Analytický rozbor týmové režie Ferrari a Red Bullu

Pokud máte rádi hru v šachy, pak letošní GP Monaka byla hrou v šachy ne mezi dvěma hráči, ale hned pěti. A v takové hře, když se soustředíte na jednoho nebo dva soupeře, tak vám může z pozornosti utéct ten třetí. A tím může být třeba týmový kolega. Byla výměna jezdců na prvních dvou místech jen vedlejším produktem takové taktické bitvy, nebo promyšlenou strategií?

14 Štítky: Ferrari GP Monaka Kimi Räikkönen Max Verstappen Red Bull Sebastian Vettel Zveřejněno 31. 05 2017 — Tomáš Richtr

Když během velké ceny F1 zajedete do boxů, pak budete na čerstvé sadě pneumatik rychlejší než soupeř, kterého zastávka ještě čeká. A pokud jste byl druhý, můžete se tímto manévrem dostat právě před svého soupeře, který i kdyby reagoval na vaši zastávku jen o kolo později, prostě to nestačí. Už jste využil své výhody. To je to, čemu se v F1 říká ‚undercut‘.

Jenomže ne vždy tomu tak je. Někdy se stane, jako například letos v Austrálii a ještě výrazněji v Monaku, že čerstvé sadě pneumatik trvá strašně dlouho, než se takříkajíc probere k životu. Po zastávce nejste rychlí tak, jak by se na čerstvé sadě očekávalo. Ale jste naopak pomalejší. V takovém případě má výhodu ten, kdo stavěl ne dříve, ale později. ‚Overcut‘.

Overcut byl v Monaku velmi silným nástrojem.

 A 1. 2. 3. 4. 5.
30. kolo RAI VET BOT VER RIC
lídr  + 1,503  + 5,034  + 6,539  + 8,623

Toto jsou rozestupy ve 30. kole letošní GP Monaka. Räikkönen vedl, ale začal dojíždět chvost startovního pole. To znamená zpomalení. Tímto zpomalením Räikkönen zpomalí i Vettela a to bude mít za následek řetězovou reakci, že i další jezdci za nimi se dotáhnou. A klíčový se v této fázi jevil také výkon pneumatik, na kterých jeli všichni závodníci už od startu. Jak dlouho ještě vydrží? V tomto kole ale není nejzajímavější to, co dělá Ferrari, nýbrž to, co dělá Red Bull. Jak jsme nastínili, Red Bull podobně jako Toro Rosso cynickou metodou pokus omyl aplikuje jednu strategii na prvního pilota a jinou na druhého. Ostatně právě takto Max Verstappen vyhrál GP Španělska 2016, na což naopak doplatil Daniel Ricciardo. V Monaku se tedy Red Bull pokusil o ‚undercut‘ s Verstappenem, a ‚overcut‘ (zůstat déle na dráze) s Ricciardem. Ve 32. kole zajel do boxů Verstappen, který se skrze ‚undercut‘ pokusil dostat před Valtteriho Bottase na mercedesu. Jenomže Mercedes okamžitě reagoval tím, že Bottas zajel do boxů o kolo později, aby Verstappenův útok pokryl. Jestli si vzpomenete, Josef Král byl tímto rozhodnutím Mercedesu zklamán, protože se tento manévr soustředil pouze na obranu Bottasovy pozice před Verstappenem. Nemělo ambici zaútočit na některého z pilotů Ferrari.

 B 1. 2. 3. 4. 5. 6.
35. kolo VET RIC RAI (pit) SAI BOT (pit) VER (pit)
lídr  + 4,978  + 19,381  + 23,323  + 25,463  + 25,982

Zastávkou v Monaku včetně zpomalení před vjezdem a zrychlení po vjezdu do boxů jezdci utratí přibližně 20 sekund. (Čas strávený v prostoru boxů odpovídá 24 až 25 sekundám, ale s ohledem na konfiguraci závodního okruhu je reálná ztráta menší.) Ferrari se rozhodlo povolat Räikkönena do boxů ve 34. kole. Toto rozhodnutí je klíčové v mnoha diskuzích posuzujících náležitosti taktického přístupu Ferrari. Pokud ale Ferrari v tuto chvíli vědělo, že stavět dříve (undercut) je nevýhodné, proč to o pár kol dříve (tabulka A) udělal Red Bull s Verstappenem ve zjevně dobré víře předjet Bottase? Rozhodně ne proto, aby se z vůle Red Bullu dopředu dostal Ricciardo. Právě rozložení strategie pro jezdce Red Bullu je důkazem toho, že ani ti nejlepší inženýři na boxové zídce v průběhu GP Monaka nevěděli, co se vyplatí. Red Bull nemá zapotřebí stanovit týmovou jedničku nebo dvojku a se svým jezdci cynicky experimentuje. To Ferrari – pravda – má jinou historii. A proto je těžší uvěřit mu, že to, co u Red Bullu bylo pochopitelné rozložení možností, nebyla u Ferrari týmová režie.

