Vettel Rakousko 2016

Analýza letošních výkonů Ferrari. A co bude dál?

Když se podíváte na trend výkonů Ferrari a jeho rozestupu na Mercedes v letech 2014 a 2015, uznáte, že takové předpovědi měly smysl. Myslím předpovědi o tom, jak Ferrari ještě více stáhne Mercedes a bude jeho největším soupeřem. Dnes už je to 10 měsíců od testů před startem sezony 2016, které byly analyzovány snad ze…

1 Štítky: Ferrari Kimi Räikkkönen Sebastian Vettel Zveřejněno 27. 12 2016 — Tomáš Richtr

Když se podíváte na trend výkonů Ferrari a jeho rozestupu na Mercedes v letech 2014 a 2015, uznáte, že takové předpovědi měly smysl. Myslím předpovědi o tom, jak Ferrari ještě více stáhne Mercedes a bude jeho největším soupeřem.

Dnes už je to 10 měsíců od testů před startem sezony 2016, které byly analyzovány snad ze všech stran. A stejně ony analýzy neměly správné závěry. Ferrari výkonnostně odpadlo. A s průběhem letošní sezony to bylo čím dál horší.

Ferrari skončilo druhé v Poháru konstruktérů sezony 2015. Nová hvězda týmu Sebastian Vettel tehdy vyhrál hned druhý závod v Malajsii a přidal k tomu ještě triumfy v Maďarsku a Singapuru. Velká cena Singapuru 2016 byla současně první pole position Ferrari od Velké ceny Německa 2012.

První závod letošní sezony v Austrálii nabídl Ferrari šanci zvítězit, ale strategicky špatná volba pneumatik jako kdyby dala předurčit letošnímu trendu. K taktickým chybám ve stylu ‚zkusme už z principu něco jiného‘ se přidaly problémy s nespolehlivostí a velmi zajímavý fenomén: Vettelova silná frustrace, která byla ventilována často před očima (ušima) veřejnosti.

Do závodu v Bahrajnu Vettel pro poruchu motoru neodstartoval a ve Španělsku se Ferrari nechalo vyškolit Red Bullem poté, co Mercedes nebyl vlastní vinou součástí hry. V Rusku byl Vettel ze závodu nevinně vypoklonkován Daniilem Kvjatem z Red Bullu. V Monaku nedovezl Räikkönen svůj vůz do cíle a v Rakousku Vettel doplatil na nekompetentní Pirelli.

V dalších závodech začalo být Ferrari takříkajíc neviditelné, protože se Red Bull zjevil jako nejsilnější soupeř Mercedesu, jen pár měsíců poté, kdy mu hrozilo, že nebude mít žádné motory. Technický ředitel Ferrari James Allison se ocitl v moři názorových rozporů s prezidentem Ferrari Sergiem Marchionnim, a tak Allison k překvapení všech tým opustil. Marchionne poté začal prosazovat vizi, podle které bude Ferrari postavené na bázi ryze italského managementu. Allisonův odchod měl na tým veliký dopad a technické řízení převzal tehdejší šéf motorů Mattia Binotto.

Auto ale jako celek nefungovalo. Vadily mu nízké teploty i vysoké teploty. Ferrari bylo velmi citlivé na příliš úzký teplotní rozsah, ve kterém se mu podařilo donutit pneumatiky správně pracovat. Tomu všemu nepomohl úpadek vztahu Vettel – Ferrari. Podle zákulisních informací na něj velmi silně dolehl Allisonův odchod.

Nejsem přítelem škatulkování, ale Vettelův německý perfekcionismus s italskou rozevlátostí přestal bez Allisonova anglického stabilizačního můstku prostě fungovat. Vettel měl právo domáhat se výkonů ze strany týmu, stejně jako se jich pět let marně domáhal Fernando Alonso. Ale jeho frekventované ‚fucking fuck‘ do rádia pokaždé, když se v jeho blízkosti na dva metry ocitl jiný vůz, dávalo tušit, že by snad Vettel našel větší zálibu v rallye. Kulminace jeho emocí při GP Mexika už byla prostě jen iracionálním projevem krize.

Velké ‚napnelismy‘ Vettelova vztahu k Ferrari se projevily Marchionneho veřejnými vyjádřeními (a nebylo jediné), podle kterých si Vettel musí místo u Ferrari zasloužit a musí se také uklidnit.

Veřejně takto pronesená slova jsou vážně silným kalibrem. Na co je Sebastian Vettel navyklý, ukázal již během působení u Red Bullu. U Ferrari přirozeně čekal krok vpřed v tom smyslu, jak o něj bude postaráno a jaké bude mít podmínky a komfort. Letošní výsledek je sedm umístění na stupních vítězů a tři nejrychlejší kola v závodech. Kimi Räikkönen má ‚bedny‘ čtyři a nejrychlejší kolo jedno.

Vettelovi končí příští rok smlouva, stejně jako Räikkönenovi. Co bude s Ferrari dál? Zkušenosti z testů před sezonou 2016 říkají, že v podobné době ročníku 2017 pozici Ferrari ve výkonnostním žebříčku odhadovat nemůžeme. Jakkoli dobré nebo jakkoli špatné to bude. Ale nezbývá doufat, že se pak během samotných závodů ukáže, že jde o výsledky spíše dobré. Red Bull bude příští rok silný. A Mercedes určitě nezeslábne. A formule 1 potřebuje silné Ferrari.

Přehled výkonů Sebastiana Vettela v sezoně 2016

Závod Místo na startu Umístění v cíli
Austrálie 3 3
Bahrajn 3 nestartoval
Čína 4 2
Rusko 7 kolize
Španělsko 6 3
Monako 4 4
Kanada 3 2
Ázerbájdžán 3 2
Rakousko 9 pneumatika
Velká Británie 11 9
Maďarsko 5 4
Německo 6 5
Belgie 4 6
Itálie 3 3
Singapur 22 5
Malajsie 5 kolize
Japonsko 6 4
USA 6 4
Mexiko 7 5
Brazílie 5 5
Abú Dhabi 5 3

Přehled výkonů Kimiho Räikkönena v sezoně 2016

Závod Místo na startu Umístění v cíli
Austrálie 4 Požár na autě
Bahrajn 4 2
Čína 3 5
Rusko 3 3
Španělsko 5 2
Monako 11 Smyk
Kanada 6 6
Ázerbájdžán 4 4
Rakousko 4 3
Velká Británie 5 5
Maďarsko 14 6
Německo 5 6
Belgie 3 9
Itálie 4 4
Singapur 5 4
Malajsie 6 4
Japonsko 8 5
USA 5 Kolo
Mexiko 6 6
Brazílie 3 Smyk
Abú Dhabi 4 6

Diskuse k článku

  1. LewisFan 28.12.2016 (15:32)

    Je smutné sledovat úpadek nejzasloužilejšího týmu v celém seriálu. Chci pro Mercedes další konkurenty. Red Bull nestačí, Ferrari je fakt potřeba.

Přidat názor

Napsat komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.