Analýza: Je okruh Paula Ricarda správným místem pro konání GP Francie?

Po několika letech snažení a nenaplněných očekávání se Velká cena Francie opět vrací do kalendáře formule 1. V roce 2018 se totiž po deseti letech v zemi galského kohouta opět pojede. Nebude to však na trati v Magny-Cours, jak bývalo zvykem, nýbrž poblíž obce Le Castellet, na okruhu Paul Ricard, kde se velká cena konala v dobách minulých,…

3 Štítky: Eric Boullier GP Francie Magny-Cours Paul Ricard Zveřejněno 16. 12 2016 — Šimon Trantina

Po několika letech snažení a nenaplněných očekávání se Velká cena Francie opět vrací do kalendáře formule 1. V roce 2018 se totiž po deseti letech v zemi galského kohouta opět pojede. Nebude to však na trati v Magny-Cours, jak bývalo zvykem, nýbrž poblíž obce Le Castellet, na okruhu Paul Ricard, kde se velká cena konala v dobách minulých, naposledy v roce 1990. Je však volba okruhu správná? Na tuto otázku se ve své analýze pokusil najít odpověď redaktor webu Autosport Lawrence Barretto.

Pro formuli 1 je to dobrá věc, zvláště když některé tradiční země opouštějí kalendář ve prospěch multi-milionových šeků z exotických zemí za konání tamních velkých cen. Je však výběr lokace konání GP Francie pro další roky ten nejlepší? Můj první dojem byl takový, že není.

most_banner_velky_ponozky

Paul Ricard disponuje všemi aspekty, které potřebuje okruh, kde se má jet závod formule 1. Jsou zde velké únikové zóny a TecPro bariéry, bezpečnost je obecně na vysoké úrovni. Je to ideální trať pro testování, týmy ji využívají pro přípravu na 24 hodin Le Mans, Pirelli pak pro program testování svých pneumatik.

Možných konfigurací tratě je neuvěřitelných 167, přičemž jejich délka se pohybuje mezi vzdálenostmi v hodnotě 0,5 až 3,6 mil. Jak uvádějí webové stránky Paula Ricarda, jedná se o „perfektní okruh na testování pro všechny“.

To, že se jedná o skvělou destinaci pro testy, je samozřejmě dobré, ale velká cena F1 by se neměla konat na místě, které se propaguje jako dokonalý testovací okruh. Formule 1 má nabízet tratě, které z jezdců dostávají maximum, kde není prostor pro chybu.

Historie poukazuje na to, že destinace, kde se dobře testuje, obvykle nenabízejí vzrušující závody, jako například Barcelona. Že se ve Francii opět pojede je však skvělá zpráva i přes všechny nevýhody okruhu Paul Ricard, protože v Magny-Cours se naposledy povedlo uspořádat závod v roce 2008.

Cílem, který stál jednoznačně na prvním místě, bylo tedy navrácení Velké ceny Francie na kalendář formule 1. Byl potřeba takový okruh, který působí komplexně vyrovnaně, ne finančními problémy zmítané Magny-Cours. Francouzská asociace pro automobilové závodění se snažila dlouho, ale po roce 2008 již nebylo možné dále Velkou cenu v Magny-Cours zachraňovat.

Od té doby se objevilo několik návrhů, jako závod ve Versailles, Rouen nebo na ploše pařížského Disneylandu, z nichž všechny zůstaly pouze na papíře. Blízko uzavření dohody s F1 byla trať ve Flins-les-Mureaux v severozápadní Paříži, místní představenstvo se však rozhodlo od iniciativy odstoupit.

V roce 2013 Bernie Ecclestone přišel s tím, že obnovené francouzského závodu je jisté, nakonec z toho ale opět nic nebylo. V lednu však Christian Estrosi, starosta regionu PACA na jihu Francie, kde se okruh Paula Ricarda nachází, sestavil tým, který si stanovil za cíl přivést GP Francie a okruh v Le Castellet zpátky do formule 1.

Klíčovým členem týmu byl šéf McLarenu Éric Boullier, který hodně přispěl svou možností dobře komunikovat s Berniem Ecclestonem. „Jsem velmi potěšen tím, že se nám podařilo vrátit Velkou cenu Francie do formule 1. Jako Francouz jsem pro tento projekt velice nadšen a jsem odhodlán pro něj nadále pracovat i v budoucnu.

Pracuji pro britský tým a žiji v Anglii, mám tedy mnohem více příležitostí jednat s Berniem než jiní důležití funkcionáři mimo spojené království. Mohly tak proběhnout prezentace plánů, diskuze a návrhy, které byly přijaty,“ říká Boullier.

Region Provence-Alpes-Côte d’Azur bude pořádání závodu stát 30 miliónů euro, přičemž návrat ze vstupenek je očekáván ve výši 16 miliónů, 14 miliónů přijde z dotací. Estrosi je přesvědčen o tom, že region na podniku získá 65 miliónů, a ještě k tomu dojde k vytvoření několika stovek nových pracovních míst.

Nejdůležitější pro F1 je však to, že Francie, dějiště první státní velké ceny, se vrátí. Pokud se pořadatelům vše podaří, mělo by se jednat o skvělý podnik, který dokáže, že formule 1 má ve Francii úspěch a budoucnost.

Magny-Cours například velká část padoku neměla v lásce kvůli jeho umístění. Mohlo však nabídnout několik zajímavých rychlých zatáček, možnosti k předjíždění a dobrý výhled pro diváky.

Paul Ricard je okruhem, který je dobrý a splňuje kritéria potřebná pro F1. Není úžasný, diváky však zaujme i díky své dlouhé historii. To ale nic nemění na tom, že se jedná o trať primárně pro testování. Vždyť je zde nainstalován i zavlažovací systém, kterým se dá na povrch stříkat voda pro testování na mokré trati. To se však zřejmě líbí Berniemu Ecclestonovi, který před časem navrhoval zavést umělý déšť pro zatraktivnění závodů.

Čtěte dále: Video: Virtuální prohlídka dějiště Velké ceny Francie 2018

Circuit de Paul Ricard "zdobí" obrovské asfaltové únikové zóny, což u evropských tratí nebývá zvykem.

Circuit de Paul Ricard “zdobí” obrovské asfaltové únikové zóny, což u evropských tratí nebývá zvykem.



Diskuse k článku

Napsat komentář