10 poznatků z GP Austrálie
První závod sezóny vždycky slouží jako příležitost, abychom si srovnali karty, které z rukávu vytáhnou jednotlivé týmy. Získáme přehled o výkonnosti a vznikne předběžné pořadí stájí i jezdců. Letošní Velká cena Austrálie kromě toho přinesla i několik zajímavých zjištění. 1. I starým trikem se dá vyhrát závod Způsob, jakým Sebastien Vettel vyhrál úvodní podnik sezóny se…
První závod sezóny vždycky slouží jako příležitost, abychom si srovnali karty, které z rukávu vytáhnou jednotlivé týmy. Získáme přehled o výkonnosti a vznikne předběžné pořadí stájí i jezdců. Letošní Velká cena Austrálie kromě toho přinesla i několik zajímavých zjištění.
- 1. I starým trikem se dá vyhrát závod
Způsob, jakým Sebastien Vettel vyhrál úvodní podnik sezóny se stal okamžitě terčem kritiky. Jenže se nejedná o žádnou novou skulinku v pravidlech. Využití fáze safety caru, ať už klasického nebo virtuálního, k zastávce v boxech, je taktickým prvkem, který motorsport zná už dlouhá desetiletí. Ferrari ho v Austrálii provedlo naprosto perfektně a do karet jim hrál i fakt, že pneumatiky dovolovaly jedinou zastávku v boxech a virtuální safety car přišel pro Vettela v tu nejlepší možnou dobu. Jestli FIA bude na situaci reagovat a omezí například rychlost v boxové uličce během fáze VSC, zabezpečí tím jistě větší férovost, ale okrade stratégy o možnost, jak zamíchat pořadím závodů, které třeba nenabízejí velké množství soubojů. Což nás přivádí k druhému bodu…
- 2. Třetí DRS zóna předjíždění nepomohla
Jakkoliv se mohlo zdát, že tři předjížděcí zóny jsou na jeden okruh trochu moc, jejich efekt se nakonec ukázal jako minimální. Velká cena Austrálie proto z pohledu soubojů kolo na kolo nenabídla téměř žádnou podívanou. Což je ostatně důvodem, proč by Max Verstappen podle svých slov „bezcenný“ a „nudný“ závod vypnul, kdyby ho sledoval v televizi. Pouhých pět předjetí od prvního kola je také vykřičníkem pro Velkou cenu Ruska, která byla v loňské sezóně v tomto ohledu naprosto katastrofální. FIA tedy musí na mapce okruhu v Soči hledat místa pro další DRS zóny. A tři evidentně nestačí.
- 3. Motory Renault fungují skvěle
Štěstěna tomu chtěla tak, že výrobce motorů Renault mohl v Albert Parku slavit historický úspěch. Všech šest vozů s motorem francouzské značky v útrobách se umístilo na bodech, což se stalo vůbec poprvé v historii. Pohonné jednotky Renault využívá minimálně trojice týmů poprvé od sezóny 2014 (tehdy byly dokonce čtyři – Red Bull, Toro Rosso, Lotus a Caterham), ale šest vozů na bodech si zažilo společnou premiéru. Abychom našli šestici vozů s motory Renault v elitní desítce, musíme se vrátit do úvodního podniku sezóny 1986 – Velké ceny Barzílie. Jenže tehdy bodovalo pouze prvních šest vozů v cíli. Naposledy byly všechny monoposty s motorem Renault na bodech v Singapuru v roce 2015, ale tehdy je využívaly pouze týmy Red Bull a Toro Rosso.
- 4. Režie si zavařila s onboard záběry…
Naprostá tsunami nevole se na sociálních sítích objevila už během prvního volného tréninku. Rozmístění kamer na voze s ohledem na implementaci systému Halo nedoznalo žádných změn. Režie přenosu si vedle klasického pohledu z T-camu (nejvyšší místo na voze nad hlavou pilota) dovolila zahrnout i záběry z nižší kamery, které sice byly v minulosti atraktivní alternativou, jenže dnes jsou absolutně nepoužitelné. Halo z tohoto pohledu zabírá velký prostor a takové záběry sloužily jako zápalná šňůra k explozi kritiky. Pro kvalifikaci a závod samotný se režie naštěstí poučila a tento pohled nepoužívala.
Nah. Nope. Just no.
Changed my mind, won’t be getting used to Halo anytime soon. It’s so, so, so awful.
