Analýza: Technické vychytávky nového Williamsu FW40 zblízka

Williams bez ohlášení jako první odhalil svůj nový monopost pro sezonu 2017. Zveřejněné snímky vozu s označením FW40 sice neumožňují zkoumat drobné detaily, přesto jeho vzhled stojí za pozornost. Britský tým při výběru názvu porušil svou tradici. Dalo by se čekat, že na monopost sezony 2016 s označením FW38 naváže FW39. Tuto číslici ale přeskočil…

1 Štítky: Williams Zveřejněno 18. 02 2017 — Marie Tomšíková

Williams bez ohlášení jako první odhalil svůj nový monopost pro sezonu 2017. Zveřejněné snímky vozu s označením FW40 sice neumožňují zkoumat drobné detaily, přesto jeho vzhled stojí za pozornost.

Britský tým při výběru názvu porušil svou tradici. Dalo by se čekat, že na monopost sezony 2016 s označením FW38 naváže FW39. Tuto číslici ale přeskočil – čtyřicítka má připomínat kulaté výročí stáje z Grove. Dosažení takového čísla je pro každý tým úctyhodným výsledkem.

Na první pohled je vidět, že vůz byl sestaven v souladu s novými pravidly – deltový tvar předního křídla, upravená náběhová hrana podlahy i zadní křídlo. Proporce vozu se značně liší od předchozích generací. Monopost je také vybaven širším předním i zadním křídlem a zvětšeným rozchodem kol, který vyžadují širší pneumatiky Pirelli. Drobné detaily sice zůstávají zamaskovány, více fanoušci uvidí až v rámci testů v Barceloně, přesto řada technických prvků vyžaduje zvýšenou úroveň pozornosti.

Přední křídlo

Přední křídlo navazuje na filozofii svých předchůdců. Vnější část usměrňuje vzduch tak, aby nenarážel přímo na pneumatiky, ale odvádí ho do stran. Drobná křidélka připojená ke přednímu spoileru jsou nyní vroubkovaná, a tím pádem by měla být účinnější. Horní klapka byla vybavena dalším otvorem, jehož cílem je pomoci při nasměrování proudění vzduchu přes čelní plochu pneumatik. Designéři samozřejmě brali ohled na nové rozměry.

94b635337c7d8b80c0ecf96cc6b00c06

Nos

Provedení nosu je velmi podobné loňskému konceptu. Štíhlý tvar špičky zůstal zachován, cílem je usnadnit přístup pro nově přidaný tzv. S-duct, tedy průduch vedoucí vzduch ze spodní části nosu na horní. Tento průduch zajišťuje proud vzduchu, který pomáhá minimalizovat odtrhávání proudění vzduchu od špičky vozu na jeho výrazně stoupající části.

Deflektory

Tento na první pohled malý detail má velmi důležitou funkci. Jedná se o dvě karbonové části připevněné ve spodní části monopostu mezi bočnicemi a předními pneumatikami. Jejich úkolem je eliminovat vliv „špinavého vzduchu“, který vytváří přední křídlo, zavěšení a kola.

V první fázi sezony budou deflektory pod drobnohledem, inženýři se pokusí o maximální využití většího prostoru, který nový monopost nabízí. Na snímcích od Williamsu je tato část záměrně nevýrazná. Cílem je, aby se konkurence nemohla inspirovat. Během testů nepochybně projdou řadou úprav.

Bočnice

Šířka bočnic zůstává stejná jako v loňském roce, přestože pravidla umožňují rozšíření o 100 milimetrů. Jak úzké jsou, je patrné z jejich výrazného tvarování a vykrojení ve spodní části, stejně tak díky výstupkům v horní části. Tyto výstupky vykreslují boční nárazovou strukturu, která vyčnívá z bočnice vzhledem k pravidly předepsaným rozměrům.

Na horní straně jsou umístěny tři vírové generátory, které se podílí na tom, aby bočnice fungovaly efektivněji. Tvar části, přes kterou vstupuje vzduch, i agresivní zalomení dolů směrem k zadní části vozu připomínají loňský mclaren. Funkce bočnic zůstává stejná – pomáhají směrovat proud vzduchu v zadní části monopostu a chránit jej před rozrušením, které působí nyní mnohem větší plocha rotujících pneumatik.

Sání vzduchu

Williams se při tvorbě tzv. “airboxu” nejspíše inspiroval loňským Mercedesem W07. Byl lehce rozšířen s cílem uspokojit potřeby pohonné jednotky a chladičů jejích externích částí. Větší rozměry sání vzduchu nad hlavou zároveň umožňují ulehčit bočnicím a nahrát jejím menším rozměrům.

Ochrana kokpitu

Odnímatelná část kokpitu obklopující pilota má na svém povrchu dva výstupky, které pravděpodobně mají pomoci pilotovi. Vyšší úroveň přetížení znamenají vyšší nároky na krční svalstvo. Výstupky zřejmě mohou jezdci sloužit k opření hlavy. Zároveň mají kapkovitý tvar, aby působily co nejmenší aerodynamickou překážku.

Kryt motoru

Williams v této oblasti zvolil poněkud netradiční řešení. Prodloužil výstup chlazení přímo do zadní části monopostu. Běžně se využívá spíše větší výstup. Díky tomu kryt motoru od Williamsu o něco více připomíná dříve používané žraločí ploutve.

Nový kryt zůstává extrémně štíhlý a má protáhlý tvar, ale nově vykazuje náznaky upevnění pomocí sloupku u zadního křídla. Vrchní hrana navíc nyní tvoří malou Gurneyho klapku, která pomáhá usměrnění proudění vzduchu.

Zadní křídlo

Co se týče zadního spoileru, není zde k vidění nic neobvyklého, jeho tvar je určen pravidly. Zajímavou součástí je ale již zmiňovaný úchyt, který spojuje křídlo a výstup výfuku. Hlavní profil má nyní tvar lžíce, podobá se tedy loňské koncepci Mercedesu využívané na Monze. Měla by zajišťovat kompromis mezi přítlakem a odporem vzduchu a zároveň ovlivňovat DRS.

Také rozměry difuzoru narostly, a to na šířku 1050 mm, výšku 175 mm a začíná 175 mm před osou zadních kol.

Čtěte dále: VIDEO: Jaké budou hlavní výhody a nevýhody širších pneumatik? (CZ titulky)

Diskuse k článku

Napsat komentář