Abychom vám to vysvětlování neučinili příliš snadné, tak nebýt pomalé Verstappenovy zastávky, on by mu ten ‚undercut‘ na Bottase vyšel. Na dráhu vyjel Bottas snad jen půl sekundy za Verstappenem, jak dokazuje screenshot níže. Ale Verstappen měl svou zastávku o sekundu pomalejší.

VER-BOT-pit

Ve zmíněném 35. kole Räikkönenova ztráta ani ne 20 sekund znamená, že kdyby v tuto chvíli stavě on, vrátil by se před Vettela na první místo. K tomu ale nedošlo. Proč zajel Räikkönen do boxů zrovna ve 34. kole? Bylo to na pokyn týmu a podle všeho nedošlo k žádné konverzaci mezi inženýry a Räikkönenem ohledně stavu pneumatik. Kimi dostal pokyn zajet do boxů a prostě tak učinil. Oproti tomu jiní piloti, jako například právě Vettel nebo také Lewis Hamilton, mají tendenci hodně argumentovat. Kdyby se Ferrari nespoléhalo jen na své počítačové analytické křivky trendu opotřebení pneumatik, a zeptalo se na Räikkönenovy pocity, změnilo by to něco? To už se nikdy nedozvíme. Navíc, před Räikkönenovým pitstopem neposloužil Vettel jako ochranný štít tím, že neumožnil Räikkönenovi poodjet. To pro případ nenadálých komplikací během pitstopu. Další element nasazující brouky do hlavy. Ostatně Räikönen vedl závod a byl v pozici si takříkajíc diktovat podmínky.

Milovníci bláznivých teorií teď zajásají nad tvrzením, že kdyby to nebyl Räikkönen, kdo by stavěl ve 34. kole, ale Vettel (nebo v jiném kole, ale prostě dříve než Räikkönen), dostal by se Vettel do čela skrze ‚undercut‘. Stejně jako by se Verstappenovi povedlo dostat se před Bottase, nebýt jeho pomalého pitstopu. Byla by to paradoxně jednodušší cesta, pokud by chtělo Ferrari upřednostnit Vettela.

RAI-VET-laps

VER-RIC-laps

Každopádně co se stalo poté, kdy Räikkönen (u Ferrari) a Verstappen (u Red Bullu) zajeli do boxů? Jejich kolegové na to šlápli. Vettel i Ricciardo dokázali jet rychleji než jejich parťáci před tím.

1. 2. 3. 4. 5.
37. kolo VET RIC RAI (pit) BOT (pit) VER (pit)
lídr  + 5,242  + 19,777  + 29,690  + 30,300

Vzpomeňme 20 sekund, které pilota stojí zastávka v boxech. Verstappen je pořád za Bottasem a když Ricciardo zajel do boxů, měl na Bottase (a kolegu Verstappena) ještě pětisekundovou rezervu. Ricciardo získal stupně vítězů. Mezi Vettelem a Räikkönenem to bylo těsnější. Kolo před tím, než Vettel zajel do boxů, měl Räikkönen ztrátu 20,145 sekund. Nebylo tedy žádné překvapení, že to bude na výjezdu z boxů v inkriminovaném momentu GP Monaka hodně těsné. Rychlost nejenom Sebastiana Vettela, ale také Daniela Ricciarda poté, co jejich týmoví kolegové zajeli do boxů, byla větší a je to přesně to, co jim umožnilo získat vítězství, resp. stupně vítězů. Jak se k této rychlosti oba dostali, to už necháme na vás.

VET-RAI

Diskuse k článku

14 komentářů: “Analytický rozbor týmové režie Ferrari a Red Bullu”

  1. Tomáš Richtr Tomáš Richtr napsal:

    Děkuji za kompliment 🙂 Já ale nejsem nezávislý novinář, ale komentátor 😉

    PeeTeeR:
    Dobrý den,
    pane Richtr, konečně jste se ukázal jako nezávislý novinář. Pěkně řečeno…
    Prosím více takových analýz 😊

  2. PeeTeeR napsal:

    Dobrý den,
    pane Richtr, konečně jste se ukázal jako nezávislý novinář. Pěkně řečeno…
    Prosím více takových analýz 😊

  3. KulatyLenin napsal:

    Musím uznat, že po děsivém komentáři u přenosu jsem od Richtra tak vyvážený článek nečekal.
    Tomáši koukám že v každém je něco dobre. 🙂

  4. Louis65 napsal:

    Tomasi, proste dej Guru dozivotni ban a je to.

