Analýza: Jak Hamilton v Monaku unikl penalizacím

37. kolo Velké ceny Monaka nabídlo dramatický souboj o první místo v závodě: Lewis Hamilton nezvládl brzdný manévr a zkrátil si trať. Daniel Ricciardo už započal předjíždění, ale zdálo se, že jej Brit zablokoval. Celá situace se však nakonec obešla bez penalizací. Proč? Hamilton si v inkriminovaném kole pod tlakem ze strany Ricciarda zkrátil šikanu za…

12 Štítky: Daniel Ricciardo Lewis Hamilton Zveřejněno 2. 06 2016 — Lukáš Štěrovský

37. kolo Velké ceny Monaka nabídlo dramatický souboj o první místo v závodě: Lewis Hamilton nezvládl brzdný manévr a zkrátil si trať. Daniel Ricciardo už započal předjíždění, ale zdálo se, že jej Brit zablokoval. Celá situace se však nakonec obešla bez penalizací. Proč?

Hamilton si v inkriminovaném kole pod tlakem ze strany Ricciarda zkrátil šikanu za bazénem a na jejím výjezdu provedl rychlý manévr k pravé straně vozovky, aby rychlejšímu Australanovi zabránil v předjetí. A to se mu také povedlo – Ricciardo se zmohl jen na rozzlobené gesto.

Přestože byl Britův manévr vyšetřován, k potrestání nakonec nedošlo. Jak je to možné? V odpovědi na tuto otázku je třeba se zaměřit na výše popsané Hamiltonovy manévry jako na dvě oddělené akce – zkrácení trati a blokování.

Zkrácení trati

První manévr, tedy zkrácení šikany, ošetřuje článek 27.4 Sportovních pravidel Mezinárodní automobilové federace. V něm je psáno, že „pilot bude vyšetřován, jestliže opustí trať tak, že žádná část vozu na ní nezůstane. Pro vyloučení pochybností jsou všechny bílé čáry vymezující okraje trati její součástí, obrubníky však nikoliv.“

V pravidlech je dále zaneseno, že „v případě, kdy řidič opustí trať, je možno se na ni vrátit, avšak jen pokud je to bezpečné a pilot tím nezíská žádnou výhodu.“

Přesně tak to například učinil Nico Rosberg, který při pokusu o předjetí Fernanda Alonsa minul brzdný bod a inkriminovanou šikanu projel rovně. Získanou pozici ale Španělovi okamžitě zase přepustil.

V případě Hamiltona a Ricciarda je však z pohledu pravidel nutné na incident nahlížet trochu jinak. Na výjezdu ze šikany, tedy po tom, co si Hamilton zkrátil trať, byl pilot Red Bullu monopostu Mercedes dokonce blíže než v nájezdu do zatáčky. Řečí pravidel tedy Hamilton nezískal žádnou výhodu a regule neporušil.

Blokování

Druhý manévr Hamiltona, který potenciálně mohl být v rozporu s pravidly, se odehrál na výjezdu ze šikany. Pilot Mercedes měl špatnou trakci, Ricciardo se jej snažil objet zprava, jenže místo mezi svodidly a monopostem se na první pohled manévrem Brita rychle uzavřelo a pilot Red Bullu se musel stáhnout.

Co na to pravidla? Hamilton byl vyšetřován kvůli podezření z toho, že nenechal při bránění pozice druhému vozu právě dostatek místa. Na to myslí článek 27.6 Sportovních pravidel FIA, podle kterého není při defenzivním manévru povoleno změnit stopu více než jednou.

„Každý řidič, který se vrací do závodní stopy a který předtím bránil svoji pozici mimo ideální stopu, musí nechat prostor alespoň na jeden další vůz mezi jeho vlastním monopostem a okrajem trati na vjezdu do zatáčky.“

A to Brit podle rozhodnutí komisařů udělal. Při sledování opakovaného záběru se spíše zdá, že Ricciardo na mokré trati uklouzl, než že by byl zablokován. I přes jeho stížnost na počínání Hamiltona na dráze tak Britovi podle pravidel nepříslušela žádná penalizace.

Ricciardova  rozlobená gesta si pak lze vyložit snadno jako následek frustrace plynoucí z nepovedené zastávky u mechaniků, která ho připravila o výhru. Vždyť ji absolvoval jen pár kol před tímto incidentem…

Čtěte dále: Frustrovaný Ricciardo: Tým mu dvakrát v řadě sebral vítězství. Verstappen havaroval

Diskuse k článku

Napsat komentář