Motorsports: FIA Formula One World Championship 2015, Grand Prix of Monaco, 
#6 Nico Rosberg (GER, Mercedes AMG Petronas Formula One Team), #5 Sebastian Vettel (GER, Scuderia Ferrari), #3 Daniel Ricciardo (AUS, Infiniti Red Bull Racing), #26 Daniil Kvyat (RUS, Infiniti Red Bull Racing),  
start, mass, Masse, Menge, viele, many *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Analytický rozbor týmové režie Ferrari a Red Bullu

Pokud máte rádi hru v šachy, pak letošní GP Monaka byla hrou v šachy ne mezi dvěma hráči, ale hned pěti. A v takové hře, když se soustředíte na jednoho nebo dva soupeře, tak vám může z pozornosti utéct ten třetí. A tím může být třeba týmový kolega. Byla výměna jezdců na prvních dvou místech jen vedlejším produktem takové taktické bitvy, nebo promyšlenou strategií?

24 Štítky: Ferrari GP Monaka Kimi Räikkönen Max Verstappen Red Bull Sebastian Vettel Zveřejněno 31. 05 2017 — Tomáš Richtr

Když během velké ceny F1 zajedete do boxů, pak budete na čerstvé sadě pneumatik rychlejší než soupeř, kterého zastávka ještě čeká. A pokud jste byl druhý, můžete se tímto manévrem dostat právě před svého soupeře, který i kdyby reagoval na vaši zastávku jen o kolo později, prostě to nestačí. Už jste využil své výhody. To je to, čemu se v F1 říká ‚undercut‘.

Jenomže ne vždy tomu tak je. Někdy se stane, jako například letos v Austrálii a ještě výrazněji v Monaku, že čerstvé sadě pneumatik trvá strašně dlouho, než se takříkajíc probere k životu. Po zastávce nejste rychlí tak, jak by se na čerstvé sadě očekávalo. Ale jste naopak pomalejší. V takovém případě má výhodu ten, kdo stavěl ne dříve, ale později. ‚Overcut‘.

Overcut byl v Monaku velmi silným nástrojem.

 A 1. 2. 3. 4. 5.
30. kolo RAI VET BOT VER RIC
lídr  + 1,503  + 5,034  + 6,539  + 8,623

Toto jsou rozestupy ve 30. kole letošní GP Monaka. Räikkönen vedl, ale začal dojíždět chvost startovního pole. To znamená zpomalení. Tímto zpomalením Räikkönen zpomalí i Vettela a to bude mít za následek řetězovou reakci, že i další jezdci za nimi se dotáhnou. A klíčový se v této fázi jevil také výkon pneumatik, na kterých jeli všichni závodníci už od startu. Jak dlouho ještě vydrží? V tomto kole ale není nejzajímavější to, co dělá Ferrari, nýbrž to, co dělá Red Bull. Jak jsme nastínili, Red Bull podobně jako Toro Rosso cynickou metodou pokus omyl aplikuje jednu strategii na prvního pilota a jinou na druhého. Ostatně právě takto Max Verstappen vyhrál GP Španělska 2016, na což naopak doplatil Daniel Ricciardo. V Monaku se tedy Red Bull pokusil o ‚undercut‘ s Verstappenem, a ‚overcut‘ (zůstat déle na dráze) s Ricciardem. Ve 32. kole zajel do boxů Verstappen, který se skrze ‚undercut‘ pokusil dostat před Valtteriho Bottase na mercedesu. Jenomže Mercedes okamžitě reagoval tím, že Bottas zajel do boxů o kolo později, aby Verstappenův útok pokryl. Jestli si vzpomenete, Josef Král byl tímto rozhodnutím Mercedesu zklamán, protože se tento manévr soustředil pouze na obranu Bottasovy pozice před Verstappenem. Nemělo ambici zaútočit na některého z pilotů Ferrari.

