Analýza: Kde a proč Ferrari v Kanadě ztratilo šanci na výhru

Ferrari mělo v Kanadě všechny předpoklady k tomu, aby si připsalo první letošní vítězství. Sebastian Vettel, přestože vedl úvodní část závodu, nakonec bral po nevhodné strategii až druhé místo. Pokud by ale Němec jel stejně jako vítěz Hamilton na jednu zastávku, ubránil by se tlaku Brita? Magazín Autosport se na tuto otázku pokusil najít odpověď.…

10 Štítky: Ferrari Mercedes Zveřejněno 16. 06 2016 — Josef Nekvinda

Ferrari mělo v Kanadě všechny předpoklady k tomu, aby si připsalo první letošní vítězství. Sebastian Vettel, přestože vedl úvodní část závodu, nakonec bral po nevhodné strategii až druhé místo. Pokud by ale Němec jel stejně jako vítěz Hamilton na jednu zastávku, ubránil by se tlaku Brita? Magazín Autosport se na tuto otázku pokusil najít odpověď.

Na startu se Ferrari chytlo výhody a mělo být schopno Mercedes v Kanadě porazit. Nebylo to ale poprvé, co Scuderia měla mistrovský tým „na háku“ – stačí vzpomenout na úvodní podnik v Austrálii. Maranello se tomuto srovnání pochopitelně brání, nicméně podobnost australského a kanadského závodu je až neuvěřitelná.

Mercedes měl k dispozici nejrychlejší auto, ale o svou výhodu přišel špatným startem, a Ferrari tak převzalo iniciativu. V konečném důsledku se nepodařilo závod vyhrát kvůli sporné strategii. A abychom nezapomněli, v první zatáčce to měli jezdci Mercedesu zase natěsno. Opět, stejně tak tomu bylo i v Austrálii. S tím rozdílem, že naštvaný byl tentokrát lídr šampionátu Nico Rosberg.

Navíc se Mercedesu v Kanadě vrátily problémy se spojkou, které mistrovskou stáj trápily už v dřívějším průběhu sezony. Hamilton se z pole position propadl až na třetí místo, a i když byl Rosberg daleko méně postižen, taktéž výrazně zpomalil. Oproti tomu Sebastian Vettel učinil to, co Maurizio Arrivabene označil jako „jeden z největších startů,“ co kdy ve formuli 1 viděl. Dokázal oba mercedesy přeskočit a ujal se vedení.

„Začátek startovní procedury byl fantastický. Pustil jsem spojku a ta se chovala normálně, neprokluzovala. Odkroužil jsem zahřívací kolo, udělal přesně to, co jsem měl, a ta zatracená spojka proklouzla. Tým se to chystá prověřit, aby zjistil proč se to děje. Nestalo se nám to poprvé. Viděl jsem data a jsem proto rád, že jsem neudělal žádnou chybu,“ prozradil po závodě Lewis Hamilton.

Situace tak volá po další spolupráci s mateřským Daimlerem. Jiný moment opakující dění v Melbourne je, že Rosberg o něco lépe odstartoval a v první zatáčce už byli spolu s Hamiltonem bok po boku. Rosbergova rychlost nicméně nebyla dostatečná na to, aby se kolem Hamiltona protáhl čistě. Střetli se proto koly na výjezdu, což Němce donutilo uhnout na trávu vnějšího okraje dráhy.

The greatest team. Thank you for an amazing job, always. @mercedesamgf1 photo by Steve Etherington

Fotka zveřejněná uživatelem Lewis Hamilton (@lewishamilton),

V Kanadě se po kličce doprava dostal do únikové zóny a vrátil se na výjezdu z druhé zatáčky, přičemž tam už na něho čekali jezdci Red Bullu a Williamsu. Dále se pak přes něho přehnal Alonso i Hülkenberg. První kolo tedy Rosberg končil na desátém místě a hodně se vztekal.

„Byl jsem v tom okamžiku hodně naštvaný. Objížděl jsem to po vnějšku. V Barceloně to vyšlo, tady ne,“ pravil Rosberg. Jeho stájový kolega svůj agresivní manévr poté svedl na míru nedotáčivosti jeho auta v první zatáčce. Snad i kvůli silnému větru do zad.

