B tým Ferrari nejsme, hájí se Haas, i když si skoro nic nevyvíjí sám

Haas maximálně využije pravidla v oblasti nákupu a sdílení komponent vozu s ostatními týmy.

1 Štítky: Ferrari Haas Zveřejněno 30. 04 2015 — Jan Pastorek

Haas maximálně využije pravidla v oblasti nákupu a sdílení komponent vozu s ostatními týmy.

Pravidla určující podmínky pro konstruktéry formule 1 se v posledních letech uvolňují, a na tom staví svoji účast americký tým Haas, který se postaví na startovní rošt v příštím roce.

„Můžete se podívat do přílohy č. 6 sportovních pravidel a říct, že tohle bude Haas dostávat od Ferrari,“ potvrdil šéf stáje Günter Steiner Autosportu. „Věci, které si kvůli pravidlům musíme a budeme dělat sami, jsou ty, které nazývají mokrými plochami – všechno na vnějšku auta, karoserii včetně chladičů. To si navrhneme a postavíme sami.“

„Křídla jsou součástí karoserie. Musíme si sami udělat výfuk. Můžete jít do určitého bodu, od kterého si musíte udělat vlastní.“

Haas bude od Ferrari tedy kupovat nejen pohonnou jednotku a převodovku, ale také zavěšení kol, brzdy, pedály, řízení nebo třeba palivovou nádrž. A protože tyto díly mají dané své body pro instalaci do šasi, je nevyhnutelná podobnost obou vozů.

„Pokud chceme stejné zavěšení, je lepší ho dát na stejné místo, jinak nebude fungovat. Budou podobné (vozy Ferrari a Haas), ano,“ potvrdil Steiner.

Většinu toho, co nemůže Haas koupit od Ferrari, si nechává vyvinout Dallarou v Itálii. Outsourcing se tak v případě americké stáje stává klíčovým slovem. Ve své americké továrně bude mít tým asi 50 lidí, v anglické továrně 50 až 60, zatímco u Dallary pro něj pracuje asi 70 lidí.

„Takže máme asi 170 lidí, včetně těch 70 u Dallary. Pracují výhradně pro nás. Mají smlouvy, jako kdyby byli zaměstnanci, ale místo toho, abychom si postavili vlastní kancelář designu s veškerou infrastrukturou, uzavřeli jsme smlouvu s Dallarou,“ vysvětloval Steiner.

„Ale náš šéfdesignér (Rob Taylor) je řídí. Mají svého projektového manažera, je to člověk Dallary, ale technicky je řídíme my. Pro mě jsou jako naši zaměstnanci.“

Vzhledem k těmto okolnostem se spekuluje, že je Haas B týmem Ferrari. Vůz stáje Haas má být založený na letošním ferrari a někteří podezřívají Maranello, že pod rouškou týmu Haas vyvíjí svůj vlastní monopost.

Steiner to popírá. „My si od Ferrari pronajímáme aerodynamický tunel a ty testy vedou naši lidé. Není v našem zájmu vyvíjet auto Ferrari. To by nám nijak neprospělo a nepomohlo našemu projektu. Pracujeme každý druhý týden, máme dvě směny za den. Ty další týdny jsou Ferrari.“

„Oni jsou omezeni (pravidly) na 30 hodin týdně. Dodržují to, využívají maximum dané FIA. Ani nevím, co dělají.“

Diskuse k článku

Napsat komentář