 B 1. 2. 3. 4. 5. 6.
35. kolo VET RIC RAI (pit) SAI BOT (pit) VER (pit)
lídr  + 4,978  + 19,381  + 23,323  + 25,463  + 25,982

Zastávkou v Monaku včetně zpomalení před vjezdem a zrychlení po vjezdu do boxů jezdci utratí přibližně 20 sekund. (Čas strávený v prostoru boxů odpovídá 24 až 25 sekundám, ale s ohledem na konfiguraci závodního okruhu je reálná ztráta menší.) Ferrari se rozhodlo povolat Räikkönena do boxů ve 34. kole. Toto rozhodnutí je klíčové v mnoha diskuzích posuzujících náležitosti taktického přístupu Ferrari. Pokud ale Ferrari v tuto chvíli vědělo, že stavět dříve (undercut) je nevýhodné, proč to o pár kol dříve (tabulka A) udělal Red Bull s Verstappenem ve zjevně dobré víře předjet Bottase? Rozhodně ne proto, aby se z vůle Red Bullu dopředu dostal Ricciardo. Právě rozložení strategie pro jezdce Red Bullu je důkazem toho, že ani ti nejlepší inženýři na boxové zídce v průběhu GP Monaka nevěděli, co se vyplatí. Red Bull nemá zapotřebí stanovit týmovou jedničku nebo dvojku a se svým jezdci cynicky experimentuje. To Ferrari – pravda – má jinou historii. A proto je těžší uvěřit mu, že to, co u Red Bullu bylo pochopitelné rozložení možností, nebyla u Ferrari týmová režie.

Abychom vám to vysvětlování neučinili příliš snadné, tak nebýt pomalé Verstappenovy zastávky, on by mu ten ‚undercut‘ na Bottase vyšel. Na dráhu vyjel Bottas snad jen půl sekundy za Verstappenem, jak dokazuje screenshot níže. Ale Verstappen měl svou zastávku o sekundu pomalejší.

VER-BOT-pit

Ve zmíněném 35. kole Räikkönenova ztráta ani ne 20 sekund znamená, že kdyby v tuto chvíli stavě on, vrátil by se před Vettela na první místo. K tomu ale nedošlo. Proč zajel Räikkönen do boxů zrovna ve 34. kole? Bylo to na pokyn týmu a podle všeho nedošlo k žádné konverzaci mezi inženýry a Räikkönenem ohledně stavu pneumatik. Kimi dostal pokyn zajet do boxů a prostě tak učinil. Oproti tomu jiní piloti, jako například právě Vettel nebo také Lewis Hamilton, mají tendenci hodně argumentovat. Kdyby se Ferrari nespoléhalo jen na své počítačové analytické křivky trendu opotřebení pneumatik, a zeptalo se na Räikkönenovy pocity, změnilo by to něco? To už se nikdy nedozvíme. Navíc, před Räikkönenovým pitstopem neposloužil Vettel jako ochranný štít tím, že neumožnil Räikkönenovi poodjet. To pro případ nenadálých komplikací během pitstopu. Další element nasazující brouky do hlavy. Ostatně Räikönen vedl závod a byl v pozici si takříkajíc diktovat podmínky.

Milovníci bláznivých teorií teď zajásají nad tvrzením, že kdyby to nebyl Räikkönen, kdo by stavěl ve 34. kole, ale Vettel (nebo v jiném kole, ale prostě dříve než Räikkönen), dostal by se Vettel do čela skrze ‚undercut‘. Stejně jako by se Verstappenovi povedlo dostat se před Bottase, nebýt jeho pomalého pitstopu. Byla by to paradoxně jednodušší cesta, pokud by chtělo Ferrari upřednostnit Vettela.

RAI-VET-laps

VER-RIC-laps

Každopádně co se stalo poté, kdy Räikkönen (u Ferrari) a Verstappen (u Red Bullu) zajeli do boxů? Jejich kolegové na to šlápli. Vettel i Ricciardo dokázali jet rychleji než jejich parťáci před tím.