„Sotva jsem to cítil. Nevidím to jako něco, co by měl tým řešit, protože jste nemohli předvídat, že budeme vedle sebe v první zatáčce. Nico byl na vnější a já na vnitřní straně. Držel jsem závodní stopu a Vettel byl blízko přede mnou, takže jsem nemohl jít později na brzdy, i když jsem chtěl. Někdy to vnějškem vyjde, někdy ne,“ popisoval situaci ze svého pohledu Hamilton.

Člověk se až diví, zda je Mercedes jednoduše tak bezmocný, aby zabránil takovýmto situacím, ve kterých se oba jejich vozy potkávají celkem často. Rosberg začíná být zoufalý ve snaze vyhrát svůj první titul mistra světa, Hamilton je stejný zase proto, aby ho dokázal zastavit.

„Startovat první a druhý, a na konci první zatáčky být druhý a devátý není z pohledu týmu nic příjemného. Otázkou je, jak moc do toho skutečně můžete zasáhnout zvenčí, když zatáčka číslo jedna je v Kanadě obtížná. Je tam asfaltová zóna, pokud by tam byla betonová zeď, nevedli bychom tu žádné diskuze. Pokud držíte vnitřní stopu, diktujete směr. Myslím, že je to takové deja vu, protože přesně o tom diskutujeme po každém závodě,“ uvedl šéf Mercedesu Toto Wolff.

Komisaři neviděli žádný důvod k vyšetřování, a tak na Rosberga čekalo pouze velmi těžké odpoledne. Zvlášť poté, co si musel razit cestu z nižších pozic, zatímco Ferrari bylo připravené poprvé v sezoně vyloupit Mercedes. Před vyjetím safety caru v důsledku poruchy motoru Jensona Buttona držel Sebastian Vettel hubený náskok 1,3 sekundy na Lewise Hamiltona.

Ferrari se rozhodlo využít tento okamžik k prvnímu ze dvou plánovaných pit stopů, přičemž oba piloti nasadili super-měkké pneumatiky. Vettel se sice vrátil jako čtvrtý, ale s jezdci Red Bullu udělal krátký proces. Na konci osmnáctého kola už tedy byl druhý a pouze s deseti sekundovým odstupem za Hamiltonem, na něhož teprve zastávky v boxech čekaly. Pilot Ferrari tuto ztrátu umazal na pouhých šest sekund před pit stopem Hamiltona, což znamenalo, že se vrátil do čela v kole čtyřiadvacátém, kdy se Brit podíval ke svým mechanikům.

Mercedes ale nasadil pouze měkkou sadu gum s cílem pokusit se dojet do konce závodu aniž by znovu stavěl. „Strategie dvou zastávek byla tou o pár sekund rychlejší, ale bylo jasné, že virtuální safety car přišel příliš brzo na to, aby byla tou nejlepší cestou. To je ten důvod, proč jsme se rozhodli setrvat na trati.

I s mírně teplejším asfaltem jsme mysleli, že jedna zastávka je proveditelná, a bylo vidět, že většina ostatních týmů uvažovala stejně. Je ale zajímavé, že měkká sada byla tak silná. Mohli jsme vidět, že Alonso udělal o sedm kol více, takže to byl dobrý signál, jak moc toho skutečně vydrží. Věděli jsme také, že bychom byli varováni, pokud by u jeho pneumatik náhle přišel výrazný výkonnostní pokles, který ale ne a ne přijít,“ doplnil Toto Wolff.

Hamilton v půli závodu kroužil na měkkých pneumatikách, které Ferrari v konečném důsledku zasadily hlavní ránu. Vettel byl sice na super měkkých gumách, ale o třináct kol starších než měl na svém voze Hamilton. V průměru tak Ferrari ztrácelo 0,278 sekundy na kolo, které šly ve prospěch Mercedesu poté, co Vettel zajel podruhé ke svým mechanikům v sedmatřicátém kole.

V tomto okamžiku již bylo jasné, že se Brit pokusí na této sadě dojet až do cíle závodu. Podobnosti s úvodním podnikem v Melbourne jsou opět zarážející – Vettel potřeboval dostihnout Hamiltona a předjet jej poté, co měl zpočátku výhodnější postavení. Němec tlačil, ale nešlo to podle představ. Každým kolem v průměru ukrajoval pouhých sedmnáct setin sekundy. Hamilton byl zkrátka dostatečně rychlý i pneumatikách, které byly o 13 kol starší, než gumy na Vettelově voze.