These onboards are not helping 👎🏻 pic.twitter.com/CudEREvB3Z
— Tom Bellingham (@TommyWTF1) 23. března 2018
- 5. … jinak ale Halo ničemu nepřekáží
Z pohledu televizního diváka je nová konstrukce nad hlavami pilotů minimální změnou. Obavy z obtížné identifikace pilotů se ukázaly jako liché. Zásluhu na tom mají i poměrně kontrastní barevné kombinace na přilbách týmových kolegů. A čistě prakticky, rozpoznání pilotů už dlouhou dobu pomáhají také startovní čísla a výrazné barevné odlišení T-konstrukce nad hlavami pilotů. Záběry přímo z vozu diváka okrádají o výhled v maximálně v řádu jednotek procent a detailní pohledy z tratě jsou většinou ve výšce kokpitu, takže nás při pohledu na piloty neomezují o nic víc než samotné piloty při pohledu na trať. Otřeme slzy a pojďme dál.
- 6. Mercedes má drobný náskok
V loňské GP Austrálie prokázalo Ferrari zkraje sezóny mírnou převahu nad Mercedesem. Jen zpackanou druhou polovinou sezóny se připravilo o pohár konstruktérů i titul pro Vettela. Ale rychlost, kterou leots v Melbourne prokázal Lewis Hamilton, byla natolik přesvědčivá, že můžeme sebevědomě prohlásit, že je tentokrát na špici právě německý tým. Přes zimu totiž postavil naprosto famózní vůz. Důkazem toho je i propast mezi ním a týmy Force India a Williams, které sice mají identický motor, ale po prvním závodě na jejich bodových účtech svítí nuly.
- 7. McLaren je velkým příslibem
12 bodů za páté místo Fernanda Alonsa a devátou pozici Stoffela Vandoorna je téměř přesnou kopií nejlepšího výsledku McLarenu v Honda-éře, který přišel hned třikrát – v USA a Monaku v sezóně 2016 a v Maďarsku před třemi lety. Jediným rozdílem byl Jenson Button za volantem místo mladého Belgičana. Týmu z Wokingu sice v Austrálii pomohla dvojitá chyba týmu Haas, ale je potřeba si uvědomit, že Mclaren měl na sžití s Renaultem jen několik měsíců a výkony by tak měly mít prudce stoupající tendenci. Podle toho to tedy vypadá, že by do konce sezóny mohl bojovat alespoň o čtvrté místo v poháru konstruktérů.
- 8. Honda je zase na dně
Je to příznačné pro poslední roky, vidět monoposty s motorem Honda na chvostu pole nebo v problémech. Ač to v předsezónních testech nevypadalo s Toro Rosso úplně špatně, první závod sezóny skončil pro Brandona Hartleyho posledním místem a pro Pierra Gastlyho dokonce předčasně – právě vinou poruchy na pohonné jednotce. Letos sice nebude Honda tolik na očích, jelikož Toro Rosso nemá takovou fanouškovskou základnu jako McLaren, ale potížím japonský výrobce neuniká. Ba naopak.
- 9. Haas prokázal velkou soudržnost
Byl to možná vůbec nejsmutnější víkend pro americkou stáj od jejího debutu před třemi lety. Jel si pro historický výsledek s oběma auty v polovině první desítky a přišla nevídaná chyba při obou pitstopech. Kevin Magnussen polykal hořkou pilulku velmi těžko, ale Romain Grosjean se zachoval jako sportovec – gentleman a hned po příjezdu do paddocku se jal utěšit své rozlícené mechaniky. Krásný moment, který už tak silný Haas může ještě víc posílit.
Nice touch, @RGrosjean 👏#AusGP @HaasF1Team 🇦🇺 pic.twitter.com/kmgm5M8mht
— Formula 1 (@F1) 25. března 2018
- 10. Nová grafika vypadá skvěle. Když funguje.
Společnost Liberty Media mohla poprvé v plné parádě předvést nový vizuál pro závody. Je velmi povedený, ale jak to u novinek bývá, ani nové prvky v grafice se neubránily porodním bolestem. V Austrálii jsme tak byli svědky dramatického souboje bratrů Lastnameových a ukazatel úhlu otočení volantu nám někdy tvrdil, že piloti krouží nekonečnou zatáčku. Chybičky stranou, nová podoba přenosu je skvělá a znělka s hudbou Briana Tylera naprosto prvotřídní.
Driver Of The Day: Lastname. #AusGP pic.twitter.com/2H2l0bmSPy
— Giedo van der Garde (@GvanderGarde) 25. března 2018
Diskuse k článku