Automobilky s měřením výkonu souhlasily, Red Bull se zlobí zbytečně

Red Bull si marně stěžuje na to, že údaje FIA o výkonnostních rozdílech se nezakládají na pravdě. Jedná se totiž o výsledek metodiky, se kterou souhlasily všechny automobilky. Mezi nimi i Renault, který dodává motory Red Bullu a Toro Rosso.

Štítky: Pohonné jednotky Zveřejněno 4. 05 2017 — Tomáš Richtr

Na konci loňského roku se FIA rozhodla k tomu zakročit, pokud budou výkonnostní rozdíly mezi nejlepšími třemi dodavateli motorů větší než 0,3 sekundy na kolo po prvních třech velkých cenách. Nejedná se ale o nějaký prostý test na závodní dráze, nýbrž o poměrně komplikovanou metodiku na základě všemožných dat, která má k dispozici pouze FIA. Na základě těchto dat se pak simuluje výkon na referenční trati, kterou je španělská Barcelona.

“Vezmeme data ze všech pohonných jednotek z prvních tří závodů. Pomocí našich inženýrů sídlících v Ženevě jsme pod vedením Fabrica Loma sedli a získali všechna data a provedli jsme jejich analytické vyhodnocení podle odsouhlasené metodiky. Ta byla odsouhlasena všemi automobilkami. Díky ní jsme pak došli k hodnotě odpovídající času na kolo okruhu v Barceloně,” vysvětlil ředitel závodů Charlie Whiting. “To jsme provedli a výsledek oznámili Strategické skupině F1. Týká se to samozřejmě pouze pohonné jednotky [tedy ne celého auta]. Tři nejlepší motory jsou v rozmezí 0,3 sekundy.”

FIA pracuje pouze s daty týkající se pohonné jednotky. Nebere v potaz další aspekty, jako je dynamika auta. Rozestup nejlepšího Red Bullu byl kvalifikaci na úvodní čtyři závody postupně 1,3; 1,4; 0,8 a 1,7 sekundy za nejrychlejším autem. Že je motor Renaultu v útrobách Red Bullu potenciálně jen 0,3 sekundy za nejrychlejším autem tak rozčiluje šéfa Red Bullu Helmuta Marka, který metodiku FIA označuje za “nesmysl”. Je přesvědčen, že Renault může přibližně za ztrátu jedné sekundy, zbytek jde na vrub samotného šasi.

Charlie Whiting ale vysvětlil, že stížnosti jsou bezpředmětné, protože s metodikou souhlasily všechny automobilky.

“Všichni souhlasili. Výrobci motorů s touto metodikou výpočtu souhlasili, takže to nelze upravovat. Je to v platnosti už přibližně rok, více než rok. Věděli naprosto přesně, jak se to bude měřit, a přesně tak se to měřilo. A takové jsou výsledky.”

Whiting současně dodal, že metodika nemá v úmyslu zadat pomoc v případě, že se někdo bude trápit podobně jako letos Honda.

“Hlavním cílem bylo ujistit se, že uvolnění vývoje zrušením takzvaných žetonů a podobných opatření pořád povede k tomu, že se výkonově budou motory k sobě postupně blížit. A vypadá, že se to zatím daří.”

Měřit se bude dál, ale Whiting nepotvrdil, zda FIA bude podobným způsobem sledovat výkony pohonných jednotek i příští sezonu.

Chystané úpravy Red Bull výrazně nezrychlí

Diskuse k článku

Napsat komentář