1. 2. 3. 4. 5.
37. kolo VET RIC RAI (pit) BOT (pit) VER (pit)
lídr  + 5,242  + 19,777  + 29,690  + 30,300

Vzpomeňme 20 sekund, které pilota stojí zastávka v boxech. Verstappen je pořád za Bottasem a když Ricciardo zajel do boxů, měl na Bottase (a kolegu Verstappena) ještě pětisekundovou rezervu. Ricciardo získal stupně vítězů. Mezi Vettelem a Räikkönenem to bylo těsnější. Kolo před tím, než Vettel zajel do boxů, měl Räikkönen ztrátu 20,145 sekund. Nebylo tedy žádné překvapení, že to bude na výjezdu z boxů v inkriminovaném momentu GP Monaka hodně těsné. Rychlost nejenom Sebastiana Vettela, ale také Daniela Ricciarda poté, co jejich týmoví kolegové zajeli do boxů, byla větší a je to přesně to, co jim umožnilo získat vítězství, resp. stupně vítězů. Jak se k této rychlosti oba dostali, to už necháme na vás.

VET-RAI

Diskuse k článku

  1. Tomáš Richtr
    Tomáš Richtr 5.6.2017 (14:27)

    Děkuji za kompliment 🙂 Já ale nejsem nezávislý novinář, ale komentátor 😉

    PeeTeeR:
    Dobrý den,
    pane Richtr, konečně jste se ukázal jako nezávislý novinář. Pěkně řečeno…
    Prosím více takových analýz 😊

  2. PeeTeeR 3.6.2017 (14:39)

    Dobrý den,
    pane Richtr, konečně jste se ukázal jako nezávislý novinář. Pěkně řečeno…
    Prosím více takových analýz 😊

  3. KulatyLenin 2.6.2017 (22:34)

    Musím uznat, že po děsivém komentáři u přenosu jsem od Richtra tak vyvážený článek nečekal.
    Tomáši koukám že v každém je něco dobre. 🙂

  4. Louis65 2.6.2017 (7:44)

    Tomasi, proste dej Guru dozivotni ban a je to.

  5. Tomáš Richtr
    Tomáš Richtr 2.6.2017 (0:22)

    Guru, Wheldonovu smrt jsem viděl v přímém přenosu a pak jsem i textem tenkrát nabídl své úvahy. Nevím tedy, k čemu se mě snažíš přesvědčit. Lidé se pozastavují nad podobou současných IndyCar formulí a ani netuší, jaké nese iniciály a proč vypadá, jak vypadá. Přestaň prosím teatrálně urážet.

  6. INF_11 1.6.2017 (15:35)

    Guru, předpokládám že nemáš rád komunisty, ale přesto se paradoxně chováš úplně stejně jako oni (když bych to měl říct tvojí terminologií), už ti chybí jenom razítko, abys posílal lidi na popravu jenom za to, že mají odlišný názor než ty sám.

    Zkus se prosím na tom zamyslet.

    K tématu, Kimi je bohužel dvojka (objektivně vzato vzhledem k jeho výsledkům poslední roky, bodové ztrátě letos, a týmu v jakém působí), takže i kdyby to byla týmová režie (já sám v tom jasno nemám), tak čemu se divit.

  7. Paule 1.6.2017 (10:23)

    Guru: Takže Paule, v tom případě jistě umíš akceptovat třeba i můj názor že? Když jsi tak benevolentní člověk nad věcí.. hm??? I za cenu že akceptuješ pana Richtra který se projevuje jako vymýtač dábla bez vzděláí a vhledu do situace.. hm?

    Já dokážu akceptovat názor někoho, kdo ale zároveň akceptuje názory ostatních, ale nemám důvod akceptovat názor někoho, kdo uráží ostatní a chová se arogantně. Já jsem si názor na tuto situaci udělal už během závodu.

  8. Guru 1.6.2017 (9:55)

    Paule:
    Je strašná škoda, že na internetu se nedá většinou vést normální diskuze, protože se vždycky objeví někdo, kdo má pravdu protože prostě má pravdu a nedokáže akceptovat názory ostatních.

    Takže Paule, v tom případě jistě umíš akceptovat třeba i můj názor že? Když jsi tak benevolentní člověk nad věcí.. hm??? I za cenu že akceptuješ pana Richtra který se projevuje jako vymýtač dábla bez vzděláí a vhledu do situace.. hm?

