Analýza: Bylo problémem Mercedesu v Rusku chlazení?

Rozbor konfigurace vozu W08 a okolností, které nastaly v závodě v Soči.

Štítky: GP Ruska Mercedes Zveřejněno 7. 05 2017 — Pavel Fabry

Mercedes je poprvé za čtyři roky pod vážným tlakem. Ferrari pro něj představuje přímého soupeře, který během úvodních čtyř velkých cen sezony 2017 dokázal posbírat více bodů a nutí Mercedes reagovat.

Oba piloti Mercedesu se během poslední Velké ceny Ruska trápili s problémy s přehříváním svých vozů. Valtteri Bottas se po startu dokázal dostat před rudou barikádu tvořenou jezdci Ferrari, kteří v kvalifikaci obsadili první řadu, což jej možná zachránilo před dalšími problémy. Lewis Hamilton se jim však nevyhnul.

Situaci jistě neprospělo, že závod se jel za vyšších teplot, než předpokládala předpověď. Růst teplot přitom stačil k tomu, aby dostal Mercedes mimo jeho komfortní zónu. Otázkou však je, zda by tým k závodu přistupoval konzervativněji, kdyby ho Ferrari nepřinutilo vydat ze sebe naprosté maximum.

Týmy během sezony používají různé konfigurace chladicích systémů a v závislosti na kombinaci okruhu a očekávaných povětrnostních podmínek upravují také vnější komponenty svých monopostů, čímž je adaptují konkrétním potřebám chlazení. Dá se říci, že týmy vždy řeší kompromis, vůz je samozřejmě potřeba adekvátně uchladit, na druhou stranu však platí, že čím větší chladicí otvory, tím nižší aerodynamická účinnost. V ideálním případě přitom týmy balancují na samé hranici mezi výkonností a chlazením.

Jak znázorňuje kresba Giorgia Pioly, Mercedes v Rusku použil perforovanou Gurneyho klapku na odtrhové hraně krytu motoru. Jinými slovy se jedná o malé křidélko kopírující tvar této hrany, jak naznačuje červená šipka. A protože je perforované, umožňuje části vzduchu z vrchní oblasti vyššího tlaku přejít do spodní části nižšího tlaku. A kromě toho, že tato skutečnost má aerodynamické účely, může být urychlený proud vzduchu použit také k tomu, aby pomáhal vysávat vzduch proudící z útrob vozu a zefektivnil tak jeho chlazení.

Zmíněné křidélko je prvkem, které má pomoci zlepšit chlazení určité konfigurace chladicích otvorů. Pokud však ani takové pomůcky nestačí k tomu, aby bylo chlazení dostatečné, je nutné, aby tým otvory zvětšil. Na následujících snímcích můžete porovnat, jak “otevřený” byl kryt motoru vozů Mercedes v Austrálii a Bahrajnu (nahoře) s tím, jak se celková plocha těchto otvorů zmenšila v konfiguraci pro Čínu a Rusko (dole). Povšimněte si tmavé plochy okolo zadního světla a nad výfukem.

Mercedes_cooling

Dalším zajímavým řešením, které Mercedes v letošní sezoně použil, je chlazení skrze tzv. žraločí ploutev. V Austrálii a Bahrajnu vozy týmu z Brackley vyrazily na trať s jakýmsi “komínem” vedeným skrze ploutev, který má za cíl rovněž odvod horkého vzduchu z prostoru pohonné jednotky.

V Austrálii a Bahrajnu Mercedes pomáhal chlazení „komínem“ vedeným skrze žraločí ploutev. V Austrálii a Bahrajnu Mercedes pomáhal chlazení „komínem“ vedeným skrze žraločí ploutev.

Není to však jen konfigurace samotná, která ovlivňuje chlazení vozu během jízdy. Do značné míry totiž do situace promlouvají také okolnosti. Oba jezdci Mercedesu měli v Rusku problémy s hlídáním teplot, přičemž se zdálo, že Hamilton se trápil o něco více než Bottas. V závodě tento rozdíl jistě mohl být způsobený skutečností, že Bottas se hned po startu dostal do čela a měl tak před sebou čistý vzduch, zatímco Hamilton strávil značnou část závodu za dvojicí monopostů SF70H týmu Ferrari, projížděl tedy vzduchem z nich vycházejícím, který je za prvé horký a za druhé zavířený. To pro Hamiltonův vůz znamenalo zhoršenou účinnost aerodynamiky i chlazení.

Tento problém je s novými vozy pro rok 2017 výraznější. Každý vůz vlivem fungování své aerodynamiky ovlivňuje vzduch za sebou do určité vzdálenosti, ta kvůli novým technickým regulím, a tím pádem charakteristice letošních monopostů ještě narostla. Sami jezdci tuto skutečnost letos nejednou komentovali, jejich vozy jsou méně stabilní s tím, jak se blíží soupeři před sebou.

Dalším kouskem skládačky, který v závodě zadělal na Hamiltonovo trápení, byl odložený start kvůli odstavenému vozu Fernanda Alonsa na konci zaváděcího kola. Hamilton coby jezdec na čtvrtém místě na roštu stál na startu značnou dobu, než se do svých pozic poskládali také všichni jezdci za ním, což zapříčinilo růst teplot uvnitř jeho vozu. Kvůli opakování zaváděcího kola pak celý proces skládání vozů na startovní rošt proběhl ještě jednou.

Dá se tvrdit, že Ferrari muselo být ovlivněno stejnými okolnostmi, což je jistě pravda, zdá se však, že jeho konfigurace chlazení byla v Rusku zvolena o něco lépe, Sebastian Vettel s Kimim Räikkönenem se proto do takových problémů jako Hamilton nedostali.

Diskuse k článku

Napsat komentář