – jako produkt pro uvolnění nálady a sdílení emocí, ale nemohou být hybnou silou společnosti. Tou i nadále jsou a budou vzdělání, moudrost, intelektualismus.

Volání po tom, aby F1 byla ‘jednoduchá’, je stejně patetické, jaké chtít jednoduchou partnerku nebo partnera. Protože tím vznikne pocit, že mu lépe porozumíte a budete žít ve větší harmonii a atraktivitě. Hloupá to věta, že?

V jednoduchosti je mnohdy nádherná krása. S jednoduchostí ale nejde prorazit všude. S jednoduchostí nejde kvalitně a bezpečně provozovat zmíněné jaderné elektrárny. S mentalitou jednoduchosti nelze bezpečně zajistit letecký provoz. Jednoduché není ani osobní auto (nebo provoz osobních aut obecně) a jednoduchý nemůže být ani vůz formule 1. Úspěch (jestli nudného, přesto třetího nejúspěšnějšího sportu planety) nestojí na jednoduchosti, nýbrž na úžasně komplexnosti podpořené akademickým vzděláním v mnoha oblastech. Technologie, automotive, marketing, PR, logistika, event management, finance… seznam by byl dlouhý.

Týmy F1 spolupracují se studenty univerzit a postupně si je připravují na budoucí práci u nich. Perfekcionismus F1 je téměř srovnatelný s úrovní leteckého provozu.

Jestli chce Lewis Hamilton formuli 1 jednoduchou, v naději, že jí divák porozumí, pak by měl rezignovat na složité technologické prostředky, které mu umožnily být mistrem světa. A jít závodit zpět do GP2 nebo běhat maraton. Právě díky úchvatnému, od roku 2009 trvajícímu technologickému rozvoji různých řešení Mercedesu pro F1, se může Hamilton radovat z nedávných titulů mistra světa. Mercedes je v tom, co dělá, špičkový. Proč tedy úspěchy právě na tom postavené, shazovat?

Obdivuji komfortní jednoduchost hokejového, fotbalového nebo tenisového zápasu. Když do sledování vstoupím například v jeho půlce, a hned vím, jaký je stav. Sám jsem relativně vášnivým fanouškem tenisu. Ale chtít po F1 podobnou úroveň jednoduchosti je popírání jejích principů.

Nazvat jadernou elektrárnu nudnou může jen ten, kdo o ní nic neví a sleduje pouze tvar chladicích věží, které už samy o sobě jsou hodně zajímavé. Jsem si jist, že bychom diskuzí nad hyperboloidem dokázali strávit nějakou tu zajímavou chvíli. No jasně, že ne se všemi!

F1 není nudná. Je složitá a komplexní. Nepochopení této složitosti a komplexnosti nemůže být použito jako důkaz nudnosti.

hyperboloid

Diskuse k článku

Napsat komentář