  9. Paule 31.5.2017 (23:33)

    Je strašná škoda, že na internetu se nedá většinou vést normální diskuze, protože se vždycky objeví někdo, kdo má pravdu protože prostě má pravdu a nedokáže akceptovat názory ostatních.

  10. Guru 31.5.2017 (22:56)

    Dan Whedlon champion death video – Nebojte Tomíku Tomíku.. můžete si to smazat..
    Ale ut oho chlapů tuhne krev v žilách. A pojem gladiátor je spojen se smrtí.. Ne s tím že se mi
    nesmí nic stát!!! I v tomto marketingu nemá f1 dost jasno!!! Gladiátoři jsou v USA. Ne v f1!!!
    V f1 jsou typy jako vy.. takový ti zženštlií ustrašení… Prostě něco jako Tomík Richtrů.. To není urážka že?? To je realita.. S Váma jít do války gladiátorů.. to bych nechtěl.. Chcípli bysme nejdřív Vy a pak hned já.. a to jen za to že bych Vám věřil.. Je lepší přitvrdit a jít vlastní cestou..

  11. Guru 31.5.2017 (22:52)

    Další analýza pro Tomíka Tomíka.. Proč f1 ztrácí fandy a nikdo z chlapů jí nevěří?? Protože se stala sportem pro gaye.. Nikdo se nás nesmí dotknout, nic se nám nesmí stát. Podíváme se třeba na jméno Dan Wheldon, jen málo let nazpět.. POšlu video.. Krve by se v člověku nedořezal, Wheldon byl šampion v Indy jako Senna. Myslíte že v USA někdo zná jméno Senna??? Já tam žil, řekne f1 a nikdo nemá ani tušení co to je!!! Někdo řekne Indy a každý druhý reaguje! Zkusil jste si to Tomíku někde v nudném městysu na středozápadu?? Já ano.. !!! Máte pocit že Senna je hrdina ke kterýmu svět vzhlíží??? Ani ten motoristický ne.. Ani fandové motorismu v USA to jméno téměř neregistrují.. Ale řekněte Indianopolis a řeknou vám určitě aspon 3 jména co ten závod vyhráli. Tak to v USA chodí!!! Takže jestli máte pocit že sedíte na pupku dokonalosti a zábavy.. tak jste Tomík TOmík.. Ale o motorsportu, na to jak moc času jím trávíte, víte dost málo.. Holt, kde není zkušenost, musí se to projevit. A proto vyprávíte své báchorky na tv nova!! 🙂 To je meta.. Pro vaši rodinu kšeft dobrý, chápu, ale znalosti a chápání sportu.. sorry jako..

  12. Guru 31.5.2017 (22:26)

    Dodám – o to víc dává smysl že Kimi mluvil o pozici one two.. a ted máme taky one two ale bolí to.. A to je přesně na mysli.. Nečekal že to bude tak tvrdé.. a bude se řešit 6 nebo kolik bodů to je rozdíl.. Ne v závodě č.6. Ale dostihla ho politika ferrari. Týmovka uplně jasná!!! Tomíkova analýza se stala jen Tomíkovou analýzou.. ale pravdu nereflektuje v ničem.. Tomík furt bude věřit že šlo o výkon na trati a tzv šachy.. Ano šachy to byly.. ale ne na trati.. Tomíku.. Měl bys dost přidat.. abys nevypadal jako TOmík..

  13. Guru 31.5.2017 (22:22)

    Jinak k tématu f1 a Kimi vs Seb v Monacu. Našel jsem super video, kterého jsem si před tím nevšiml které vysvětluje celou situaci a dělá z Tomíka a jeho nevzdělaných outsiderů noshledů Tomíky.. Zde – Doporučují shlédnout.. !!! https://www.youtube.com/watch?v=P1I3fAFAmNo&t=88s

