Analýza: Bottas do Mercedesu, Massa zpět do F1. Proč?

A proto říkám: ve formuli 1 ‘nikdy neříkej nikdy’. Podpis na smlouvě ještě není, ale největší experti na zákulisní dění tvrdí, že Felipe Massa se dohodl s Williamsem na pokračování angažmá i pro sezonu 2017. Finský pilot Valtteri Bottas je tím pádem volný a půjde k Mercedesu vystřídat Nika Rosberga. Šampion sezony 2016 Rosberg pár…

6 Štítky: Felipe Massa Mercedes Valtteri Bottas Williams Zveřejněno 21. 12 2016 — Tomáš Richtr

A proto říkám: ve formuli 1 ‘nikdy neříkej nikdy’. Podpis na smlouvě ještě není, ale největší experti na zákulisní dění tvrdí, že Felipe Massa se dohodl s Williamsem na pokračování angažmá i pro sezonu 2017. Finský pilot Valtteri Bottas je tím pádem volný a půjde k Mercedesu vystřídat Nika Rosberga.

Šampion sezony 2016 Rosberg pár desítek hodin po zisku titulu mistra světa oznámil konec aktivní kariéry pilota F1. Na této planetě neexistuje člověk, kterého by tím nepřekvapil. Hlavně samotný tým Mercedes. A ten byl donucen hledat náhradu. Jenže hledání této náhrady není tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát.

most_banner_velky_ponozky

K dispozici je bez problémů a velmi levně šampion německého mistrovství cestovních vozů DTM Pascal Wehrlein. Pilot německé národnosti. Jenomže právě na těchto případech je nádherně vidět, jak moc si týmy F1 pořád cení zkušeností. Wehrlein se najednou stal ‘záložním’, nikoli ‘preferovaným’ řešením.

Ale těch preferovaných řešení se prostě nedostávalo.

Ve velmi rychlém sledu odmítli jezdci Ferrari, Red Bullu i Fernando Alonso. Jejich služby by Mercedes ocenil tím spíš, že sezona 2017 přinese velmi výraznou změnu technických pravidel: širší kola a zcela odlišné aerodynamické vlastnosti auta. Tým s ambicí na zisk titulu potřebuje ne jednoho, ale dva velmi schopné jezdce, aby sbírali body do Poháru konstruktérů, který je hlavním faktorem rozhodujícím o finančním profitu pro tým.

Valtteri Bottas je 85. nejzkušenější pilot historie F1 (z celkových 864). Ze současných jezdců mají větší zkušenosti závodníci Ferrari Kimi Räikönen a Sebastian Vettel (nedostupní), Daniel Ricciardo z Red Bullu (nedostupný), Fernando Alonso (rozhodl se zůstat věrný McLarenu), Nico Hülkenberg (podepsal čerstvě s továrním Renaultem), Sergio Pérez (zavázal se týmu Force India) a Romain Grosjean, který prodloužil s nováčkem Haas.

Bottas jezdí pro Williams, kterému dodává Mercedes pohonné jednotky. Ve formuli 1 je často nedoceněna síla podřízenosti týmu, kterému automobilka dodává motory. Jinými slovy: Williams si ve vztahu k Mercedesu nemůže diktovat podmínky, jak se mu zachce. Případ týmu Sauber coby ‘zákazníka’ Ferrari budiž toho důkazem. A tak Williams musí jednat, i když se mu třeba nechce.

K tomu je potřeba počítat s extra rozpočtem zhruba nějakých 10 milionů eur, které jsou po Rosbergově odchodu k dispozici.

Massa a Bottas spolu u Williamsu odjezdili tři sezony. Na body byl Fin úspěšnější v poměru 407:308

Massa a Bottas spolu u Williamsu odjezdili tři sezony. Na body byl Fin úspěšnější v poměru 407:308

“Sleva na motory, pane Williams? Předčasné uvolnění našeho technického experta Paddyho Lowea poté, co vám odešel Pat Symonds, pane Williams? Ano, ano, je nám jasné, že potřebujete nějakého zkušeného pilota, když jste podepsali smlouvu s čerstvě plnoletým Kanaďanem Lancem Strollem, asi za nějakých 30 milionů dolarů, které vám přinese. Tak co třeba příspěvek pro pana Massu, osmého nejzkušenějšího pilota historie formule 1?”

Felipe Massa ukončil kariéru jezdce F1, ale na rozdíl od Jensona Buttona, Brazilcovi se až zas tak úplně nechtělo. Jen už pro něj nezbylo místo a Williams – jak je v případě takto vážených sportovců sympatickým zvykem – umožnil Massovi prezentovat konec kariéry jako jeho vlastní rozhodnutí.

“Pane Massa, tady Frank Williams. Ehm… existuje možnost, že nám pan Bottas odejde do Mercedesu, ale my to dovolíme pouze tehdy, kdybyste byl ochoten nám příští rok pomoci. Samozřejmě to budeme prezentovat jako naši úpěnlivou žádost o váš návrat z důchodu, protože jsme v zoufalé situaci.”

Asi tak nějak může vypadat smyšlený rozhovor. A proč ne? Michael Schumacher šel naprosto stejným způsobem pomoci Mercedesu. A jestli je prodleva před comebackem tři roky nebo tři měsíce, to už je skoro marginální záležitost.

Je to velmi pragmatické řešení, velmi pochopitelný kompromis, který možná postrádá parametry senzace. Fernando Alonso po boku Lewise Hamiltona, to by byla panečku jiná jízda! Ale až třeba tohle drobné zklamání z nenaplněných očekávání opadne, přiznejme si: nezačneme být zvědaví na to, jak chladnokrevný Fin donutí posunout Hamiltonovy hranice výkonnosti ještě dál?

Čtěte dále: Překvapení u Williamsu. Technický šéf Pat Symonds končí



Diskuse k článku

Napsat komentář