Blog Tomáše Richtra: Souboj o titul? Misky vah se převažují na Rosbergovu stranu

Sledovat příběh Hamilton – Rosberg rozhodně není nudnou záležitostí. S nástupem nové generace hybridních turbo motorů skončila i nadvláda Red Bullu a s tím přišel dnes již třetím rokem sledovaný souboj o titul mistra světa mezi jezdci Mercedesu. Tento příběh je o to zajímavější, že po osobnostní stránce nemohou být Hamilton a Rosberg rozdílnější. Temperamentní Lewis Hamilton…

3 Štítky: Lewis Hamilton Nico Rosberg Tomáš Richtr Zveřejněno 17. 10 2016 — Tomáš Richtr

Sledovat příběh Hamilton – Rosberg rozhodně není nudnou záležitostí. S nástupem nové generace hybridních turbo motorů skončila i nadvláda Red Bullu a s tím přišel dnes již třetím rokem sledovaný souboj o titul mistra světa mezi jezdci Mercedesu.

Tento příběh je o to zajímavější, že po osobnostní stránce nemohou být Hamilton a Rosberg rozdílnější. Temperamentní Lewis Hamilton spoléhající se spíš na svůj instinkt proti analyticky smýšlejícímu introvertovi Niku Rosbergovi. Sami nejspíš uznáte, že stejně jako lidem vyhovuje například odlišný hudební žánr, také Hamilton a Rosberg oslovují odlišnou skupinu fanoušků. To je samozřejmě moc dobře! I když se mi vůbec nelíbí některé neakceptovatelné aspekty ‚hádek‘ obou fanouškovských táborů, o čemž jsem pojednával minule, hádám přesto, že podobné je to i v jiných sportech. A jen to dokládá vyhrocenost situace!

I letošní sezona nabídla několik vyhrocených vzájemných soubojů mezi jezdci Mercedesu

I letošní sezona nabídla několik vyhrocených vzájemných soubojů mezi jezdci Mercedesu

První díl souboje ‚Hamilton – Rosberg‘ v sezoně 2014 rozhodl až poslední závod. Rosberg se v něm ale potkal s technickými problémy na svém autě a ve výsledku byl bez šance. Sezona 2015 přinesla rozřešení již v Americe. To byl čtvrtý závod před koncem. Na začátku loňského ročníku jsme očekávali, že Rosberga jeho prohra o rok dříve zocelí a souboj bude o to napínavější. Ale nestalo se tak. Hamilton zvítězil desetkrát, Rosberg šestkrát. Poměr v zisku prvního místa na startu byl 11:7 v Hamiltonův prospěch, v disciplíně nejrychlejšího kola v závodě 8:5. Ve vedení velkých cen Hamilton strávil celkem 3095 kilometrů, Rosberg jen 1609 kilometrů. Bylo to objektivně zklamání.

Avšak čtyři závody před koncem letošní sezony začínám pomalu věřit tomu, že to bude Rosberg, kdo může získat titul. A není to zdaleka kvůli náskoku 33 bodů, kterému se Rosberg těší v průběžném pořadí mistrovství světa. Tento náskok, kdy za vítězství se uděluje 25 bodů, vlastně nic neznamená, jak ukázal nejeden historický případ. Co mě ale zaujalo, je vedle určité technické smůly relativně velká fluktuace Hamiltonových výkonů. A jeho špatné starty.

O šampionovi mohou rozhodnou technická selhání stejně jako jezdecké chyby

O šampionovi mohou rozhodnout technická selhání stejně jako jezdecké chyby

Hamilton se musel vyrovnávat se sérií technických potíží, která velmi zajímavě postihla jen jeho vůz. Výrazné problémy na pohonné jednotce v Číně, Rusku a Malajsii představovaly vysoké bodové ztráty. Ostatní jezdci na motorech Mercedes (nejedná se jen o kolegu Rosberga, ale také piloty týmů Williams, Force India a Manor) takové komplikace neměli.

To umožnilo Rosbergovi vyhrát první čtyři velké ceny do osudného karambolu v Barceloně, kde nebodoval ani jeden. Hamilton ztrácel 39 bodů před pátým závodem sezony a 34 body po odjetí osmi velkých cen. Ale ve Velké Británii to byl jen bod a po letní GP Maďarska už vedl. O tři závody později. Sami vidíte, co myslím tím, že náskok 33 bodů čtyři závody před koncem nic neznamená.

Ale.

V Belgii (třináctý závod sezony z celkových 21) přišla taktická penalizace za ‚nábor‘ nových komponent pro Lewise Hamiltona a následně italská Monza. Ta v předchozích letech Rosbergovi prostě nesedla. Však taky v kvalifikaci dostal Rosberg od Hamiltona skoro půl sekundy! Ale Hamilton pokazil start a na konci prvního kola byl šestý. Pak přišel Singapur, který je okruhem vyžadujícím spíše analytický a systematický přístup než opravdový instinkt závodníka. Lewis Hamilton dostal v kvalifikaci naloženo 0,7 sekundy a ani se nevešel do první řady na startu.

Instinkt si naopak žádá Sepang, dějiště letošního šestnáctého závodu. Jenomže přišla zmíněná exploze motoru na Hamiltonově autě (a stejně nedokázal Rosberg vyhrát) a následně fantastický souboj na japonské Suzuce. Zdá se, že onen (sice méně temperamentní, ale účinný) analytický přístup se začíná Rosbergovi vyplácet. V kvalifikaci porazil Hamiltona velmi těsným rozdílem 0,013 sekundy a navíc Hamilton (opět) pokazil start!  V cíli prvního kola GP Japonska byl až osmý!

Co teď? Americký Austin, vzápětí Mexiko, pak Brazílie a Abu Dhabi. Očekávali jsme, že na tratích jako je Suzuka, má Rosberg nevýhodu. Ale on se ukázal naprosto špičkově připravený a rychlý. Proč by tedy tomu tak nemohlo být dál? Hamiltonovy starty a obrovská rozhádanost s britskými médii (se kterými se odmítá bavit a na svých účtech sociálních sítí blokuje konkrétní novináře) jsou velkou slabinou této části sezony. Rosberg v klidu domova, šťastně ženatý a s malým miminkem, nabírá psychické síly a zjevně správnou úroveň soustředěnosti a výkonnosti.

A tak by nakonec ten titul mohl dát. Stalo by se tak 34 let poté, kdy se mistrem světa stal jeho otec Keke Rosberg. Rozhodně není bez zajímavosti, že jinou kombinaci otec – syn, oba držitelé titulu mistra světa (Graham Hill 1962 a Damon Hill 1996) dělí od jejich triumfů rovněž 34 let.

Že by znamení?

Čtěte dále: Názor: Proč si Nico Rosberg (letos) zaslouží být mistrem světa?

Rosberg versus Hamilton aneb kdo s koho?

Rosberg versus Hamilton aneb kdo s koho?

Diskuse k článku

Napsat komentář