    Tohle háže celou anál-lízu zdejších expertů a jejich důkazy časů apod do koše..
    Mají ve ferrari role – Kimi přijal č.2 už dřív.. hlavně kvůli špatnému rozjezdu v sezoně.
    Ferrari zareagovalo rychle a tvrdě.. Tvrdě pro Kimiho. Jenže KImi v závodě č.6 nečekal
    jak moc tvrdě. A proto z toho byl tak zdrcený.. Nebylo to o tom že by Seb byl o tolik rychlejší.. apod. Ferrari nepotřebovalo nikoho pokrýt.. měli náskok jako kráva.. a jeli najisto. Ví to i nánš Tomík Tomík. Ale ferrari zahrálo na týmovku a dalo to Sebovi.. v tom že se to musí tavit od začátku.. Pokud bude náskok, necháme Kimiho vyhrát třeba ke konci sezony..ale ted to honíme.. Nevíme totiž s čím se vytasí mercedes.. Kimi jen doufal že to nebude až tak tvrdé a zoufalé.. A že se to rozhodlo minulým závodem kdy nedojel vůbec, i když ne svou vinou je jasné.. Prostě jedeme na Vettela!!! Co Tome?? Co říkáš na tuhle analýzu. Potvrzují experti insideři v f1. Našel jsem k tomu další videa.. Mám je vyhodit?? Abyste se v tom studiu tak netrápili svými subjektivními názory které vydáváte za fakta??? 🙂 Pojd Tome Tome.. Ty nám to vysvětlíš.. a když ne ty.. tak ani mistr šachu Kasparov..

    A neboj se do mě pustit a urazit mě rádoby vtipným komentem, to ty zvládáš.. ale fakta ti mezitím tečou mezi prsty.. Tak šup šup… těším se.. 🙂

  14. jaroslavii 31.5.2017 (20:57)

    Kazdopadne sam Vettel rekl, ze na to v tu chvili maximalne slapal, takze to zkusil a ono to vyslo. Stejnak byl fin pomalejsi.

  15. Tomáš Richtr
    Tomáš Richtr 31.5.2017 (19:54)

    Guru: přestaň tu urážet.

  16. Louis65 31.5.2017 (11:24)

    Proste Guru miluje RAI a je hluchej a slepej aby dal za pravdu jinym a radeji vsechny ostatni urazi. OK, taky nazor. Aspon ostatni vedi co si maji o Guru myslet 🙂

  17. Guru 31.5.2017 (10:14)

    Jen dodám, že pokud někoho baví šachy, tak místo motorsportu doporučuju pustit si Kasparova 🙂

  18. Guru 31.5.2017 (10:13)

    Guru: Prdlajs 🙂

    Od 34.kola Kimi nejel nic, protože mu bylo jasné co se stalo a že se před Vettela stejně nedostane i kdyby byl rychlejší. To psychicky demotivuje každého. I komentátoři na Sky Tv říkali stejnou věc, a proti Tomovi Richtrovi to jsou bývalí piloti f1 Brundle, Hill, DiResta, Herbert a ti do toho vidí víc než Tom Richtr. Sami říkali že týmovka je to jasná a Kimi ztratil pro ten závod zcela motivaci. Takže tyhle vaše argumenty jsou tak levé jako komunisti. Sorry jako 🙂

  19. steven55 31.5.2017 (9:52)

    to Guru: cílem není velebit Vettela, ve skutečnosti ho nemám rád a byl bych raději, kdyby za Ferrari jezdil někdo jiný. Pouze konstatuji to, co je vidět ze zajížděných časů obou pilotů. Kimi jezdil stabilně před pitem cca 1´17,0, jakmile se Kimi uklidil do boxů, Vettel výrazně zrychlil a dokázal hodnotu času stlačit až na 1´15.2. Takže tvrzení, že Kimi Vettelovi ujížděl není zcela reálné. Vettel si spíš takticky držel odstup aby půl závodu nejel těsně za Kimim. Podle zajížděných časů a to konkrtétně od 34. kola je jasně vidět, že Kimi Vettela trochu zdržoval.

  20. Guru 31.5.2017 (8:45)

    Jinak pokud chce někdo sledovat šachy a politikaření, doporučuju sledovat český parlament. Tam je toho mraky!! Nebo nějakou tu prima telenovelu. V motorsportu čekám spíš závody na trati. A ne mimo ni. Ale to už je jiný příběh.