  5. Tomáš Richtr Tomáš Richtr napsal:

    Guru, Wheldonovu smrt jsem viděl v přímém přenosu a pak jsem i textem tenkrát nabídl své úvahy. Nevím tedy, k čemu se mě snažíš přesvědčit. Lidé se pozastavují nad podobou současných IndyCar formulí a ani netuší, jaké nese iniciály a proč vypadá, jak vypadá. Přestaň prosím teatrálně urážet.

  6. INF_11 napsal:

    Guru, předpokládám že nemáš rád komunisty, ale přesto se paradoxně chováš úplně stejně jako oni (když bych to měl říct tvojí terminologií), už ti chybí jenom razítko, abys posílal lidi na popravu jenom za to, že mají odlišný názor než ty sám.

    Zkus se prosím na tom zamyslet.

    K tématu, Kimi je bohužel dvojka (objektivně vzato vzhledem k jeho výsledkům poslední roky, bodové ztrátě letos, a týmu v jakém působí), takže i kdyby to byla týmová režie (já sám v tom jasno nemám), tak čemu se divit.

  7. Paule napsal:

    Guru: Takže Paule, v tom případě jistě umíš akceptovat třeba i můj názor že? Když jsi tak benevolentní člověk nad věcí.. hm??? I za cenu že akceptuješ pana Richtra který se projevuje jako vymýtač dábla bez vzděláí a vhledu do situace.. hm?

    Já dokážu akceptovat názor někoho, kdo ale zároveň akceptuje názory ostatních, ale nemám důvod akceptovat názor někoho, kdo uráží ostatní a chová se arogantně. Já jsem si názor na tuto situaci udělal už během závodu.

  8. Paule napsal:

    Je strašná škoda, že na internetu se nedá většinou vést normální diskuze, protože se vždycky objeví někdo, kdo má pravdu protože prostě má pravdu a nedokáže akceptovat názory ostatních.

  9. jaroslavii napsal:

    Kazdopadne sam Vettel rekl, ze na to v tu chvili maximalne slapal, takze to zkusil a ono to vyslo. Stejnak byl fin pomalejsi.

  10. Tomáš Richtr Tomáš Richtr napsal:

    Guru: přestaň tu urážet.

  11. Louis65 napsal:

    Proste Guru miluje RAI a je hluchej a slepej aby dal za pravdu jinym a radeji vsechny ostatni urazi. OK, taky nazor. Aspon ostatni vedi co si maji o Guru myslet 🙂

  12. steven55 napsal:

    to Guru: cílem není velebit Vettela, ve skutečnosti ho nemám rád a byl bych raději, kdyby za Ferrari jezdil někdo jiný. Pouze konstatuji to, co je vidět ze zajížděných časů obou pilotů. Kimi jezdil stabilně před pitem cca 1´17,0, jakmile se Kimi uklidil do boxů, Vettel výrazně zrychlil a dokázal hodnotu času stlačit až na 1´15.2. Takže tvrzení, že Kimi Vettelovi ujížděl není zcela reálné. Vettel si spíš takticky držel odstup aby půl závodu nejel těsně za Kimim. Podle zajížděných časů a to konkrtétně od 34. kola je jasně vidět, že Kimi Vettela trochu zdržoval.

  13. steven55 napsal:

    Úmysl, neúmysl, myslím že je to jedno. Všem je snad jasné, proč si Ferrari drží Kimiho. Jeden z nejpopulárnějších pilotů a je pomalejší než Vettel = klid v týmu. Ale trochu k analýze. Myslím že by Kimi prohrál i kdyby zajel do pitu později než Vettel. Z časů je patrné, že se Kimi docela dost flákal, před pitem čas 1´17,0, musíme vzít v úvahu, že mohl jet až o 2s rychleji, což dokazuje čas Vettela z 38. kola 1´15,2. Otázkou je, jestli by byl toho vůbec schopen, osobně si myslím že ne. Kdyby zajel Vettel dřív, tak by zajel na nových pneu dost rychle na to, aby Kimiho překonal jako se to málem povedlo u Ver vs Bot. Šance Kimi měl, bohužel s jeho rychlostí se závody nevyhrávají. Mohl od Vettela poodjet na bezpečnější rozestup než byla pouze 1s, nebo mohl na nových pneu zajíždět trochu rychlejší časy. Ať mi nikdo neříká, že je 35+ stará ultra soft rychlejší než nová super soft. Upřímně, Kimi by měl být rád, že si ho Ferrari pořád nechává, já bych ho vyhodil už před pár lety, kdy vedle Alonsa ukazoval své skutečné kvality.. 🙂

  14. Louis65 napsal:

    Guru, je to marny, je to marny, je to marny! Kdyz ti nestaci ani vysvetleni od profika … Jdi se radeji divat na ovaly, kde ctyri hodiny nedulezite krouzi a kde rozhoduje jen poslednich pet minut 🙁

Napsat komentář