10 poznatků z GP Austrálie

První závod sezóny vždycky slouží jako příležitost, abychom si srovnali karty, které z rukávu vytáhnou jednotlivé týmy. Získáme přehled o výkonnosti a vznikne předběžné pořadí stájí i jezdců. Letošní Velká cena Austrálie kromě toho přinesla i několik zajímavých zjištění. 1. I starým trikem se dá vyhrát závod Způsob, jakým Sebastien Vettel vyhrál úvodní podnik sezóny se…

2 Štítky: GP Austrálie Zveřejněno 30. 03 2018 — Kryštof Kousal

První závod sezóny vždycky slouží jako příležitost, abychom si srovnali karty, které z rukávu vytáhnou jednotlivé týmy. Získáme přehled o výkonnosti a vznikne předběžné pořadí stájí i jezdců. Letošní Velká cena Austrálie kromě toho přinesla i několik zajímavých zjištění.

  1. 1. I starým trikem se dá vyhrát závod

Způsob, jakým Sebastien Vettel vyhrál úvodní podnik sezóny se stal okamžitě terčem kritiky. Jenže se nejedná o žádnou novou skulinku v pravidlech. Využití fáze safety caru, ať už klasického nebo virtuálního, k zastávce v boxech, je taktickým prvkem, který motorsport zná už dlouhá desetiletí. Ferrari ho v Austrálii provedlo naprosto perfektně a do karet jim hrál i fakt, že pneumatiky dovolovaly jedinou zastávku v boxech a virtuální safety car přišel pro Vettela v tu nejlepší možnou dobu. Jestli FIA bude na situaci reagovat a omezí například rychlost v boxové uličce během fáze VSC, zabezpečí tím jistě větší férovost, ale okrade stratégy o možnost, jak zamíchat pořadím závodů, které třeba nenabízejí velké množství soubojů. Což nás přivádí k druhému bodu…

  1. 2. Třetí DRS zóna předjíždění nepomohla

Jakkoliv se mohlo zdát, že tři předjížděcí zóny jsou na jeden okruh trochu moc, jejich efekt se nakonec ukázal jako minimální. Velká cena Austrálie proto z pohledu soubojů kolo na kolo nenabídla téměř žádnou podívanou. Což je ostatně důvodem, proč by Max Verstappen podle svých slov „bezcenný“ a „nudný“ závod vypnul, kdyby ho sledoval v televizi. Pouhých pět předjetí od prvního kola je také vykřičníkem pro Velkou cenu Ruska, která byla v loňské sezóně v tomto ohledu naprosto katastrofální. FIA tedy musí na mapce okruhu v Soči hledat místa pro další DRS zóny. A tři evidentně nestačí.

  1. 3. Motory Renault fungují skvěle

Štěstěna tomu chtěla tak, že výrobce motorů Renault mohl v Albert Parku slavit historický úspěch. Všech šest vozů s motorem francouzské značky v útrobách se umístilo na bodech, což se stalo vůbec poprvé v historii. Pohonné jednotky Renault využívá minimálně trojice týmů poprvé od sezóny 2014 (tehdy byly dokonce čtyři – Red Bull, Toro Rosso, Lotus a Caterham), ale šest vozů na bodech si zažilo společnou premiéru. Abychom našli šestici vozů s motory Renault v elitní desítce, musíme se vrátit do úvodního podniku sezóny 1986 – Velké ceny Barzílie. Jenže tehdy bodovalo pouze prvních šest vozů v cíli. Naposledy byly všechny monoposty s motorem Renault na bodech v Singapuru v roce 2015, ale tehdy je využívaly pouze týmy Red Bull a Toro Rosso.

  1. 4. Režie si zavařila s onboard záběry…

Naprostá tsunami nevole se na sociálních sítích objevila už během prvního volného tréninku. Rozmístění kamer na voze s ohledem na implementaci systému Halo nedoznalo žádných změn. Režie přenosu si vedle klasického pohledu z T-camu (nejvyšší místo na voze nad hlavou pilota) dovolila zahrnout i záběry z nižší kamery, které sice byly v minulosti atraktivní alternativou, jenže dnes jsou absolutně nepoužitelné. Halo z tohoto pohledu zabírá velký prostor a takové záběry sloužily jako zápalná šňůra k explozi kritiky. Pro kvalifikaci a závod samotný se režie naštěstí poučila a tento pohled nepoužívala.

  1. 5. … jinak ale Halo ničemu nepřekáží

Z pohledu televizního diváka je nová konstrukce nad hlavami pilotů minimální změnou. Obavy z obtížné identifikace pilotů se ukázaly jako liché. Zásluhu na tom mají i poměrně kontrastní barevné kombinace na přilbách týmových kolegů. A čistě prakticky, rozpoznání pilotů už dlouhou dobu pomáhají také startovní čísla a výrazné barevné odlišení T-konstrukce nad hlavami pilotů. Záběry přímo z vozu diváka okrádají o výhled v maximálně v řádu jednotek procent a detailní pohledy z tratě jsou většinou ve výšce kokpitu, takže nás při pohledu na piloty neomezují o nic víc než samotné piloty při pohledu na trať. Otřeme slzy a pojďme dál.

