Analýza dat pátečních tréninků v Barceloně: Neexistuje jasný favorit

Data z pátečních tréninků na GP Španělska jsou zajímavě neprůhledná. Mercedes podezřívá Ferrari, že trochu blafuje a svou skutečnou rychlost skrývá. Reálnost situaci maskuje velmi kluzká trať. Jezdci dělají řadu chyb a nedaří se předvést časy, které by daly konkrétnější odpověď.

Štítky: GP Španělska Zveřejněno 11. 05 2018 — GPF1.cz

Přední týmy využily prvního skutečného evropského závodu k nasazení výrazných změn. S těmi na Ferrari je spokojen Sebastian Vettel.

“Zdá se, že vše, co jsme na auto nasadili, funguje,” řekl Vettel. “Ale máme problémy s pochopením pneumatik.”

Pro závod ve Španělsku Pirelli nasadilo konstrukčně odlišné pneumatiky, běhoun mají skoro o pul milimetru tenčí. Týmy si ale nejsou jisti přínosem této úpravy. Lewis Hamilton si netroufá říci, kdo z trojice týmů Ferrari, Mercedes a Red Bull je nejrychlejší.

Red Bull si je vědom toho, že v kvalifikaci mají Mercedes a Ferrari navrch. To se dá očekávat také v sobotní kvalifikaci. V Barceloně se ale hůře předjíždí a Red Bull, stejně jako kdokoli další, potřebuje dobré umístění na startu. Takže ačkoli se podle různých dat jeví závodní rychlost Red Bullu docela dobrá, výsledek v kvalifikaci může tentokrát bolet více, než kde jinde.

“Pokud budeme v kvalifikaci ztrácet, bude to pro nás těžká práce,” řekl Verstappen. Kritické zatáčky číslo 3 a 9 se jedou na plno a zbytek je o motoru. Red Bull nemá příliš mnoho jiných příležitostí k tomu získat nad soupeři výhodu.

Ferrari vede v Poháru konstruktérů, což bylo před začátkem GP Španělska naposledy před 14 lety. Jedná se o těsný náskok čtyř bodů. Vettel si není jistý tím, jestli má na to vyhrát kvalifikaci, nebo v ní skončit třeba až šestý.

Favoritem, byť nejistým, na zisk pole position je Mercedes. V závodě to ale nebude tak snadné. Tím spíš, když Red Bull vymyslí nějakou velmi odlišnou strategii volby pneumatik, se kterou může překvapit. Tím spíš, když Red Bull velmi rád experimentuje tak, že jednomu jezdci předepíše jednu strategii, a druhému jinou.

Následující graf ukazuje časovou ztrátu v režimu závodní rychlosti na základě hodnot z pátečního druhého tréninku v Barceloně. Jedna se ale pouze o nepřímé srovnání, protože neznámých parametrů pro tyto hodnoty je celá řada.

Pitstop během závodu si vyžádá přibližně 23 sekund. Nejpravděpodobnější strategií pro závod je ta, která má jediný pitstop přibližně po 30 % odjetého závodu. Bez ohledu na to, jestli je závod zahájen na nejměkčí červené nebo střední žluté, stačí absolvovat jediný pitstop a závod dojet na nejtvrdší bílé.

Zajímavý je ještě indikativní pokles výkonnosti pneumatik jednotlivých směsí. Červená a žlutá sada ztrácí přibližně 0,15 sekundy na kolo, ale bílá jen 0,08 sekundy na kolo. GP Španělska se jede na 66 kol. Jinými slovy by bílá sada pneumatik byla na konci 70 % délky závodu pomalejší přibližně o 3,5 sekundy. 

Diskuse k článku

Napsat komentář