  21. Guru 31.5.2017 (8:43)

    steven55:
    Úmysl, neúmysl, myslím že je to jedno. Všem je snad jasné, proč si Ferrari drží Kimiho. Jeden z nejpopulárnějších pilotů a je pomalejší než Vettel = klid v týmu. Ale trochu k analýze. Myslím že by Kimi prohrál i kdyby zajel do pitu později než Vettel. Z časů je patrné, že se Kimi docela dost flákal, před pitem čas 1´17,0, musíme vzít v úvahu, že mohl jet až o 2s rychleji, což dokazuje čas Vettela z 38. kola 1´15,2. Otázkou je, jestli by byl toho vůbec schopen, osobně si myslím že ne. Kdyby zajel Vettel dřív, tak by zajel na nových pneu dost rychle na to, aby Kimiho překonal jako se to málem povedlo u Ver vs Bot. Šance Kimi měl, bohužel s jeho rychlostí se závody nevyhrávají. Mohl od Vettela poodjet na bezpečnější rozestup než byla pouze 1s, nebo mohl na nových pneu zajíždět trochu rychlejší časy. Ať mi nikdo neříká, že je 35+ stará ultra soft rychlejší než nová super soft. Upřímně, Kimi by měl být rád, že si ho Ferrari pořád nechává, já bych ho vyhodil už před pár lety, kdy vedle Alonsa ukazoval své skutečné kvality.. 🙂

    Proč se na to díváš když si to pak sám pro sebe manipuluješ. Viděli jsme jak Kimi Vettelovi ujížděl. Vettel ho dojel až když se dostali do provozu. Tak co tu plácáš? Pak už byli v provozu a řešila se situace ad hoc. Pak to Kimimu spočítali tak aby vyjel zas v provozu.. a Vettel měl čisto. Takže takový dojmy jsou jen dílem chtíče urážet Kimiho a velebit Vettela. To vykládej doma rodině, ti tě mají rádi a budou ti to věřit. Jinak jen demagogicky překrucuješ fakta. A nezapomen na Kdyby!! To je fakt super.. 🙂

  22. steven55 31.5.2017 (8:28)

    Úmysl, neúmysl, myslím že je to jedno. Všem je snad jasné, proč si Ferrari drží Kimiho. Jeden z nejpopulárnějších pilotů a je pomalejší než Vettel = klid v týmu. Ale trochu k analýze. Myslím že by Kimi prohrál i kdyby zajel do pitu později než Vettel. Z časů je patrné, že se Kimi docela dost flákal, před pitem čas 1´17,0, musíme vzít v úvahu, že mohl jet až o 2s rychleji, což dokazuje čas Vettela z 38. kola 1´15,2. Otázkou je, jestli by byl toho vůbec schopen, osobně si myslím že ne. Kdyby zajel Vettel dřív, tak by zajel na nových pneu dost rychle na to, aby Kimiho překonal jako se to málem povedlo u Ver vs Bot. Šance Kimi měl, bohužel s jeho rychlostí se závody nevyhrávají. Mohl od Vettela poodjet na bezpečnější rozestup než byla pouze 1s, nebo mohl na nových pneu zajíždět trochu rychlejší časy. Ať mi nikdo neříká, že je 35+ stará ultra soft rychlejší než nová super soft. Upřímně, Kimi by měl být rád, že si ho Ferrari pořád nechává, já bych ho vyhodil už před pár lety, kdy vedle Alonsa ukazoval své skutečné kvality.. 🙂

  23. Louis65 31.5.2017 (7:58)

    Guru, je to marny, je to marny, je to marny! Kdyz ti nestaci ani vysvetleni od profika … Jdi se radeji divat na ovaly, kde ctyri hodiny nedulezite krouzi a kde rozhoduje jen poslednich pet minut 🙁

  24. Guru 31.5.2017 (7:40)

    Zbytečně spousta řečí. Kimiho ferrari zařízlo umyslně. O žádný šachy nešlo. U Verstappena to RB nezvládl. Kdo má oči a mozek to viděl. Konec analýzy.

Přidat názor

Napsat komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.