  1. 6. Mercedes má drobný náskok

V loňské GP Austrálie prokázalo Ferrari zkraje sezóny mírnou převahu nad Mercedesem. Jen zpackanou druhou polovinou sezóny se připravilo o pohár konstruktérů i titul pro Vettela. Ale rychlost, kterou leots v Melbourne prokázal Lewis Hamilton, byla natolik přesvědčivá, že můžeme sebevědomě prohlásit, že je tentokrát na špici právě německý tým. Přes zimu totiž postavil naprosto famózní vůz. Důkazem toho je i propast mezi ním a týmy Force India a Williams, které sice mají identický motor, ale po prvním závodě na jejich bodových účtech svítí nuly.

  1. 7. McLaren je velkým příslibem

12 bodů za páté místo Fernanda Alonsa a devátou pozici Stoffela Vandoorna je téměř přesnou kopií nejlepšího výsledku McLarenu v Honda-éře, který přišel hned třikrát – v USA a Monaku v sezóně 2016 a v Maďarsku před třemi lety. Jediným rozdílem byl Jenson Button za volantem místo mladého Belgičana. Týmu z Wokingu sice v Austrálii pomohla dvojitá chyba týmu Haas, ale je potřeba si uvědomit, že Mclaren měl na sžití s Renaultem jen několik měsíců a výkony by tak měly mít prudce stoupající tendenci. Podle toho to tedy vypadá, že by do konce sezóny mohl bojovat alespoň o čtvrté místo v poháru konstruktérů.

  1. 8. Honda je zase na dně

Je to příznačné pro poslední roky, vidět monoposty s motorem Honda na chvostu pole nebo v problémech. Ač to v předsezónních testech nevypadalo s Toro Rosso úplně špatně, první závod sezóny skončil pro Brandona Hartleyho posledním místem a pro Pierra Gastlyho dokonce předčasně – právě vinou poruchy na pohonné jednotce. Letos sice nebude Honda tolik na očích, jelikož Toro Rosso nemá takovou fanouškovskou základnu jako McLaren, ale potížím japonský výrobce neuniká. Ba naopak.

  1. 9. Haas prokázal velkou soudržnost

Byl to možná vůbec nejsmutnější víkend pro americkou stáj od jejího debutu před třemi lety. Jel si pro historický výsledek s oběma auty v polovině první desítky a přišla nevídaná chyba při obou pitstopech. Kevin Magnussen polykal hořkou pilulku velmi těžko, ale Romain Grosjean se zachoval jako sportovec – gentleman a hned po příjezdu do paddocku se jal utěšit své rozlícené mechaniky. Krásný moment, který už tak silný Haas může ještě víc posílit.

  1. 10. Nová grafika vypadá skvěle. Když funguje.

Společnost Liberty Media mohla poprvé v plné parádě předvést nový vizuál pro závody. Je velmi povedený, ale jak to u novinek bývá, ani nové prvky v grafice se neubránily porodním bolestem. V Austrálii jsme tak byli svědky dramatického souboje bratrů Lastnameových a ukazatel úhlu otočení volantu nám někdy tvrdil, že piloti krouží nekonečnou zatáčku. Chybičky stranou, nová podoba přenosu je skvělá a znělka s hudbou Briana Tylera naprosto prvotřídní.

Diskuse k článku

2 komentáře: “10 poznatků z GP Austrálie”

  1. jyrki napsal:

    Naprosto nesouhlasim s hodnocenim halo. Halo vadi a hodne. Pred zhlednutim prvniho zavodu jsem si ani nedokazal predstavit, jak smesne ta auta budou na trati vypadat. A prilba opravdu moc videt neni. Diky halo neni duvod mit dale otevrene kokpity, at je radeji zavrou uplne.
    A nova grafika? No, je to vec vkusu a je naprosto nepodstatna. Ovsem nejlepe dokazuje co Liberty dela. Cokoliv co zlepsi je jen kosmeticka uprava.
    Rusko a DRS? Nebylo by konecne lepsi se zbavit DRS uplne a zacit resit, aby se dalo predjizdet i bez DRS?

  2. krakra napsal:

    Další zjištění, že to úroveň lidí se nemění s tím na jak vysoké pozici člověk je.
    Viz. šéf Mercedesu, vinil za prohru software.
    Napadá mě příměr s Naganem 98, Kanadští hokejisté nevěděli, že se za nerozhodného stavu pojedou nájezdy, přitom oni sami je jeli 4 roky před tím.

Napsat komentář