„Rozhodnutí týmu jet pouze na jednu zastávku byla skvělá strategie. Cítil jsem, že je to trochu daleko do cíle, ale šlo to rychle a já jsem se s autem cítil opravdu dobře. V některých zatáčkách si můžete dovolit tlačit, v jiných se musíte nechat vyvézt, ale když najdete ten správný balanc, pak jsou pneumatiky takřka nesmrtelné,“ pronesl Hamilton.

Ale pro Hamiltonův balanc hrály i další okolnosti, které na druhou stranu Vettela stály drahocenný čas. Nejprve Němec ztratil za o kolo pozadu jedoucím Romainem Grosjeanem a pak také v závěrečné šikaně okruhu. Tam byl dlouhý hned několikrát během závodu, dvakrát v poslední třetině. I následkem těchto událostí se mezera mezi ním a Hamiltonem stabilizovala. Dlouhověkost a výkon měkkých pneumatik tak dala za pravdu Mercedesu, přičemž Ferrari znovu nesprávně naložilo s nabídnutou šancí.

V Melbourne ale Scuderia taktéž nevysvětlitelně selhala, když v závěru musely oba vozy do boxů ještě jednou a zbytečně. Kanadský příběh sice nebyl tak jednoznačný, ale přesto už by Ferrari mělo vědět, jak na Mercedes. Třeba si jen vzpomenout na vítězství z Malajsie z loňské sezony.

Vítězství v Kanadě se ale dá přičítat i drobné odchylce rychlostí vozů W07 a SF16-H na rovinkách, kde auto Mercedesu stále vede. Ferrari se pak ohradilo i na Pirelli, jehož pneumatiky jsou prý nepředvídatelné, a tak zkrátka Maranello neví, co od nich očekávat. Pravdou ale je, že existují příklady, které poukazují na vyšší odolnost jednotlivých směsí v závislosti na míře pogumovanosti trati.

Kimi Räikkönen navíc během pátečních tréninků zaznamenal dlouhý stint právě na měkkých pneumatikách, a to v době, kdy trať ještě nebyla tolik pogumovaná. Nejenže tedy bylo možné jet pouze na jednu zastávku, několik různých týmů ji mělo připravenou coby hlavní. Alonso na této sadě dokonce odkroužil více kol jak Hamilton

Strategie na dvě zastávky dávala smysl pro ty, kteří startovali v hloubi pole a zpočátku potřebovali tlačit. Arrivabene ale přesto připustil, že by ke dvěma pit stopům sáhli, i kdyby na trati nebyl nasazen virtuální safety car, což znamená, že inženýři si s myšlenkou jedné zastávky ani nepohrávali.

Zdá se tedy, že Ferrari k úspěchu chybí i míra flexibility, nicméně Vettel se ihned po závodě zastal týmu. „Vždy budu bránit naše strategie, i jiní jeli na dvě zastávky. Možná s odstupem času by to třeba udělali jinak. Běžte si sednout na boxovou zeď, abyste viděli, jak je to rozhodnutí složité. Nemohu kritizovat tým, protože kluci reagují velmi dobře,“ hájí Vettel svůj tým.

Nakonec je to ale už potřetí v této sezoně, co se Ferrari samo připravilo o vítězství v závodě. Příležitosti jsou, ale Scuderia ztratila instinkt zabijáka. To je v těžkém kontrastu s rokem 2015, kdy mělo Ferrari relativně málo co ztratit. Nyní je ze všech stran očekáván úspěch, a to vede k chybám. Dobrou zprávou pro Ferrari je, že se již neopakovaly záhadné problémy s pneumatikami ze Španělska a Monaka. Nejnovější turbo navíc znamenalo úspěch v kvalifikaci, kdy se Vettel mercedesům přiblížil na rozdíl dvou desetin. Arrivabene má ale jasno. Maranello nebude spát do té doby, dokud tým nepřiveze vítězství.

Čtěte dále: Šéf Mercedesu vysvětluje další kontakt mezi svými jezdci a kritizuje Verstappena

Dvakrát byl letos blízko vítězství. Dvakrát z toho však bylo jen umístění na stupních vítězů bez poháru za první místo...

Dvakrát byl letos Vettel blízko vítězství. Dvakrát z toho však bylo jen umístění na stupních vítězů bez poháru za první místo…

Diskuse k článku

Napsat komentář