Allison není Lowe. Co všechno se u Mercedesu s příchodem nového technického ředitele změní?

Před začátkem testů přišla z Mercedesu očekávaná zpráva – technického ředitele Paddyho Lowea (který zřejmě přestoupí k Williamsu) nahrazuje ex-člen Ferrari James Allison. Ten se k týmu připojil během úvodního týdne testů. Nastanou s Allisonovým příchodem k Mercedesu v týmu úřadujících mistrů nějaké změny? Dřívější spekulace se ve čtvrtek 16. února potvrdily: Mercedes oznámil Jamese Allisona, bývalého člena Ferrari, jako nového…

1 Štítky: Ferrari Mercedes Zveřejněno 3. 03 2017 — Lukáš Štěrovský

Před začátkem testů přišla z Mercedesu očekávaná zpráva – technického ředitele Paddyho Lowea (který zřejmě přestoupí k Williamsu) nahrazuje ex-člen Ferrari James Allison. Ten se k týmu připojil během úvodního týdne testů. Nastanou s Allisonovým příchodem k Mercedesu v týmu úřadujících mistrů nějaké změny?

Dřívější spekulace se ve čtvrtek 16. února potvrdily: Mercedes oznámil Jamese Allisona, bývalého člena Ferrari, jako nového technického ředitele namísto Paddyho Lowea. Jenže se nejedná, jak by se mohlo zdát, o náhradu ‚jeden za jednoho‘. Allison jde do Stříbrných šípů skutečně jako technický ředitel, zatímco Paddy Lowe byl spíše výkonný ředitel se zaměřením na techniku.

Jedná se sice jen o pojmenování funkce, nicméně je zřejmé, že role Lowea u týmu měla větší význam, než jak tomu bude u Allisona. Nyní již bývalý zaměstnanec Mercedesu, který má podle všeho nakročeno k Williamsu, nesl zodpovědnost za řízení a celkovou strukturu stáje. Allison bude „pouze“ vedoucí osobou technického týmu.

Mercedes na pozici technického ředitele získal bývalého zaměstnance Ferrari Jamese Allisona!

Všechny důvody Loweova odchodu zřejmě nebudou nikdy známy. Co se všeobecně ví, je, že za vítězství dostával štědrý bonus ke svému základnímu platu a po 51 výhrách ve třech sezonách prohlásil šéf týmu Toto Wolff, že je možná vhodný čas na to přezkoumat hodnotu tohoto bonusu. Tomu se Lowe pochopitelně bránil, načež Wolff začal vyjednávat s Allisonem, aby si ho pojistil před ostatními týmy (velký zájem měl prý Williams).

Jaký vliv bude mít výměna na pozici technického ředitele Mercedesu? Formule 1 je složité a stále se měnící prostředí. Pokud ale v roce 2017 bude například Red Bull rychlejší než Mercedes, stalo by se to tak jako tak, ať už s Lowem nebo Allisonem v týmu. Allisonův rukopis se začne projevovat až časem.

Co mají oba společného, to je obrovský intelekt. Nicméně se zcela liší v přístupu i odborných znalostech. Lowe začal svoji kariéru v devadesátých letech jako inženýr, jeho prací byla analýza dat. Dnešními slovy se jedná o geeka pracujícího skrze čísla. Allisonovo původní zaměření je aerodynamika. Je nadšencem do létání a hlavu má plnou nevšedních nápadů.

Oba se dostali za hranice svého původního oboru. Lowe ukázal své ambice, když z pozice technického ředitele opustil McLaren a akceptoval nabídku Tota Wolffa na přestup do Mercedesu, přestože ještě nebyla vyřešena pozice Rosse Brawna u Stříbrných šípů. Podobně je na tom i Allison, který v posledních letech u Renaultu (a posléze i u Ferrari) musel na svá bedra převzít manažerskou zodpovědnost.

Za jeho odchodem od Scuderie stály neshody s prezidentem Ferrari Sergiem Marchionnem. Allisonovy ambice se neshodovaly s vizí Marchionneho, který jakožto autokratický šéf nedokázal akceptovat Allisonova nezávislého ducha a silnou vůli. Proto by přestup do Mercedesu mohl být to pravé. Toto Wolff není typickým příkladem autokratického šéfa jako Marchionne, na druhou stranu je ale v určitých ohledech nemilosrdný, bezohledný.

Ferrari se inspiruje McLarenem, za Allisona nehledá žádnou známou tvář

Lowe nastoupil do Mercedesu jako partner Wolffa, ale po dlouhých jednáních zjistil, že se s ním nakonec počítá „jen“ na pozici zaměstnance. I proto lze chápat touhu Lowea po odchodu do Williamsu, kde by měl odkoupit i menší podíl stáje. Nicméně tato smluvní nejednoznačnost se zdá u Allisona a Mercedesu být vyřešená.

To by mohlo mít dopad na každodenní fungování týmu, stejně jako osobnostní rozdíl mezi Allisonem a Lowem. Allison je neuvěřitelně chytrý chlapík a nebude plýtvat svými myšlenkami na aerodynamiku a šasi Mercedesu, tedy oblasti, ve kterých jsou Stříbrné šípy za poslední tři roky bezkonkurenční. Do týmu ale může přinést nový nadhled.

Jedním z klíčových prvků v Mercedesu je vzájemná integrace továrny v Brackley s fabrikou v Brixworth mající na starost motory. Spolupráce mezi nimi fungovala už před příchodem Lowea, jeho zkušenosti ale celému procesu jen napomohly. Bude schopen Allison v této oblasti kráčet ve šlépějích svého předchůdce, nebo bude muset tým přejít na jinou filozofii postavenou kolem svého nového technického ředitele?

Rovněž bude zajímavé sledovat Allisonův vliv na samotné jezdce. U Ferrari se netajil obdivem k Vettelovi ani rozčarováním a zklamáním z Alonsa v pozdní fázi jeho etapy v Maranellu. To by mohlo dodat další dynamiku do už tak očekávaného souboje Hamiltona s Bottasem a v nemalé míře také ovlivnit celkový výsledek. Koneckonců, přes všechnu technologii ve formuli 1, za vším stojí člověk, který rozhoduje. Ani sebelepší auto bez jezdce – zatím – samo nevyhraje.

Čtěte dále: Mercedes potvrdil odchod technického ředitele Paddyho Lowea

Foto: f1fanatic.co.uk

Diskuse k článku

Napsat komentář